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점포 선택 이론을 이용한 우리나라 일반 소비자의 수산물 구매 시 대형소매점 선택 요인에 대한 분석
Analysis on the Choice of the Store to Buy Seafood by the General Consumers in Korea Using the Consumers' Store Choice Behavior Theory 원문보기

水産經營論集 = The journal of Fisheries Business Administration, v.40 no.1, 2009년, pp.113 - 132  

장홍석 (한국해양수산개발원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to derive the factors for the general consumers to choose the store to buy seafood. Survey on 414 general consumers by questionnaires was conducted to find out the factors for them to choose the stores in the traditional market and large supermarket, and through the anal...

주제어

참고문헌 (15)

  1. 강종호.정명생, 수산물 산지시장의 유통비용 분석에 관한 연구, 한국해양수산개발원, 1999, pp.22-41. 

  2. 김정희, “점포선택행동과 소매업태별 고객만족도 비교연구-제주지역을 중심으로”, 마케팅관리연구, 제7권 제1호, 2002, p. 126. 

  3. 박수환, “수산물 유통경로 효율성에 관한 연구-재래시장 수산물 소매점과 대형할인점을 중심으로”, 부경대학교대학원 석사논문, 2002, pp.9-14. 

  4. 장영수, 대형마트의 수산물유통효율성에 관한 연구“, 수산경영론집, 제35권 제1호, 2004, pp. 169-191. 

  5. 장홍석 외 2인, 대형소매업의 확산에 따른 수산물 산지공급주체의 대응방안, 한국해양수산개발원, 기본연구 2007-16, 2007. pp. 130-133. 

  6. 조용훈, 수협의 수산물 직거래 추진방안, 수협(중) 수산경제연구소, 연구보고 98-2. 1998, pp. 11-46. 

  7. 전창곤, “수산물의 유통경로 및 유통마진 조사분석”, 식품유통연구, 제15권 제2호, 1998, pp. 149-155. 

  8. Bell, David R. Teck-Hua Ho, and Christopher S. Tang, "Determining Where to Shop : Fixed and Variable Costs of Shopping", Journal of Marketing Research, 35(August), 1998. pp. 352-369. 

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  10. Converse, Paul D, “New Laws of Retail Gravitation", Journal of Marketing, 1949(october), pp. 379-385. 

  11. Fry, Joseph and Gordon H. Mcdougall, "Consumer Appraisal of Retail Price Advertisement", Journal of Marketing, 38(July), 1975, pp. 64-74. 

  12. Lomont, Lawrence M. and William J. Landstorm, "Identifying Successful Industrial Salesman by Personality Characteristic", Journal of Marketing Research(November), 1977, pp. 517-529. 

  13. Monroe, Kent B. and Joseph B. Giltinan, "A Path-Analytic Exploration of Retail Patronage Influence", Journal of Consumer Research, 2(June), 1975, pp. 19-28. 

  14. Nevin, John R. and Michael J. Houston, "Image as a Component of Attraction to Interurban Shopping Areas", Journal of Consumer Research 20(December), 1993, pp. 418-430. 

  15. Zeithaml V. A, L. L. Berry, and A. Parasuraman, "The Behavioral Consequences of Service Quality", Journal of Marketing, 1996 April, pp. 31-46. 

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