아동 놀이치료 시설의 사례분석을 통한 평면계획 요소에 관한 연구 - 국내 아동 놀이치료 시설을 중심으로 - A Study on the Planning Factors of Case Study for Children Play Therapy Center - Focused on in Korea Children Play Therapy Center -원문보기
Based on theories and case analysis, the present research concerns the deduction of useful results about the basic stage for setting up a planar plan for children's play therapy facility, which cures children's psychological problems such as social maladaptation by means of play rather than language...
Based on theories and case analysis, the present research concerns the deduction of useful results about the basic stage for setting up a planar plan for children's play therapy facility, which cures children's psychological problems such as social maladaptation by means of play rather than language. The case analysis was sub-categorized into movement in each area, relative position among areas, and the size of each room. Detailed investigations were made concerning: First, Adjacent areas of each area. Second, Movement plan, which was sub-categorized into the movement of therapists and that of the children receiving therapy and guardians; area was sub-categorized into management area, therapy area and service area. Third, the size of each area measured was calculated to be expressed as the percentage of the total size. The result is as follows: (1) As for adjacent areas, in some cases management area and service area were adjacent, with isolated therapy area; whereas in the other cases, service area and information area, which is a part of management area, were placed along the doorway, with therapy area between them and therapist area, which is the other part of management area, behind them. (2) As for movement, the movement of therapists and that of children receiving therapy were same; whereas the movement of guardians was allowed only up to the middle part of the therapy facilities, and there was almost no entry of guardians into the play therapy rooms located in the inner parts. This is because they do not show the details of their therapy for children to guardians. (3) As for size, the area of independent facilities were similar; whereas institutional facilities in general had larger waiting room and unlike independent facilities, were of diverse size.
Based on theories and case analysis, the present research concerns the deduction of useful results about the basic stage for setting up a planar plan for children's play therapy facility, which cures children's psychological problems such as social maladaptation by means of play rather than language. The case analysis was sub-categorized into movement in each area, relative position among areas, and the size of each room. Detailed investigations were made concerning: First, Adjacent areas of each area. Second, Movement plan, which was sub-categorized into the movement of therapists and that of the children receiving therapy and guardians; area was sub-categorized into management area, therapy area and service area. Third, the size of each area measured was calculated to be expressed as the percentage of the total size. The result is as follows: (1) As for adjacent areas, in some cases management area and service area were adjacent, with isolated therapy area; whereas in the other cases, service area and information area, which is a part of management area, were placed along the doorway, with therapy area between them and therapist area, which is the other part of management area, behind them. (2) As for movement, the movement of therapists and that of children receiving therapy were same; whereas the movement of guardians was allowed only up to the middle part of the therapy facilities, and there was almost no entry of guardians into the play therapy rooms located in the inner parts. This is because they do not show the details of their therapy for children to guardians. (3) As for size, the area of independent facilities were similar; whereas institutional facilities in general had larger waiting room and unlike independent facilities, were of diverse size.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
그러나 현재 우리나라의 놀이 치료실의 경우 법적인 기준이 모호하며 놀이 행태에 따른 이해 없이 치료사의 경험과 설계자의 경험에 의해 놀이 치료실이 설계되어지고 있다. 이에 본 연구자는 현재 국내 놀이 치료시설의 사례를 분석하여 평면계획을 하기위한 공간의 필요한 요소와 제반사항에 대해 알아보고자 한다. 이는 향후 우리나라도 선진국과 같이 학교와 같은 공공 교육기관에 놀이치료실이나 심리치료실이 개설될 경우 사례분석을 통한 결과로 평면계획을 하는데 활용될 수 있다고 본다.
제안 방법
이는 최근의 시설을 분석하기 위함이다. 둘째, 분석대상을 독립된 시설과 기관시설로 분류하여 조사하였다. 독립된 시설의 경우 개인 치료사가 개설한 시설이며 시설의 총면적이나 내방 아동의 수, 치료사의 수에 대해서는 법적 규제를 받지 않는다.
사례분석을 하였다. 분석 방법으로 인접한 영역과 동선을 조사하였으며 각 영역의 실측을 통하여 면적을 산출하였다. 산출한 면적은 총면적의 백분율로 환산하여각 실에서 필요한 면적의 비율을 조사하였다.
산출한 면적은 총면적의 백분율로 환산하여각 실에서 필요한 면적의 비율을 조사하였다. 분석에 대한 세부 항목으로 2장의 이론에서 고찰한 관리영역과 치료 및 상담영역, 서비스영역으로 분류하여 각 시설별 사용하고 있는 세부 영역의 유무를 확인하였으며 동선은 관리자 동선과 치료자 즉, 아동의 동선과 보호자의 동선으로 나누어 분석한다. 이와 같은 사례조사를 위한 체크리스트 항목은 다음과 같다.
분석 방법으로 인접한 영역과 동선을 조사하였으며 각 영역의 실측을 통하여 면적을 산출하였다. 산출한 면적은 총면적의 백분율로 환산하여각 실에서 필요한 면적의 비율을 조사하였다. 분석에 대한 세부 항목으로 2장의 이론에서 고찰한 관리영역과 치료 및 상담영역, 서비스영역으로 분류하여 각 시설별 사용하고 있는 세부 영역의 유무를 확인하였으며 동선은 관리자 동선과 치료자 즉, 아동의 동선과 보호자의 동선으로 나누어 분석한다.
연구 방법으로는 이론적 고찰을 통하여 아동 놀이 치료에 대해 이해하고 놀이치료 분야에서 말하는 놀이 치료시설의 평면구성 요소에 대해 알아본다. 이것을 토대로 분석의 틀을 만들어 놀이치료 시설을 분석한다.
분석을 위한 사례조사 방법으로 현장조사를 하였으며 현장조사 기간은 2009 년 7월부터 8월까지 2개월간 서울, 경기, 천안지역에 있는 놀이치료 시설을 중심으로 이루어 졌다. 연구 범위로 놀이치료시설의 실내 공간요소 중 공간사용에 따는 인접하고 있는 영역에 대한 분석과 사례별 사용하고 있는 실의 유무, 영역별 면적, 동선으로 평면계획에 필요한 공간요소를 중심으로 분석하였다.
분류의 기준을 두었다. 영역 계획(인접한 영역), 동선계획, 실별 치수로 크게 3가지로 분류하여 조사하였다. 사례분석결과를<표 6>과 같이 정리할 수 있다.
평면구성 요소에 대해 알아본다. 이것을 토대로 분석의 틀을 만들어 놀이치료 시설을 분석한다. 놀이 치료시설의 선택기준은 놀이치료가 활성화되기 시작한 2000년도 이후에 설립된 시설을 분석하도록 한다.
이론적 고찰 후 평면계획을 할 때 필요한 항목을 설정하고 각 시설을 방문하여 연구자 조사 및 인터뷰를 통하여 사례분석을 하였다. 분석 방법으로 인접한 영역과 동선을 조사하였으며 각 영역의 실측을 통하여 면적을 산출하였다.
인터뷰는 연구자의 사례조사 후에 이루어 졌으며 설문지를 돌리는 것을 꺼려하여 각 시설의 대표 한분을 선정하여 인터뷰 하였다. 인터뷰의 질문은 공통질문과 시설의 환경에 따른 질문으로 나누어 조사 하였다.
놀이 치료시설의 선택기준은 놀이치료가 활성화되기 시작한 2000년도 이후에 설립된 시설을 분석하도록 한다. 분석을 위한 사례조사 방법으로 현장조사를 하였으며 현장조사 기간은 2009 년 7월부터 8월까지 2개월간 서울, 경기, 천안지역에 있는 놀이치료 시설을 중심으로 이루어 졌다. 연구 범위로 놀이치료시설의 실내 공간요소 중 공간사용에 따는 인접하고 있는 영역에 대한 분석과 사례별 사용하고 있는 실의 유무, 영역별 면적, 동선으로 평면계획에 필요한 공간요소를 중심으로 분석하였다.
대부분의 심리상담 시설의 경우 프라이버시를 중요시 생각하므로 외부의 방문을 허용하지 않는다. 사례조사 대상의 기준은 서울과 경기도, 충남지역을 중심으로 2000년 이후에 개설된 놀이치료 시설 중 방문을 허락한 시설을 중심으로 선정하였다.
한다. 첫째, 놀이치료학회에 등록되어 있지 않더라도 2000년 이후에 개설된 시설을 선택한다. 이는 최근의 시설을 분석하기 위함이다.
성능/효과
영역위치만으로 살펴보면 관리영역과 서비스 영역이 인접해 있고 여러 개의 치료실이 서로 가까이 있으면 동선이 짧아지고 혼잡함이 적은 반면 서비스영역을 중심에 두고 여러 개의 치료실이 둘러싸인 형태를 하고 있으면 동선이 혼잡해 진다. 영역위치만으로 봤을 때 동선이 짧고 혼잡함이 없어 보이나 면적이나 문의 위치에 따라 실제 평면에서는 동선의 혼잡함을 나타내는 경우도 있었다. 시설 'B'는 보호자과 치료사의 동선이 혼란스러웠으며 시설 'C'의 경우 면적이 좁아 영역별로 그룹을 지었다 하더라고 각 동선에 혼란을 주고 있었다.
놀이치료가 원활하게 이루어지기 위한 평면계획을 할 수 있도록 사례분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫 번째, 영역 계획을 할 때의 결론으로 놀이치료와 같은 상담시설에서는 프라이버시를 중요하게 생각하므로 다른 내방자와 자주 마주치지 않도록 영역을 배치할 때 주의해야 한다. 또한 독립된 시설의 경우 경제적인 요건을 고려하여 상담실과 검사실을 같이 사용하는 것도 무방하다.
후속연구
이와 같은 결론은 놀이치료 시설의 평면 계획을 할 때 참고가 가능하며 평면을 계획하는데 있어 주의사항으로 이해하는데 도움이 되리라 사료된다. 또한 향후 놀이치료 시설의 색채사용에 대한 연구와 재료사용에 대한 연구가 이루어 진다면 놀이치료 시설을 설계하는데 있어 지침사항이 형성 될 수 있다고 본다.
이에 본 연구자는 현재 국내 놀이 치료시설의 사례를 분석하여 평면계획을 하기위한 공간의 필요한 요소와 제반사항에 대해 알아보고자 한다. 이는 향후 우리나라도 선진국과 같이 학교와 같은 공공 교육기관에 놀이치료실이나 심리치료실이 개설될 경우 사례분석을 통한 결과로 평면계획을 하는데 활용될 수 있다고 본다.
특히 독립된 시설의 경우 유사점이 많으나 기관시설의 경우 그 차이가 더 확연히 나타나고 있었다. 이와 같은 결론은 놀이치료 시설의 평면 계획을 할 때 참고가 가능하며 평면을 계획하는데 있어 주의사항으로 이해하는데 도움이 되리라 사료된다. 또한 향후 놀이치료 시설의 색채사용에 대한 연구와 재료사용에 대한 연구가 이루어 진다면 놀이치료 시설을 설계하는데 있어 지침사항이 형성 될 수 있다고 본다.
참고문헌 (22)
김상권 저, 인테리어 디자인, 미진사, 2001
노정호 윤갑근 저, 실내의 구성재와 마감재, 국제, 2000
신숙재 이영미 한정원 저, 아동중심 놀이치료, 동서문화원, 2000
신태양 저, 공간의 이해와 인간공학, 국제, 2007
오도엽 이경돈 이도희 저, 실내건축재료, 지음, 2003
이연숙 저, 실내환경 심리행태론, 연세대학교 출판부, 1998
이경화 고진영 저, 아동발달과 상담, 학문사, 2001
정보인 윤현숙 저, 0∼5세 발달단계별 놀이프로그램, 교육과학사, 2000
한영호 저, 실내디자인 구성 요소, 형설출판사, 2000
Charles E. Schaefer 저, 놀이치료의 기초, 김은정 역, 시그마프레스, 2006
Garry L. Landreth 저, 놀이치료 아동중심적 접근, 유미숙 최명선 역, 상조사, 2006
Kevin. J. O'connor 저, 놀이치료입문, 송영혜 윤지현 역, 시그마프레스, 2001
Anita Rui Olds, Child Care Design Guide, Mcgraw Hill, 2000
Deb Curtis Margie Carter, Designs for Living and Learning, Redleaf Press, 2003
Deb Curtis Margie Carter, Learning Together with Young Children, Redleaf Press, 2008
Jim Greeman, Caring Space, Learning Places, exchange, 2007
Anita Rui Olds, Child Care Design Guide, McGraw-Hill, 2000
Peter Moss Pat Petrie, From Children's Services to Children's Spaces, Routledge Falmer, 2002
Thelma Harms Debbie Cryer Richard Clifford, Family Child Care Environment Rating Scale, 2002
Thelma Harms Richard M. Clifford Debbie Cryer, Early Childhood Environment Rating Scale, 2002
Thelma Harms Ellen Vineberg Jacobs Donna Romano White, School-Age Care Environment Rating Scale, 2002
野村みどりLindquist Ivonny von Euler Mineko, Playtherapy Hospital & Educational Enviroment for Children, 建築技術, 1998
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.