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본 논문에서는 최근 MPEG에서 표준화가 진행되고 있는 오디오 객체 부호화 기술 SAOC (Spatial Audio Object Coding)을 소개한다. SAOC는 이전에 MPEG에서 표준화된 PS (Parametric Stereo), MPEG Surround와 같은 파라메트릭 부호화 기술의 연장선 상에서 특히 오디오 객체 신호를 몇 개의 파라미터를 이용해 부호화함으로써, 사용자에게 음향 장면 구성의 자유도를 제공할 수 있는 객체 기반 서비스에 적합한 기술이다.
This paper introduces MPEG SAOC (Spatial Audio Object Coding) that has been standardized in MPEG audio subgroup. MPEG SAOC is a trendy parametric coding technology conceptually similar to PS (Parametric Stereo) and the MPEG Surround. SAOC especially parameterizes and codes the spatial information for the object signals comprising a downmixed audio scene and thus lets users render one's preferred scene in an interactive manner.
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