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NTIS 바로가기한국항행학회논문지 = Journal of advanced navigation technology, v.14 no.3 = no.42, 2010년, pp.313 - 320
홍교영 (한서대학교 항공기술연구소) , 안동만 (한서대학교 항공기술연구소) , 홍승범 (한서대학교 항공기술연구소)
Preparing for the rapidly increment of air traffic volume of the 21st century, International Civi1 Aviation Organization(ICAO) started for studying a newly developed CNS/ATM System from the 1980s and after 2010, expect that the existing aeronautical facility is overloaded because air traffic volume ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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CNS/ATM 시스템의 핵심은 무엇인가? | CNS/ATM 시스템의 핵심은 지상의 항공교통관제사에게 편중된 항공교통량의 감시 및 관제를 항공기 조종사, 지상의 항공교통관제사, 그리고 지상 이동체의 운용자 등에게 항공교통정보(TI: Traffic Information)를 실시간으로 정보를 공유하는 것이다. | |
CDTI 기능을 제공하기 위해서는 CNS/ATM의 체계는 무엇으로 구성되어 있나? | CDTI 기능을 제공하기 위해서는 CNS/ATM의 체계는 ADS-B(Automatic Dependent Surveillance - Broadcast), 지상 정보를 제공하는 TIS-B(Traffic Information Service - Broadcast), 그리고 기상(날씨) 정보를 제공하는 FIS-B(Flight Information Service - Broadcast) 등으로 구성된다[11]. 그림 3과 같이 CNS/ATM의 시스템을 나타낸 것이다[3]. |
FAA, http://www.faa.gov/safeflight21
http://www.airportal.co.kr, 항공정보포탈시스템
Airbus, "A319/A320/A321 Flightdeck and systems briefing for pilots", 1998.
Airbus, "A380 : Challenges for the Future, Capt. Jacques DRAPPIER Director Training programmes", 2005.
Airbus, "Airbus A380 Qantas Implementation Challenges", 2005
http://www.airforce.mil.kr, 대한민국 공군 홈페이지
Garmin Ltd., "GMX 200 Pilot's Guide & Reference", 2007.
Garmin Ltd., "GDL 90 UAT Data Link Sensor Installation Manual", 2004.
홍승범 외 4명, "항공전자 시스템 통합을 위한 데이터 버스 연구," 한국항공운항학회지 제17권, 제3호, pp 69-76, 2009.
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