Art has always been a witness to its time. The art of our century has lived through two world war. In that time Friedensreich Hundertwasser was born to a half Jewish family in Vienna in 1928. He lived and died as a painter, architect, designer, ecologist, writer, innovator... etc. He was impressed f...
Art has always been a witness to its time. The art of our century has lived through two world war. In that time Friedensreich Hundertwasser was born to a half Jewish family in Vienna in 1928. He lived and died as a painter, architect, designer, ecologist, writer, innovator... etc. He was impressed form Gustav Klimt, who pioneered the Viennese Secession which was the Austrian expression of the Art-Nouveau mouvement and inspired by the works of Egon Schiele from an early date. His style as an architect was heavily influenced by Antonio Gaudi and some of the Jugendstil architects. Although his architectural work is comparable to Gaudi in its biomorphic forms and use of tile, but is currently renowned for his unique styling. His character as follows; First, Bold color - His use of color is bold, and he has a strong sense of which color work well together. Second, Curved line & Spiral - It's the primary shapes in his works against the tyranny of ugliness and the iron rule of its straight line. Spiral reveal as a transautomaism. Third, Harmony with nature - His work is the creator of beauty, of nature of harmony, peace of joy, against the contradictions of our post-industrial society. He represented these various characteristics in his works. Hundertwasser first achieved notoriety for his boldly-colored painting, he is more widely renowned today for his revolutionary architectural designs.
Art has always been a witness to its time. The art of our century has lived through two world war. In that time Friedensreich Hundertwasser was born to a half Jewish family in Vienna in 1928. He lived and died as a painter, architect, designer, ecologist, writer, innovator... etc. He was impressed form Gustav Klimt, who pioneered the Viennese Secession which was the Austrian expression of the Art-Nouveau mouvement and inspired by the works of Egon Schiele from an early date. His style as an architect was heavily influenced by Antonio Gaudi and some of the Jugendstil architects. Although his architectural work is comparable to Gaudi in its biomorphic forms and use of tile, but is currently renowned for his unique styling. His character as follows; First, Bold color - His use of color is bold, and he has a strong sense of which color work well together. Second, Curved line & Spiral - It's the primary shapes in his works against the tyranny of ugliness and the iron rule of its straight line. Spiral reveal as a transautomaism. Third, Harmony with nature - His work is the creator of beauty, of nature of harmony, peace of joy, against the contradictions of our post-industrial society. He represented these various characteristics in his works. Hundertwasser first achieved notoriety for his boldly-colored painting, he is more widely renowned today for his revolutionary architectural designs.
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문제 정의
따라서 본 연구는 이런 시점에서 화가이자 건축가, 디자이너, 환경운동가이자 평화주의자였던 종합 예술인 훈데르트바써의 생애와 성장 환경 등 시대적, 사회문화적 배경을 살펴보고 이러한 것들이 그의 작품에 끼친 영향을 살펴보고자 한다. 회화에서 시작해 건축에 이르기까지의 과정을 통해 그림만으로 표현되었던 그의 철학이 어떻게 행동으로, 건축 작품으로 실현되었는지를 살펴보면서, 그의 조형원리와 작품 세계에 대한 특성을 분석하고자 한다.
살펴보고자 한다. 회화에서 시작해 건축에 이르기까지의 과정을 통해 그림만으로 표현되었던 그의 철학이 어떻게 행동으로, 건축 작품으로 실현되었는지를 살펴보면서, 그의 조형원리와 작품 세계에 대한 특성을 분석하고자 한다.
본 연구는 훈데르트바써의 작품 전반에 나타난 사상과 특성을 파악하기 위해 우선 그의 생애와 성장환경 등을 통해 시대적 상황을 살펴보고자 한다.
또한 그에게 영향을 끼친 작가들과 사상 등을 통해 사회문화적 배경을 살펴보며 이러한 것들이 그의 작품세계에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하고자 한다.
시대적, 사회문화적 배경을 통해 훈데르트바써만의 독특한 작품 특성 생성되기까지의 배경을 살펴본 후, 화가로서 시작하여 건축가에 이르기까지, 그의 작품 영역 중집을 위주로 그려진 회화 작품과 건축 프로젝트를 중심으로 그의 철학을 살펴보고자 한다.
종래의 건축.공예가 그 전형을 그리스, 로마 또는 고딕에서 구한 데 대해서, 이들은 모든 역사적인 양식을 부정하고 자연형태에서 모티프를 빌려 새로운 표현을 얻고자 했다. 특히, 덩굴풀이나 담쟁이 등 식물의 형태를 연상하게 하는 유연하고 유동적인 선과; 파상 및 곡선과 무늬 형태 등 특이한 장식성을 자랑했고, 유기적이고 움직임이 있는 모티프를 즐겨 좌우상칭이나 직선적 구성을 고의로 피했다.
분리를 의미한다. 따라서 과거의 전통에서 분리되어 자유로운 표현 활동을 목표로 했으며 그 목적은 미술과 삶의 상호 교류를 추구하고 인간의 내면을 미술을 통해 전달하고자 하는 데 있었다.
기존 건물을 파괴하고 신축하는 방법보다는 리노베이션을 통해 오래된 지역의 시간이 묻어있는 건물을 되도록 유지하고자하였다.
"농장에서 일할 때 풀이 얼마나 푸르고 땅이 얼마나 진한 갈색을 띄는지 보았다. 그때 나는 화가가 되기로 결심했다.
제안 방법
빈 분리파에는 특정한 예술 이념이나 양식은 없었지만 빈 분리파 전시관 입구에 새겨진 "각 세기마다 고유한 예술을, 예술에는 자유를 to every age its art and to art its freedom”이라는 문구로 이들은 무엇보다도 아카데미의 오랜 역사와 전통의 틀 안에서 벗어날 수 있는 새로운 가능성을 실험하였다. 따라서 예술 경향과 국적을 초월하였으며 전위 미 술에 도 상당히 우호적 이었다.
훈데르트바써는 우리는 제1의 피부 몸, 저'12의 피부 옷, 제3의 피부 주거공간, 제4의 피부 사회환경, 제5의 피부 지구 등 5개의 피부로 이루어져 있으며 우리를 둘러싼 이 다섯 가지의 피부의 중요성을 알리고자 하였다. <그림 7> 따라서 그에게 우리가 사는 집, 건축물인 제3의 피부는 단순히 벽돌로 이루어진 건물이 아닌 것이며 우리의 또 다른 피부이기에 늘 가꾸고 꾸준히 가꾸어야 하는 내 몸의 일부인 것이다.
그의 건축적 특성은 첫째, 모든 색의 근원이 되는 빨강, 파랑, 노랑의 삼원색과, 검정과 하양의 대비, 빛나는 금색 여섯 가지 담대한 컬러의 조합을 사용한다. 이러한 반짝이는 황금빛 돔과 원색의 감각적이고도 풍부한 색채감은 우리를 둘러싼 제3의 피부가 되며 딱딱하고 획일적인 건물을 치료하여 유연하게 숨 쉬게 한다.
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