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논문 상세정보

납-플러그 면적비가 큰 LRB의 감쇠능력에 관한 실험적 연구

An Experimental Study on the Damping Capacity of Lead Rubber Bearing with High Lead-plug Area Ratio

초록

지진으로부터 구조물의 안전을 확보하기 위하여 많은 공학자들의 연구가 계속되고 있다. 본 연구에서는 납의 이력특성을 이용하여 지진하중을 감소시키는 LRB(lead rubber bearing)의 감쇠능력에 대한 실험적 연구를 수행하였다. 납 플러그의 면적비를 주요변수로 설계한 2종류 12개의 시험체를 제작하여 변위제어시험을 시행하였다. 감쇠비 결정을 위한 이력감쇠곡선을 얻기 위하여 2개의 시험체가 한 쌍을 이루도록 배치하고 3회 반복이력시험을 수행하였다. 실험결과로부터 본 연구에서의 납 플러그 면적비가 큰 LRB는 지진시 구조물의 지진하중을 감소시키는데 충분한 감쇠비를 보유하고 있음을 알 수 있었다.

Abstract

Many engineering researches are performed to ensuring structural safety from earthquake. In this study, the damping capacity of LRB(lead rubber bearing) with high lead-plug area ratio was examined by hysteresis loop from experiments. The displacement controlled tests were performed for 12 specimens designed in 2 types by lead-plug area ratio as main parameter. Each coupled specimens were tested by 3 times sinusoidal loads with different loading velocities. From the experimental results, LRB with high lead-plug area ratio has sufficient damping ratio for reducing horizontal seismic load to structures.

저자의 다른 논문

참고문헌 (8)

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  2. Skinner, Robinson, and McVerry, "An Introduction to Seismic Isolation", John Wiley & Sons, 1993 
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  4. Chopra A. K., "Dynamics of Structures: Theory and Applications to Earthquake Engineering",Prentice Hall, 2001 
  5. Priestley, M.J.N., Seible, F., and Calvi, G.M., "Seismic Design And Retrofit of Bridges", John Wiley & Sons, 1996 
  6. Clough, R. W. and Penzien J., "Dynamics of Structure", McGraw Hill. 1993 
  7. 한국지진공학회, "도로교의 내진설계", 제6회 기술강습회, 2000 
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