미디어 다양성은 글로벌 시장에서의 경쟁이라는 '환상의 짝꿍'과 더불어 한국 미디어 정책을 규정하는 화두로 등장했다. 미국식 기능 행태주의가 주도하는 미디어 정책은 다양성을 시장경쟁, 소비주체의 자유로운 선택이라는 좁은 울타리에 가둔다. 이에 본 논문은 다양성 그 자체를 하나의 완결한 정책목표로 보는 시각에 근본적인 문제제기를 하고자 한다. 다양성이 미디어 정책 담론의 전면에 등장하는 계기를 한국의 중첩적 정치 경제 맥락 속에서 파악하면서, 본 논문은 기존 계량주의 다양성 연구를 비판적으로 분석한다. 나아가 미디어 다양성이 '측정의 과학'에 과도하게 집착해 탈정치화하는 경향을 주목하며 문화연구자들이 미디어 다양성을 보다 진보적으로 전취하기 위한 몇 가지 제안을 하고자 한다. 핵심적인 주장은 미디어 다양성은 시장의 경쟁과 미디어 상품의 다양화라는 신자유주의의 경제논리를 넘어서야 한다는 것이다. 비판적 문화연구자들은 미디어 다양성을 한국 민주주의의 심화라는 보다 큰 정치 프로젝트 속에서 미디어 공공성의 강화, 독립 대안 미디어에 대한 실질적 지원, 급진적 정체성의 정치학 등의 전략과 함께 고려해야 한다.
미디어 다양성은 글로벌 시장에서의 경쟁이라는 '환상의 짝꿍'과 더불어 한국 미디어 정책을 규정하는 화두로 등장했다. 미국식 기능 행태주의가 주도하는 미디어 정책은 다양성을 시장경쟁, 소비주체의 자유로운 선택이라는 좁은 울타리에 가둔다. 이에 본 논문은 다양성 그 자체를 하나의 완결한 정책목표로 보는 시각에 근본적인 문제제기를 하고자 한다. 다양성이 미디어 정책 담론의 전면에 등장하는 계기를 한국의 중첩적 정치 경제 맥락 속에서 파악하면서, 본 논문은 기존 계량주의 다양성 연구를 비판적으로 분석한다. 나아가 미디어 다양성이 '측정의 과학'에 과도하게 집착해 탈정치화하는 경향을 주목하며 문화연구자들이 미디어 다양성을 보다 진보적으로 전취하기 위한 몇 가지 제안을 하고자 한다. 핵심적인 주장은 미디어 다양성은 시장의 경쟁과 미디어 상품의 다양화라는 신자유주의의 경제논리를 넘어서야 한다는 것이다. 비판적 문화연구자들은 미디어 다양성을 한국 민주주의의 심화라는 보다 큰 정치 프로젝트 속에서 미디어 공공성의 강화, 독립 대안 미디어에 대한 실질적 지원, 급진적 정체성의 정치학 등의 전략과 함께 고려해야 한다.
Media diversity, coupled with the logic of competition in the global media market, has become a fashionable yet unfitting lingo of media policy in Korea. Media diversity has been fenced in the neoliberal economic logic of market competition and so tamed to consumers' free choice in the market. It is...
Media diversity, coupled with the logic of competition in the global media market, has become a fashionable yet unfitting lingo of media policy in Korea. Media diversity has been fenced in the neoliberal economic logic of market competition and so tamed to consumers' free choice in the market. It is within this context that this article attempts to problematize narrowly-defined, market-oriented, and measurement-obssessed funtionalistic approaches to media diversity. In doing so, the article provides a critical overview of various definitions of media diversity. It also reveals how certain definitions, justifications, and measurements are legitimized and normalized in the name of science and objectivity. The core argument is that reflecting a larger neoliberal, deregulatory turn in media policy, media diversity has shifted from the pluralistic principle of democracy to the matter of free market choice or the myth thereof. It then focuses on the ongoing debate between state interventionists and free market liberals over the relationship between media ownership concentration and content diversity. Finally, it puts forth some recommendations as to how media diversity ought to be reconsidered as reformers' cultural politics, rather than marketeers' science, and discusses implications diversity has for deepening Korean democracy.
Media diversity, coupled with the logic of competition in the global media market, has become a fashionable yet unfitting lingo of media policy in Korea. Media diversity has been fenced in the neoliberal economic logic of market competition and so tamed to consumers' free choice in the market. It is within this context that this article attempts to problematize narrowly-defined, market-oriented, and measurement-obssessed funtionalistic approaches to media diversity. In doing so, the article provides a critical overview of various definitions of media diversity. It also reveals how certain definitions, justifications, and measurements are legitimized and normalized in the name of science and objectivity. The core argument is that reflecting a larger neoliberal, deregulatory turn in media policy, media diversity has shifted from the pluralistic principle of democracy to the matter of free market choice or the myth thereof. It then focuses on the ongoing debate between state interventionists and free market liberals over the relationship between media ownership concentration and content diversity. Finally, it puts forth some recommendations as to how media diversity ought to be reconsidered as reformers' cultural politics, rather than marketeers' science, and discusses implications diversity has for deepening Korean democracy.
다양성은 최근 미디어 정책의 전면에 등장했다. 이는 한국 민주주의의 진전과 위기를 동시에 나타낸다. 한국 민주주의가 기본적인 언론의 자유를 넘어 좀 더 고차원적인 고민을 한다는 신호이기도 하지만, 이는 탈포드주의(post-Fordism)로 급격히 이행한 국내 미디어 시장에 신자유주의 담론이 본격적으로 진입하는 계기이기도 하다.
다양성은 사전적으로 무엇을 의미하는가?
다양성(diversity)은 사전적으로 “모양, 빛깔, 형태, 양식 따위가 여러 가지로 많은 특성”을 의미한다 (네이버 국어사전). 이를 바탕으로 사상과 의견의 다양성, 생태 다양성, 인종 다양성, 문화 다양성, 미디어 다양성, 성적 취향 다양성 같은 하위 개념들이 등장한다.
다양성과 밀접한 관련을 가지고 있는 유사 개념들은 무엇인가?
이를 바탕으로 사상과 의견의 다양성, 생태 다양성, 인종 다양성, 문화 다양성, 미디어 다양성, 성적 취향 다양성 같은 하위 개념들이 등장한다. 다양성은 차이(difference), 다변성 (variety), 다중성(multiplicity), 이질성(heterogeneity) 등과 같은 유사 개념들과 또한 밀접한 관련을 가지고 있다. 역사적으로 다양성은 미국, 유럽과 같이 다인종, 다민족으로 이루어진 사회에서 인종, 문화간 갈등을 최소화하기 위한 공공정책으로 자리잡아 왔다.
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