본 연구는 전국의 치과병의원, 보건소 및 교육기관 등에서 구강보건교육업무를 담당하는 치과위생사 대상으로 구강보건교육매체의 활용 실태를 파악하여 구강보건교육의 효율성 증진을 위한 새로운 교육매체 개발 및 활용에 대한 연구에 기초자료를 제공하고자 시행하였으며, 2010년 7월 10일부터 9월 16일까지 자기기입식 설문지를 이용한 직접설문과 인터넷을 이용한 간접설문 조사를 실시하여 총 280명의 자료를 최종 분석한 결과 다음과 같은결론을 얻었다. 1. 일반적 특성에 따른 소장매체의 전반적인 활용은 근무 기관별로는 보건기관에 근무하는 치과위생사(42.4%)가, 연령별로는 40대 이상(34.1%)이, 경력별로는 6년 이상의 경력자(32.2%)에서 교육매체 활용이 높게 나타났으며, 활용을 하지 않는 이유는 모든 근무기관에서 활용시간 부족(46.1%)이 가장 높게 조사되었다. 2. 보유하는 매체와 보유하는 매체의 활용 및 선호를 살펴본 결과 책, 리플릿, 포스터, 영상물에서 근무기관 별로 유의한 차이가 나타났으며, 모형(53.2%)은 대부분의 근무기관에서 선호가 높게 나타났으나 보건소(81.8%)와 대학(80.0%)에서는 영상물을 가장 선호하였다. 3. 연령에 따라 선호하는 매체를 살펴본 결과 팜플릿, 리플릿, 영상물에서 유의한 차이가 나타났으며, 3년 이상 6년 미만 경력자와 10년 이상 경력자에서는 영상물과 모형 순서로 선호하였으며, 1년 미만, 1년 이상 3년 미만, 6년 이상 10년 미만 경력자에서는 모형과 영상물 순으로 선호하였다. 4. 교육매체의 필요 여부를 살펴본 결과 대부분의 응답자가 필요하다(87.5%)고 응답하다. 지역별로는 충북(30%), 대구경북(20%) 지역에서 필요하지 않다는 응답이 높게 나왔으며, 근무기관별로는 대학(97.1%)과 보건기관(93.9%)에서 필요하다는 응답이 높게 나타났다. 필요한 매체의 구입 시 문제점은 정보부족(56.1%)이라고 가장 높게 응답하였다.
본 연구는 전국의 치과병의원, 보건소 및 교육기관 등에서 구강보건교육업무를 담당하는 치과위생사 대상으로 구강보건교육매체의 활용 실태를 파악하여 구강보건교육의 효율성 증진을 위한 새로운 교육매체 개발 및 활용에 대한 연구에 기초자료를 제공하고자 시행하였으며, 2010년 7월 10일부터 9월 16일까지 자기기입식 설문지를 이용한 직접설문과 인터넷을 이용한 간접설문 조사를 실시하여 총 280명의 자료를 최종 분석한 결과 다음과 같은결론을 얻었다. 1. 일반적 특성에 따른 소장매체의 전반적인 활용은 근무 기관별로는 보건기관에 근무하는 치과위생사(42.4%)가, 연령별로는 40대 이상(34.1%)이, 경력별로는 6년 이상의 경력자(32.2%)에서 교육매체 활용이 높게 나타났으며, 활용을 하지 않는 이유는 모든 근무기관에서 활용시간 부족(46.1%)이 가장 높게 조사되었다. 2. 보유하는 매체와 보유하는 매체의 활용 및 선호를 살펴본 결과 책, 리플릿, 포스터, 영상물에서 근무기관 별로 유의한 차이가 나타났으며, 모형(53.2%)은 대부분의 근무기관에서 선호가 높게 나타났으나 보건소(81.8%)와 대학(80.0%)에서는 영상물을 가장 선호하였다. 3. 연령에 따라 선호하는 매체를 살펴본 결과 팜플릿, 리플릿, 영상물에서 유의한 차이가 나타났으며, 3년 이상 6년 미만 경력자와 10년 이상 경력자에서는 영상물과 모형 순서로 선호하였으며, 1년 미만, 1년 이상 3년 미만, 6년 이상 10년 미만 경력자에서는 모형과 영상물 순으로 선호하였다. 4. 교육매체의 필요 여부를 살펴본 결과 대부분의 응답자가 필요하다(87.5%)고 응답하다. 지역별로는 충북(30%), 대구경북(20%) 지역에서 필요하지 않다는 응답이 높게 나왔으며, 근무기관별로는 대학(97.1%)과 보건기관(93.9%)에서 필요하다는 응답이 높게 나타났다. 필요한 매체의 구입 시 문제점은 정보부족(56.1%)이라고 가장 높게 응답하였다.
The purpose of this study was to examine the utilization of oral health education media among dental hygienists in charge of oral health education. The findings of the study were as follows. 1. In regard to the general utilization of educational media in possession by workplace, age and career, the ...
The purpose of this study was to examine the utilization of oral health education media among dental hygienists in charge of oral health education. The findings of the study were as follows. 1. In regard to the general utilization of educational media in possession by workplace, age and career, the dental hygienists who worked in public health clinics(42.4%), who were in their 40s and up(341.%) and whose career was six years or more(32.2%) made more use of the educational media. Those who didn't use the educational media cited time constraints as the most common reason(46.1%). 2. Models(53.2%) were highly preferred in most of the institutions where the dental hygienists worked, but the public health clinics(81.8%) and university hospitals(80.0%) were most fond of video clips. 3. Concerning preference for educational media by career, the dental hygienists whose career was between three and less than six years and who had a 10 years or more of career had the most liking for video clips, followed by models. Those whose career was between one to less than three years and between six and less than 10 years showed the most preference for models, followed by video clips. 4. As for their perception of the necessity of educational media, the majority felt the need for the media(87.5%). Regarding difficulties in purchasing necessary educational media, the biggest group pointed out a shortage of information(56.1%).
The purpose of this study was to examine the utilization of oral health education media among dental hygienists in charge of oral health education. The findings of the study were as follows. 1. In regard to the general utilization of educational media in possession by workplace, age and career, the dental hygienists who worked in public health clinics(42.4%), who were in their 40s and up(341.%) and whose career was six years or more(32.2%) made more use of the educational media. Those who didn't use the educational media cited time constraints as the most common reason(46.1%). 2. Models(53.2%) were highly preferred in most of the institutions where the dental hygienists worked, but the public health clinics(81.8%) and university hospitals(80.0%) were most fond of video clips. 3. Concerning preference for educational media by career, the dental hygienists whose career was between three and less than six years and who had a 10 years or more of career had the most liking for video clips, followed by models. Those whose career was between one to less than three years and between six and less than 10 years showed the most preference for models, followed by video clips. 4. As for their perception of the necessity of educational media, the majority felt the need for the media(87.5%). Regarding difficulties in purchasing necessary educational media, the biggest group pointed out a shortage of information(56.1%).
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