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지능형 액추에이터와 제어면 재분배를 이용한 무인항공기 고장대처 제어시스템
Fault-Tolerant Control System for Unmanned Aerial Vehicle Using Smart Actuators and Control Allocation 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.17 no.10, 2011년, pp.967 - 982  

양인석 (경북대학교 국방수중통신) ,  김지연 (경북대학교 대학원 전자전기컴퓨터학부) ,  이동익 (경북대학교 IT대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents a FTNCS (Fault-Tolerant Networked Control System) that can tolerate control surface failure and packet delay/loss in an UAV (Unmanned Aerial Vehicle). The proposed method utilizes the benefits of self-diagnosis by smart actuators along with the control allocation technique. A sma...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
현대 무인항공기의 적용범위는? 현대 무인항공기(UAV: Unmanned Aerial Vehicle)의 적용범위는 위험지역의 정찰 · 감시 임무에 그치지 않고 직접 전투를 수행하는 단계로 발전되고 있으며, 과학탐사와 같은 민간 연구분야까지 확대되고 있는 추세다. UAV 관련 세계시장 규모는 연평균 12.
네트워크 기반 고장대처제어 시스템의 특징은? 본 논문에서는 UAV의 액추에이터 고장 및 전송지연/패킷 분실에 대처할 수 있는 네트워크 기반 고장대처제어 시스템을 제안하였다. 제안한 방법은 지능형 액추에이터의 자체진단 기능과 제어면 재분배 기법을 기반으로 설계하였다. 지능형 액추에이터는 임베디드 프로세서를 이용한 자체진단 및 양방향 통신을 통해서 액추에이터 상태정보를 제공할 수 있도록 설계하였다. 제안된 액추에이터 고장대처 기법은 먼저 지능형 액추에이터의 자체진단에 의한 상태정보를 시스템 관리자(supervisor)로 전송하며, 이어서 고장으로 손실된 액추에이터의 기능을 보상할 수 있도록 이 정보를 이용하여 여분의 액추에이터를 재분배한다. 본 논문에서는 액추에이터 고장대처뿐 아니라 네트워크 기반 제어시스템에서 문제가 될수 있는 전송지연/패킷 분실 보상 알고리즘을 함께 제시하였다.
CA란? 지난 20여년에 걸쳐 매우 다양한 FTC 기법이 연구되었는데, 그 중에서 제어면 재 분배(CA: Control Allocation) 기법은 다수의 액추에이터를 갖는 항공기의 고장대처에 효과적인 것으로 인식되고 있다[7-10]. CA는 시스템의 상태변수 개수보다 많은 액추에이터를 효과적으로 재분배하여 시스템의 요구성능을 만족시킬 수있도록 액추에이터를 관리하는 기법이다. 즉 기동성능을 향상시키기 위해서 여분의 제어면이 추가된 항공기의 경우, 고장으로 손실된 액추에이터의 기능을 상쇄하고 비행제어 요구성능을 만족할 수 있도록 가상의 입력에 대하여 여분의 제어면을 적절히 재분배함으로써 고장에 대처할 수 있다.
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참고문헌 (25)

  1. 황수정, 최익현, "무인항공기 기술개발 동향," 항공우주산업기술동향, 제1권 제1호, pp. 60-65, 2003. 

  2. 강영신, 박범진, 유창선, "무인항공기의 제어기술개발 동향," 항공우주산업기술동향, 제4권 제2호, pp. 55-67, 2006. 

  3. D. Briere, C. Favre, and P. Traverse, "A family of fault-tolerant systems: electrical flight controls, from Airbus A320/330/340 to future military transport aircraft," Microprocessors and Microsystems, vol. 19, no. 2, pp. 75-82, 1995. 

  4. M. Bodson and J. E. Groszkiewicz, "Multivariable adaptive algorithms for reconfigurable flight control," IEEE transaction on control systems technology, vol. 5, no. 2, pp. 217-229, 1997. 

  5. Y. Zhang and J. Jiang, "Integrated active fault-tolerant control using IMM approach," IEEE Transaction on Aerospace and Electronic Systems, vol. 37, no. 4, pp. 1221-1235, 2001. 

  6. I. Yang, Y. Kim, and D. Lee, "Actuator failure diagnosis and accommodation using sliding mode control for submersible vehicle," Journal of Institute of Control, Robotics and Systems (in Korean), vol. 16, no. 7, pp. 661-667, 2010. 

  7. D. Enns, "Control allocation approaches," AIAA Guidance, Navigation and Control Conference and Exhibit, pp. 98-108, 1998. 

  8. J. Buffington, P. Chandler, and M. Pachter, "On-line system identification for aircraft with distributed control effectors," Int. J. Robust and Nonlinear Control, vol. 9, no. 14, pp. 1033-1049, 1999. 

  9. H. Alwi and C. Edwards, "Fault tolerant control using sliding modes with on-line control allocation," Automatica, vol. 44, pp. 1859-1866, 2008. 

  10. K. Ahmed and T. Didier, "Reconfigurable control design for over-actuated systems based on reliability indicators," Conference on Control and Fault Tolerant Systems, Nice, France, Oct. 2010. 

  11. D. Lee, "Distributed real-time fault-tolerant control using smart actuators and time-triggered communication," Ph.D. Dissertation, Dept. Automatic Control & Systems Eng., Sheffield University, UK, 2002. 

  12. W. Zhang, M. S. Branicky, and S. N. Phillips, "Stability of netwoked control systems," IEEE Cont. Syst. Mag., vol. 21, no. 1, pp. 84-99, Feb. 2001. 

  13. I. Yang, D. Kim, and D. Lee, "Fault-tolerant control strategy based on control allocation using smart actuators," Conference on Control and Fault Tolerant Systems, Nice, France, pp. 377-381, Oct. 2010. 

  14. S. Klinkhieo, R. J. Patton, and C. Kambhampati, "Robust FDI and FTC coordination in a distributed network system," Proc. 17th IFAC World Congress, Seoul, Korea, July 2008. 

  15. J. Nilsson, B. Bernhardsson, and B. Wittenmark, "Stochastic analysis and control of real-time systems with random time delays," Automatica, vol. 34, no. 5, pp. 57-64, 1998. 

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  20. S. R. Wells, "Application of sliding mode methods to the design of reconfigurable flight control systems," Ph.D. Dissertation, University of Califonia, 2002. 

  21. J. D. Boskovic and R. K. Mehra, "Failure detection, identification and reconfiguration in flight control," Fault Diagnosis and Fault Tolerance for Mechatronic Systems: Recent Advances, Springer-Verlag, 2002. 

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  23. R. L. Eberhardt and D. G. Ward, "Indirect adaptive flight control system interactions," Int. J. Robust Nonlinear Control, vol. 9, pp. 1013-1031, 1999. 

  24. D. Enns, D. Bugajski, R. Hendrick, and G. Stein, "Dynamic inversion: an evolving methodology for flight control design," Int. J. Cont., vol. 59, no. 1, pp. 71-91, 1994. 

  25. "Military Standard Flying Qualities of Piloted Aircraft," Mil-STD-1797A, Jan. 1990. 

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