Background : Kigong(氣功) is to develope a nature-therapy by controling and recovering Jinki(眞氣) and it has common features in Yangsaengbeob(養生法), Doinbeob(導引法) and Jeongkisin(精氣神), but it is rarely researched and applied in clinic examine. Objectives : it is compared and contrasted among Kukseondo(國仙...
Background : Kigong(氣功) is to develope a nature-therapy by controling and recovering Jinki(眞氣) and it has common features in Yangsaengbeob(養生法), Doinbeob(導引法) and Jeongkisin(精氣神), but it is rarely researched and applied in clinic examine. Objectives : it is compared and contrasted among Kukseondo(國仙道) Yeonjeongwon(硏精院), Seokmunhoheub(石門呼吸). Result : Kukseondo, Yeonjeongwon, Seokmunhoheub have the same point that beginners breath slowly, deeply and naturally. The breathing in each group becomes deeper gradually by mental and physical relaxation although each group has a different breathing method, and it is similar to Jogigyeol(調氣訣) in Dongeuibogam. Ywasik(臥式) is distinguished by the presence of sensation. The breathing in Kukseondo is Yidanhoheub(二段呼吸), the breathing in Yeonjeongwon is Yugi(留氣) and the breathing in Seokmunhoheub is that the ratio of inhaling and blowing are 6 to 4. The breathing in each group is deep and small, Ki also accumulates in the Below-abdomen between blowing and inhaling. This is confirmed by Sinjunapgi(腎主納氣) theory in Oriental-medicine. There is the breath, which is through skin, in Kigonghoheub(氣孔呼吸) of Samhabdanbeop(三合丹法) and Jolidanbeop(造理丹法) in Kukseondo, it is also in Gwiilbeop(歸一法) of Seokmunhoheub. In Kukseondo's case, the breathing is through skin mainly instead of a respiratory organ. In Seokmunhoheub's case, the circulation of Ki is through skin during breathing. In Oriental-medicine, this is called as Pyejupimo(肺主皮毛) which is connected with lung and skin. The breathing coincide with tension and relaxation of body while the breathing through skin and the absorption of Ki spread sensation over the whole body, but the breathing through skin is just a specific ability from a training.
Background : Kigong(氣功) is to develope a nature-therapy by controling and recovering Jinki(眞氣) and it has common features in Yangsaengbeob(養生法), Doinbeob(導引法) and Jeongkisin(精氣神), but it is rarely researched and applied in clinic examine. Objectives : it is compared and contrasted among Kukseondo(國仙道) Yeonjeongwon(硏精院), Seokmunhoheub(石門呼吸). Result : Kukseondo, Yeonjeongwon, Seokmunhoheub have the same point that beginners breath slowly, deeply and naturally. The breathing in each group becomes deeper gradually by mental and physical relaxation although each group has a different breathing method, and it is similar to Jogigyeol(調氣訣) in Dongeuibogam. Ywasik(臥式) is distinguished by the presence of sensation. The breathing in Kukseondo is Yidanhoheub(二段呼吸), the breathing in Yeonjeongwon is Yugi(留氣) and the breathing in Seokmunhoheub is that the ratio of inhaling and blowing are 6 to 4. The breathing in each group is deep and small, Ki also accumulates in the Below-abdomen between blowing and inhaling. This is confirmed by Sinjunapgi(腎主納氣) theory in Oriental-medicine. There is the breath, which is through skin, in Kigonghoheub(氣孔呼吸) of Samhabdanbeop(三合丹法) and Jolidanbeop(造理丹法) in Kukseondo, it is also in Gwiilbeop(歸一法) of Seokmunhoheub. In Kukseondo's case, the breathing is through skin mainly instead of a respiratory organ. In Seokmunhoheub's case, the circulation of Ki is through skin during breathing. In Oriental-medicine, this is called as Pyejupimo(肺主皮毛) which is connected with lung and skin. The breathing coincide with tension and relaxation of body while the breathing through skin and the absorption of Ki spread sensation over the whole body, but the breathing through skin is just a specific ability from a training.
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문제 정의
서서하는 呼吸과 앉아서 하는 呼吸, 누워서 하는 呼吸, 기대서 하는 呼吸 등은 모두 姿勢에 따라 人體가 긴장되는 정도가 달라지며 이것은 呼吸에 많은 영향을 미치게 된다. 따라서 여기서는 各 團體의 呼吸에서 姿勢를 어떻게 취하는지를 살펴서 呼吸法을 比較하고자 한다.
그러나 아직까지 現代 韓國 氣功修鍊에 대한 具體的인 硏究가 不足하다. 이에 著者는 現代 韓國의 氣功修鍊 團體 中 歷史가 깊고, 修鍊書가 出版된 團體 중 國任道, 硏精院, 石門呼吸의 修鍊 法을 呼吸法을 中心으로 比較分析하여 現代 韓國의 氣功修 鍊의 特徵에 對하여 알아보고자 한다.
제안 방법
, , 2)라고 할 수 있으며, 眞氣의 運行을 調節 및 恢復 시켜 人體의 自然治愈能力을 極大化 시키는 한 方法으로 治病 은 물론 健康하고 延年益壽하게 하는 효과가 있다. 3)氣功이란 單語는 晉時代의 道士 許遜이 그 著書에 '氣功闡徵' 이라는 말을 記錄한데서 由來하며, 그 후 몇 種類의 書籍에서 氣功이란 單語를 使用하였다.4)
실정이다. 따라서 現代 韓國의 氣功團體 중 歷史가 길고 呼吸法을 중심으로 한 修鍊團體 중 國佚道, 硏精院, 石門呼吸의 修鍊法을 比較 硏究하고 東醫寶鑑의 養生法, 導引法, 氣와 관련된 부분과 比較한 결과 다음의 결론을 얻었다.
대상 데이터
1925년 충남 공주시 계룡산 기슭에서 鍊精院을 설립하였다. 1925~1930년의 기간 동안 白頭山을 5회 등정하고, 바이칼호를 探査하였으며, 1930년 김규식 장군 작전참모로서 북만주, 시베리아 등지에서 독립군으로 활동하였다. 1970년 社團 法人 韓國柔道會의 理事로 被選되었고, 1980년 대종교의 총 전교에 취임되었다 1984년 仙道小說인 '丹'을 발간하였다 1986년 韓國 丹學會 鍊精院의 총재에 취 임되었다.
1970년 國佚道 本院을 開院하였다.
19기년 文敎部에 精神道法敎育會를 등록하였다.
출생하였다. 6세 때 모친으로부터 呼吸法을 배우며 丹學에 입문하였다. 1925년 충남 공주시 계룡산 기슭에서 鍊精院을 설립하였다.
憫堂 선생은 1964년 전라북도 전주에서 출생하였으며 1988년 11월에 道를 이루었고, 2003년 1월 사망하였다.
憫堂 선생이 1991년 7월 20일『天書』를 지었고 이에 같은 해 11월 16일 서울 양재동에서 '도화제 선학 수련원'을 세웠다. 1997년 石門出版社가 출판사 등록을 하였으며, 1998년도 화제 무예원 日 月門이 개원하였고, 2002년 도화제 선도대학이 출범하였다 2003년 제 2대 문주인 道白 선생이 취임하였으며 憫堂思想硏究會와 憫堂醫學會가 창립되었다.
성능/효과
넷째, 國伕道의 三合丹法과 誥理丹法에서 말하는 氣孔呼 吸과 石門呼吸의 歸-法에서의 皮膚와 관련된 呼吸은 韓醫 學에서도 肺主皮毛라 하여 肺와 皮膚간의 相關關係를 말하고 있으며, 皮膚로 呼吸을 하거나 氣運을 끌어들인다는 것은 意識이 온몸으로 확장된 가운데 呼吸과 온몸의 긴장과 이완을 일치시키는 것으로 볼 수 있다. 그러나 실제로 呼吸器를 이용하지 않고 皮膚로만 呼吸을 한다는 것은 呼吸修鍊의 과정 속에 開發되는 특수한 능력으로 여겨진다.
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