As sensibility ergonomics are broadly spread, recently in interior design area, interests on roles of sensibility, sensibility effects for users, and etc has been increased. As a study on sensibility design for interior design area, the study applied sensibility ergonomics technique to bathroom inte...
As sensibility ergonomics are broadly spread, recently in interior design area, interests on roles of sensibility, sensibility effects for users, and etc has been increased. As a study on sensibility design for interior design area, the study applied sensibility ergonomics technique to bathroom interior design. Sensibility ergonomics technique is integrated into each phase of bathroom design process in order to produce 4 design alternatives. Sensibility evaluation on design alternatives was performed for subject of designers, and analyzed the results to show the relationship between sensibility of designers and design factors and to identify characteristics of designer's sensibility structure. The results of the study are as follows. First, it's found that in the bathroom interior design of sustainable concept, uses of bright colors with white tone and floor tile creates positive sensibility responses such as delight, healthiness, spaciousness, and cheerfulness. Second, designers' sensibility structure about sustainable bathroom is composed of three axles, healthiness, eco-friendliness, and refinement. Third, designers think colors of interior and finished materials is most important, and window, artificial lighting, layout, and space size related to those is important too. The process and approach in the study might contribute to building a fundamental of sensibility design research in interior design area.
As sensibility ergonomics are broadly spread, recently in interior design area, interests on roles of sensibility, sensibility effects for users, and etc has been increased. As a study on sensibility design for interior design area, the study applied sensibility ergonomics technique to bathroom interior design. Sensibility ergonomics technique is integrated into each phase of bathroom design process in order to produce 4 design alternatives. Sensibility evaluation on design alternatives was performed for subject of designers, and analyzed the results to show the relationship between sensibility of designers and design factors and to identify characteristics of designer's sensibility structure. The results of the study are as follows. First, it's found that in the bathroom interior design of sustainable concept, uses of bright colors with white tone and floor tile creates positive sensibility responses such as delight, healthiness, spaciousness, and cheerfulness. Second, designers' sensibility structure about sustainable bathroom is composed of three axles, healthiness, eco-friendliness, and refinement. Third, designers think colors of interior and finished materials is most important, and window, artificial lighting, layout, and space size related to those is important too. The process and approach in the study might contribute to building a fundamental of sensibility design research in interior design area.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구는 공간디자인분야를 대상으로 한 감성디자인 연구로서 감성공학기법을 욕실디자인에 적용하는 연구이다 연구목적으로는 욕실디자인과정에 감성공학기법을 적용함으로서 실내공간분야에서 감성공간디자인의 가능성과 방법을 제시하고자 한다
본 연구에서는 욕실디자인과정에 감성공학기법을 적용하며 그 디자인결과를 실물크기로 제작하고자 한다 일본의 나가마찌가 1980년대 제안한 감성공학은 소비자가 느끼고 원하는 편안한 우아한 섬세한 등과 같은 추상적인 감성을 추출하여 제품의 물리적인 특성에 반영하는 체계적인 기술에 관한 것이었다.2) 이러한 공학적 기법은 현재 다양한 디자인분야에서 널리 응용되고 있다.
제안 방법
2) 이러한 공학적 기법은 현재 다양한 디자인분야에서 널리 응용되고 있다. 감성공학에서 사용자의 감성을 파악하기 위한 도구로서 의미측정기법인 법과 리커 SD(Semantic Differential: SD)르트 척도를 주로 사용한다 본 연구에서는 디자인과정에서는 욕실과 관련된 감성을 파악하기 위해 디자이너를 대상으로 감성평가를 실시하며 컴퓨터 시뮬레이션을 이용하여 욕실공간의 3D 이미지를 제작하고 이를 이용하여 감성평가를 실시한다 그림 은 본 연구에서 욕실 . < 1>디자인에 적용하는 감성공학기법을 그림으로 표현한 것이다.
네 번째 단계는 감성평가의 결과를 분석하여 네 가지 디자인대안 가운데 최종 디자인을 선정하여 실물모형을 제작하였다 이 실물모형은 지금까지 진행된 감성디자인과정과 그 결과에 대한 검증에 사용되었다 한편 디자인요소의 변인과 관련하여 감성의 차이를 분석하였으며 디자이너의 감성구조를 파악하였다 이 분석결과는 선정된디자인의 수정보완작업에 이용되었으며 향후 또 다른 욕실디자인을 위한 중요한 감성정보가 된다.
두 번째 단계는 디자인대안의 산출단계로서 앞서 디자인기획에서 정한 디자인개념을 토대로 하여 욕실의 디자인대안을 네 가지 제작하였다 바닥 및 벽체의 색채와 재료를 변인으로 하여 산출한 네 가지 욕실디자인은 다음 단계에서 감성평가의 실험도구로 사용하고자 이 3D 미지로 제작하였다.
첫 번째 단계는 디자인기획과정으로서 실험대상으로 욕실공간을 정하였으며 디자인목표로서 지속가능성의 개념을 설정하였다 이에 따라 지속가능성이라는 디자인개념을 표현할 수 있는 감성어휘를 추출하고 지속가능성 개념의 하위개념을 설정하였으며 이들 디자인개념과 연관된 구체적인 디자인요소들을 추출하였다 또한 디자인 요소들 가운데 디자인대안의 산출에 결정적인 역할을 하는 디자인변인을 설정하였다 본 연구에서는 욕실의 디자인요소 중에서 사용자의 감성에 큰 영향을 주는 것으로 판단된 벽체 및 바닥의 색채와 재료를 주요변인으로 결정하였다.
대상 데이터
세 번째 단계에서는 앞서 제작한 욕실디자인을 대상으로 감성평가를 실시하였다 이 감성평가작업에는 인테리어디자이너 53인이 자발적으로 참여하였다
참고문헌 (8)
대한주택공사 주택연구소, 건축.도시계획을 위한 조사분석방법, 한국건설기술연구원, 1988
정아영.오영근, 공간연구에 있어서 감성적 연구경향에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제17권 5호 통권70호, 2008
전영일.이한석, 건축디자인이론, 기문당, 1997
황해익 외 3인, SPSS 자료분석, 개정판, 창지사, 서울, 2008
Alex Steffen, Worldchanging, 월드체인징, 김명납 외 2인, 바다출판사, 서울, 2009
Yagou, A., Critical Reflections on Design and Emotion, Proceedings of the Design Research Society International Conference: Wonder Ground-2006, IADE, Lisbon, Portugal., November, 2006
Nagamachi, M., Kansei Engineering and Comfort, International Journal of Industrial Ergonomics, 19(2) 79-80. 1997
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.