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핀틀 형상이 노즐 성능에 미치는 영향에 관한 연구
Investigation of Pintle Shape Effect on the Nozzle Performance 원문보기

한국항공우주학회지 = Journal of the Korean Society for Aeronautical & Space Sciences, v.36 no.8, 2008년, pp.790 - 796  

김중근 (국방과학연구소 1기술본부 6부) ,  박종호 (충남대학교 BK21 메카트로닉스사업단)

초록
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고체 추진기관은 고정된 추진제 그레인 형상과 노즐목 때문에 정해진 단순 추력을 가지게 된다. 핀틀 노즐은 기존의 고체 추진기관의 장점을 가지면서도 추력 조절이 불가능한 단점을 보완하기 위해 제안된 방법이다. 본 연구에서는 핀틀 형상이 노즐 성능에 미치는 영향을 실험과 수치해석 방법으로 평가하였다. 핀틀 형상은 단순성의 원리에 근거하여 변경하였으며 각각의 형상에 대한 내부 유동장은 난류모델을 적용하여 Fluent로 해석하였다. 본 연구로부터 핀틀 형상이 노즐내의 충격파 구조 및 유동박리 영향을 주어 노즐 추력 및 핀틀 하중에 영향을 미침과 최적의 노즐 성능을 발휘할 수 있는 핀틀 형상이 존재함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Typical solid rocket motors have a fixed propellant grain shape and nozzle throat size resulting in a fixed motor thrust. Pintle nozzle has been suggested as a means of providing variable thrust while maintaining the inherent advantage of solid rocket motors. In this study, the pintle shape effect o...

주제어

참고문헌 (12)

  1. Charles T. Levinsky, and Gerald F. Kobalter, "Feasibility demonstration of a single chamber controllable solid rocket motor", AFRPL-TR-67-300, 1968 

  2. M.J. Ostrander, J.L. Bergmans, and M.E. Thomas, "Pintle motor challenges for tactical missile", AIAA-2000-3310, 2000 

  3. S. Burroughs, "Status of army pintle technology for controllable thrust propulsion", AIAA-2002-3598, 2001 

  4. Christina A. Davic, and Amy B. Gerads, "Variable thrust solid propulsion control using LABVIEW", AIAA-2003-5241, 2003 

  5. E. Leon Morrisette, and Theodore J. Goldberg, "Turbulent-flow separation criteria for overexpanded supersonic nozzles", NASA Report-1207, 1978 

  6. A. Hamed, and C. Vogiatzist, " Overexpanded 2-dimensional convergent -divergent nozzle performance - Effect of 3-dimensional flow interactions", Journal of Propulsion and power, Nol. 14, No. 2, 1990, pp. 234-240 

  7. Dimitri Papamoschou, and Andreas Zill, " Fundamental investigation of supersonic nozzle flow separation", AIAA-2004-1111 

  8. Erich A. Wilson, Dan Adler, and Pinhas Bar-Yoseph,"Nozzle performance modeling", AIAA journal, Vol. 40, No. 7, 2002, pp. 1331-1338 

  9. J. Ostlund, and B. Muhammad - Klingmann, "Supersonic flow separation with application to rocket engine nozzles", Applied Mechanics Review, Vol. 58, 2005, pp. 143-175 

  10. Schlichting, H., and Gersten,K., "Boundary layer theory", Springer, Berlin Heidelberg, 1997 

  11. Holden M., "Shock wave-turbulent boundary layer interaction in hypersonic flow", AIAA-72-74, 1972 

  12. Jean-Marie Grange, John M. Klineberg, and Lester Lees, "Laminar Boundary Layer Separation and Near-wake flow for a Smooth Blunt Body at Supersonic and Hypersonic Speeds", AIAA Paper No. 67-62 

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