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DPF 재생이 경유승용차의 미세입자 배출에 미치는 영향 연구
Effect of DPF Regeneration on the Nano Particle Emission of Diesel Passenger Vehicle 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.15 no.3, 2007년, pp.153 - 159  

권상일 (한양대학교 기계공학과) ,  박용희 (국립환경과학원 교통환경연구소) ,  김종춘 (국립환경과학원 교통환경연구소) ,  이창식 (한양대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Nano-Particles are influenced on the environmental protection and human health. The relationships between transient vehicle operation and nano-particle emissions are not well-known, especially for diesel passenger vehicles with DPF. In this study, a diesel passenger vehicle was measured on condition...

주제어

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문제 정의

  • 또한 매연여과장치(DPF) 장착 경유승용차의 미세입자 배출특성에 가장 영향을 미치는 재생의 영향을 파악하기 위하여 재생조건에서 의미 세입자 개수 및 입경 특성을 조사하였다. 이러한 연구는 향후 저공해기술 평가 기준 및 경유차 미세입자 규제기준 마련의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다
  • 본 연구에서는 PMP 에서 추천하고 있는 시험 방법에 따라 정용량 시료채취장치로부터 채취한 배출가스를 희 석 장치 와 CPC(Condensation Particle Counter) 를 이용하여 디젤자동차로부터 배출되는 순수 탄소 입자를 측정하였고 규제대상에서 제외된 휘발성 입자 및 22nm 이하의 미세입자 거동을 파악하기 위하여 EEPS(Engine Exhaust Particle Sizer)에 측정된 미세입자 개수 및 입경 결과와 비교 . 분석하였다.
  • 수행하고 있다. 이 프로그램의 주요 목표는 자동차로부터의 미세입자 배출 억제를 위한 인증제도의 설정이다.
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참고문헌 (8)

  1. Z. Samaras, 'Overview of the EU DG TREN Particulate Project,' 7th Proc. ETH Zurich Conference on Combustion Generated Nano particles, 2003 

  2. A. G. Konstandopoulos, 'The Diesel Exhaust Aftertreatment(DEXA) Cluster of the EU Growth Programme,' 7th Proc. ETH Zurich Conference on Combustion Generated Nanoparticles, 2003 

  3. Y. Kumagai, 'Studies on Retrofit of CR-DPF and Diesel Particle Size Measurements,' 5th Proc. ETH Zurich Workshop on Combustion Generated Nanoparticles, JCAP, 2001 

  4. J. M. Dunne, 'The GRPE Particulate Measurement Programme: Phase 2 Conclusions and Outlook,' 7th Proc. ETH Zurich Workshop on Combustion Generated Nanoparticles, 2003 

  5. Markus KASPER, 'The Number Concentration of Non-Volatile Particles Design Study for an Instrument According to the PMP Recommendation,' SAE 2004-01-0960, 2004 

  6. GRPE, 'Conclusion on Improving Particulate Mass Measurement Procedures and New Particle Number Measurement Procedures Relative to the Requirements of The 05 Series of Amendments to Regulation No. 83,' 48th GRPE Agenda Item 2, 2004 

  7. M. S. Lim, J. H. Yoo, M. D. Eom, J. W. Hwang and Y. E. Kim, 'Characteristics of Nanoparticles Exhausted from Heavy-duty Diesel Vehicles with Low Emission Technology,' Transactions of KSAE, Vol.20, No.2, pp.225-236, 2004 

  8. H. Kim, S. Lee, J. Kim, G. Cho and N. Sung and Y. Jeong, 'Measurement of Size Distribution of Diesel Particles: Effects of Instruments, Dilution Methods, and Measuring Positions,' Int. J. Automotive Technology, Vol.6, No.2, pp.119-124, 2005 

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