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수치해석을 통한 자동차 전면유리 제상성능 제어인자 연구
Numerical Study on Control Factors of Defrosting Performance for Automobile Windshield Glass in Winter 원문보기

설비공학논문집 = Korean journal of air-conditioning and refrigeration engineering, v.20 no.12, 2008년, pp.789 - 794  

윤영묵 (공주대학교 기계공학과 대학원) ,  (공주대학교 기계공학과 대학원) ,  이금배 (공주대학교 기계자동차공학부) ,  전용두 (공주대학교 기계자동차공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, much attention has been paid in the field of defrosting because clear windshield in vehicle without effecting the thermal comfort is realized essentially. Then in winter, defrosting performance is one of the important factors in vehicle design to make certain driver's view. In this study, ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 겨울철 제상 시스템 성능에 영향을 미치는- 제어인지-(Defroster 토출공기 조건) 중 제상노즐과 자동차 전면유리의 각도 변화 및 거리의 변화가 제상성능에 미치는 영향을 비교하기 위해 상용 해석프로그램을 사용하여, 실제 차량 전면유리에 생기는 성에에 대한 제상패턴, 자동차 실내기류 및 온도분포를 모사 하였으며, 다음과 같은 결론을 얻었다.
  • 따라 여러 가지가 있다. 본 연구에서는 이제 어인 자 중 Defroster nozzle(제상노즐)과 자동차 전면 유리의 각도 및 거리의 변화가 제상/제습 성능에 미치는 영향에 대해 조사하였고, 이들 결과들이 최적화된 제상/제습 노즐 설계에 도움을 주고자 한다. 위에 언급한 제어인자들의 영향조사를 위해 상용코드인 SC/Tetra를 이용하여 수치해석을 하였으며, 그 결과들을 분석하였다.

가설 설정

  • 9는 앞의 노즐 분사각 및 노즐 거리의 변화 중- 노즐 분사각이 40°인 경우, 노즐 거 리가 원래의 거리인 경우 시간 경과에 따른 제상 패턴을 나타내고 있다. 초기의 성에량을 1로, 완전히 제상 되었을 경우의 성에량을 0으로 가정하였다
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참고문헌 (8)

  1. Park, C. H., 2000, The developmental trend of automotive air conditioning system, Magazine of the SAREK, Vol. 29, No. 10, pp. 14-19 

  2. Kim, H. G., 2000, The comprehension of automotive air conditioning system, Magazine of the SAREK, Vol. 29, No. 10, pp. 20-27 

  3. Anderson, G., Padgaonkar, A., Ecer, A. and Didandeh, H., 1991, Computer-aided analysis of air flow in the design of air conditioning system, SAE, 910646 

  4. Hoschele, J. D., Davis, L. I. Jr. and Dage, G. A., 2001, Condition for incipient windshield fogging and anti-fog strategy for automatic climate control, SAE 2001-01-0583 

  5. Currel, J., 1996, Application of computational fluid dynamics for the optimization of air ducts, 29th International Symposium on Automotive Technology and Automation 

  6. Currel, J. and Maue, J., 2000, Numerical study of the influence of air vent area and air mass flux on the thermal comfort of car occupants, SAE, 2000-01-0980 

  7. Aroussi, A., Hassan, A., Clayton, B., Abdul Nour, B. S. and Rice, E., 2000, Improving vehicle windshield defrosting and demisting, SAE, 2000-01-1278 

  8. Laboratory test procedure for FMVSS 103 windshield defrosting and defogging system, 1996, U. S. Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration 

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