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디젤엔진 배기밸브와 시트 인서트의 밸브 재질에 따른 마모 및 매칭성 연구
A Study of wear and Matching of Diesel Engine Exhaust Valve and Seat Insert Depending on Valve Materials 원문보기

한국정밀공학회지 = Journal of the Korean Society for Precision Engineering, v.25 no.6 = no.207, 2008년, pp.108 - 115  

김양수 (한국생산기술연구원 실버기술개발단) ,  전경진 (한국생산기술연구원 실버기술개발단) ,  홍재수 (한국생산기술연구원 실버기술개발단) ,  정동택 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The wear on engine valve and seat insert is one of the most important factors affecting engine performance. The engine valve and seat insert must be able to withstand the severe environment that is created by: high temperature exhaust gases generated while the engine is running, rapid movement of th...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 실험 중 밸브 착좌면의 온도를 측정하는 것은 구현이 힘들다. 따라서 본 연구에서는 시트 인서트 외경 부의 온도와밸브 착좌면과의 온도 관계를 측정하였다. 이때 밸브 착좌면의 온도가 760P일때 시트 인서트 외경부의 온도는 350를 나타내었고 이를 기준하여 실험 온도로 설정하였다.
  • 본 연구에서는 디젤엔진 배기밸브의 고온 경도와 마모량과의 상관관계를 분석하고, 디젤엔진 배기밸브 종류별로 같은 재질의 시트 인서트와의 매칭 성을 알아보고자 한다.
  • 본 연구에서는 배기밸브의 고온경도값과 평균 최 대거 칠기 값의 상관관계 에 대해서 분석 하였다. Table 5 은 각 배기밸브 재질의 종류에 따라 고온 경도값과 평균 최대거칠기값을 정리해 나타낸 것이다.
  • 본 연구에서는 밸브 착좌면과 시트 인서트 착좌 면의 평균 최대거칠기를 관찰하였다. Tabel 4는 실험 결과값을 나타낸 것이다.
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참고문헌 (14)

  1. Kim, E. S., Cho, J. H., Park, K. S., Jung, T. Y. and Im, B. S., "Automobile Technology Handbook," The Korean Society of Automobile Engineers, No. 1, pp. 4-25, 1996 

  2. Son, S. M. and Park, K. S., "The Effects an Abnomal Adjusting Intake and Exhaust Valves on the Combustion Characteristics of SI Engine," Journal of the Korean Society of Precision Engineering, Vol. 22, No. 3, pp. 123-129, 2005 

  3. Chun, K. J., Hong, J. S., Kim, J. H., Hyung, S. J. and Shin, C. S., "Comparison of Wears in the Engine Valve and Seat Insert Depending on Valve Materials," The 13th International Pacific Conference on Automotive Engineering, Vol. 26, pp. 206-211, 2005 

  4. Lewis, R., Dwyer-Joyce, R. S. and Josey, G., "Investigation of Wear Mechanisms Occurring in Passenger Car Diesel Engine Inlet Valves and Sear Inserts," SAE Paper No. 1999-01-1216, 1999 

  5. Chun, K. J., Hong, J. S. and Lee, H. J., "A Study on Engine Valve and Seat Insert Wearing Depending on Speed Change," SAE Technical Paper No. 2004-01-1655, 2004 

  6. Malatesta, M. J., Barber, G. C., Larson, J. M. and Narasimhan, S. L., "Development of a Laboratory Bench Test to Simulate Seat Wear of Engine Poppet Valves," Tribology Transactions, Vol. 36, No. 44, pp. 627-632, 1993 

  7. Pyle, W. R. and Smrcka, N. R., "The Effect of Lubricating Oil Additives on Valve Recession in Stationary Gaseous-Fueled Four-Cycle Engine," SAE Technical Paper Series No. 932780, 1993 

  8. Yang, L. C., Hamada, A. and Ohtsubo, K., "Engine Valve Temperature Simulation System," SAE Technical Paper No. 2000-01-0564, 2000 

  9. Zhao, R., Barber, G. C., Wang, Y. S. and Larson, J. E., "Wear Mechanism Analysis of Engine Exhaust Valve Seats with a Laboratory Simulator," Tribology Transactions, Vol. 40, No. 22, pp. 209-218, 1997 

  10. Lewis, R., Dwyer-Joyce, R. S. and Josey, G., "Design and Development of a Bench Test-Rig for Investigation Diesel Engine Inlet Valve and Seat Inset Wear," Proceedings of the 5th International Tribology Conference, Institution of Engineers, pp. 365-370, 1998 

  11. Chun, K. J. and Hong, J. S., "A Study on Wear of Engine Valve and Seat Insert Depending on Speed Change," The Korean Society of Automobile Engineers, Vol. 11, No. 6, pp. 14-20, 2003 

  12. Giles, W., "Valve Problems with Lead Free Gasoline," SAE Technical Paper No. 710368, 1971 

  13. Kimihiko, A., Akira, M. and Akio, Y., "Hardfaced Valve and P/M Valve Seat System for CNG and LPG Fuel Engines," SAE Technical Paper No. 2005-01-0718, 2005 

  14. Godfrey, D. and Courtney, R. L., "Investigation of the Mechanism of Exhaust Valve Seat Wear in Engines Run on Unleaded Gasoline," SAE Technical Paper No. 710356, 1971 

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