Qi is in the capacity of pivotal element to describe the life, based on the principles of remedy such as Qigong, meridian pathways, acupuncture, moxibustion and herbal medicine. The purpose of this study was to identify the status of course offered Qigong and Qigong-related clubs in 11 college of or...
Qi is in the capacity of pivotal element to describe the life, based on the principles of remedy such as Qigong, meridian pathways, acupuncture, moxibustion and herbal medicine. The purpose of this study was to identify the status of course offered Qigong and Qigong-related clubs in 11 college of oriental medicine. For survey courses offered Status of Qigong in 11 college of oriental medicine, I checked its homepage in august 2008. And about the facts that I could not verify information from the homepage, I obtained through the phone manner. For survey Qigong-related clubs in 11 college of oriental medicine, I phoned the president of union clubs and found out Qigong-related clubs. And then I phoned the presidents of Qigong-related clubs that consented before the fact, investigated the overall situation of clubs. Nine out of 11 college of oriental medicine offered course of Qigong. All of them are opened as major in a premedical course. Six universities have practical training. Six out of 11 college of oriental medicine had Qigong-related clubs. And the number of club is 12. The number of club in Daeguhaany university, 4, is the most. The number of membership of club in Daeguhaany university, 61, is the most too. Most of them are co-majoring both Jung-gong and Dong-gong. It is considered that in lecture of Qigong, It is in a need of lecturing in a regular course with clinical contents, rather than lecturing in a premedical course with basic contents. Of spontaneous club activities, after graduation so that they can get practical help for future. I think from now on we need to investigate deeply practical rate of satisfaction and the present condition of clubs.
Qi is in the capacity of pivotal element to describe the life, based on the principles of remedy such as Qigong, meridian pathways, acupuncture, moxibustion and herbal medicine. The purpose of this study was to identify the status of course offered Qigong and Qigong-related clubs in 11 college of oriental medicine. For survey courses offered Status of Qigong in 11 college of oriental medicine, I checked its homepage in august 2008. And about the facts that I could not verify information from the homepage, I obtained through the phone manner. For survey Qigong-related clubs in 11 college of oriental medicine, I phoned the president of union clubs and found out Qigong-related clubs. And then I phoned the presidents of Qigong-related clubs that consented before the fact, investigated the overall situation of clubs. Nine out of 11 college of oriental medicine offered course of Qigong. All of them are opened as major in a premedical course. Six universities have practical training. Six out of 11 college of oriental medicine had Qigong-related clubs. And the number of club is 12. The number of club in Daeguhaany university, 4, is the most. The number of membership of club in Daeguhaany university, 61, is the most too. Most of them are co-majoring both Jung-gong and Dong-gong. It is considered that in lecture of Qigong, It is in a need of lecturing in a regular course with clinical contents, rather than lecturing in a premedical course with basic contents. Of spontaneous club activities, after graduation so that they can get practical help for future. I think from now on we need to investigate deeply practical rate of satisfaction and the present condition of clubs.
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문제 정의
본 연구는 전국 한의대 홈페이지 방문 및 전화조사 방법으로기공학 교과목 관련 사항을 파악하여 각 대학별로 확인을 받았고, 전화 설문을 이용하여 전국 한의대 내의 기공관련 동아리 현황을 조사하였다.
이에 저자는 기공학 과목 개설 현황을 정확히 파악하고, 정규교과목이외의 학생 활동을 파악하고자 전국 한의과대학의 기공학과목 개설 및 한의과대학 내의 기공 관련 학생 동아리 현황을 파악하였다.
이런 시대 기류와 같이해한의대에도 많은 기공 관련 동아리가 생겨나고 있는 반면 한의학계에서 기공은 원전, 생리, 한방예방의학, 신경정신과, 재활의학과 등으로 교육내용이 분산되어 있고, 대학별 과목 개설에 대한정확한 현황도 보고되지 않은 실정이다. 이에 저자는 기공학 관련 과목개설 현황을 정확히 파악하고, 정규 교과목 이외의 학생활동을 파악하고 자 전국 한의과대학의 기공학 과목 개설 및 한의과대학 내의 기공 관련 학생 동아리 현황을 파악하였다.
제안 방법
그리고 전국 11개 한의 대 기공동아리 현황 파악을 위해서 2007년 10월에 11개 한의과대학 전체 동아리 회장에게 전화 연락하여 기공 관련 동아리를 조사하였고, 조사된 기공 관련 동아리회장에게 전화 설문 방식으로 사전 동의를 구해 소속 동아리에관한 전반적인 상황에 대해 조사하였다.
동아리 수련 내용을 명상이나 호흡 수련을 중심으로 하는 정공과 몸수련을 위주로 하는 동공, 정공과 동공을 함께 병행하는수련으로 분류하였다 (Table 7).무의도와 소자운(동국)은 명상 위주의 수련을 하여 정공으로 분류하였다.
전국 11개 한의대의 기공학과목 관련 사항을 조사하기 위하여 2008년 5월에 전국의 11개 한의대 홈페이지를 조사하였고한의대 홈페이지에서 확인할 수 없는 사항은 직접 전화로 조사하였다. 그리고 조사한 내용을 정리하여 각 대학에 우편으로 발송하여 담당 교수 혹은 학과장의 확인을 받았다 (부록 1).
대상 데이터
1차 조사 결과 13곳의 기공관련 동아리가 조사되었다. 사전 동의를 얻는 과정에서 1곳의 동아리에서 조사에 관한 불응입장을밝혀 조사에서 제외되었고 나머지 12곳의 동아리를 조사하였다.
전국 한의대의 기공학교 과목 관련 사항을 조사하기 위하여홈페이지 방문 및 전화조사를 2008년 5월에 실시하였고, 기공관련 동아리 조사를 위하여 전화 설문 조사를 2007년 10월~11월에실시하였다. 조사한 결과는 아래와 같다.
성능/효과
과목 성격에 따라 전공필수, 전공 선택, 교양필수, 교양선택으로 구분한 결과, 전공인학교 8곳 모두가 전공과목이었다. 전공인 학교 중 필수인 학교는 5곳이었다 (Table 1).
수련 내용에 있어서는 정공과 동공을 병행하는곳이 6곳으로 제일 많았다. 교내에 수련 공간이 없는 동아리의경우 주당 단체 수련 횟수 및 수련시간이 적다는 것을 알 수 있었다. 스승이 있는 8개의 동아리 중 1개의 동아리만이 한의사 출신 스승이 있었다.
후속연구
기공학 강의에 있어서 기초적인 내용으로 예과에서 강의하는 것보다 실습이나 임상적인 내용이 보강되어 본과에서 강의할필요가 있고 학생들의 자치적인 동아리 활동에 있어서는 교내수련 공간 확보가 필요하고 기공학을 공중보건사업이나 임상치료 영역으로 발전시키기 위해서는 강의와 수련의 질 상승을 위해 한의사 중 기공수련을 한 전문가가 수련을 하는 동아리 활동을 지원한다면 정규 과목 이외에 다양한 학습과 수련 및 실습 기회가 제공될 수 있으리라 사료된다.
이상의 결과로 볼 때 기공학의 특성상 실습이 중요하고, 임상에 접목되는 교과목이므로, 기초적인 교과목 위주의 예과보다는 더욱 전문적이고, 임상을 강조할 수 있는 본과에서 좀 더 폭넓은 강의가 이루어져야 할 것으로 사료된다. 또한 기공학 교재가 전국적으로 통일되고, 한의대 강의 내용 역시 표준화 된다면한의학의 기본 인 기공이 한의계에서 활용 범위가 넓어 지리라 생각된다.
참고문헌 (13)
강효신, 이정호 編譯. 氣功學. 서울, 일중사, p 2, 1998
윤유식, 성현제, 최선미 외. 氣의 의학적 연구(2). 서울, 한국한의학연구원, p 1, 2001
오충선. 氣功診斷法의 現況과 現代的인 觀點에 대한 報告. 대한의료기공학회지 4(1):145-178, 2000
김종업. 止感, 禁觸, 調息법의 수련 원리에 대한 체험적 분석. 한국정신과학회지 8(2):53-80, 2004
안영배. 韓國 氣功團體의 現況分析. 한국 기공학회 창립기념 학술대회, 원광대학교, 2000
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