$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

컴퓨터 보조 학습을 통한 멀티미디어 어휘교육의 효율성
Effectiveness of Multimedia Program in Computer-assisted Vocabulary Learning 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.12 no.1, 2011년, pp.123 - 131  

Choi, Michelle Mi-Hee (남서울대학교 교양학부)

초록

본 연구의 목적은 어휘 학습의 측면에서 컴퓨터 보조 학습을 통한 컴퓨터 기술의 효과와 유용성을 알아보고자 하는데 있다. 컴퓨터 기술을 통한 멀티미디어 수업은 네 가지 (듣기, 말하기, 일기, 쓰기의) 언어기술과 관련하여 다양한 언어학습방법을 제공한다. 한국인 영어 언어 학습자는 주입식 교육에 익숙해져 왔으며, 단어를 습득하는데 있어 반복적인 어휘 암기방법을 활용한다. 이를 위해 본 연구에서는 세 가지 연령 그룹을 대상으로 설문 조사와 교육용 멀티미디어 학습실험이 이루어져있다. 본 연구는 오프라인에서의 어휘학습과 다르게 교사는 컴퓨터 멀티미디어프로그램을 응용하여 교실 수준에 적합한 어휘 학습 응용 프로그램을 어떻게 효과적으로 개선 할 수 있는지 밝히고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to discover if the use of computer technologies in computer-assisted language learning, in the aspect of vocabulary learning, is both effective and useful. The technique of using multimedia lessons, using the computer, offers a variety of language learning tasks in relat...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The purpose of this study is to help learners strengthen their vocabulary usage. The results of this study, through the experiment, survey analysis, and multimedia language courseware learning exercises are as follows:
  • This was more noticeable in Groups B and C, as learners became more familiar with the use of terms used in the topics chosen. The study suggests that guessing the meaning of the words from the context and repetition, through reading, can develop both B and C learner groups comprehension levels.
  • Multimedia and web programmes provide a diversity of language learning tasks in relation to four skills (Listening, Speaking, Reading and Writing). This study will look at effectiveness and usefulness of computer technologies in language learning in the aspect of vocabulary learning. As many language classrooms are computer-based learners would now study and complete assignments using computers.

가설 설정

  • 3) The multimedia program used can be self-directed. The multimedia courseware program was designed to fit into a pre-intermediate level program.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. Anderson, R. C. & Shifrin, Z. (1980). 'The meaning of words in context', in Spiro et al., 330-348. 

  2. Arva, V. & Medgyes, P. (2000). Native and nonnative teachers in the classroom. System, 28, 355-372. 

  3. Fandrych, I.(2001).Word processors' grammar and spelling assistance: Consequences for second language learning and teaching. The internet TESL Journal, 7,(6) 

  4. Gipe, J. P. & Arnold, R. D. (1979). 'Teaching vocabulary through familiar associations and contexts', Journal of Reading Behavior, 11, 282-285. 

  5. Gu Yongqi and Johnson, R. K. (1996). 'Vocabulary learning strategies and language learning outcomes', Language Learning, 46, 643-679. 

  6. Harrington, M. (1994) 'Complex: a tool for the development of L2 vocabulary knowledge', Journal of Artificial Intelligence in Education, 5, 481-499 

  7. Harmer, J (2001). The practice of English language teaching. Third edition. Harlow: Longman. 

  8. Jamieson, J. & Chapelle, C (1988). Using call effectively: what do we need to know about students? System,16,151-162. 

  9. Kecskes, I. (1988). Computer programs to develop both accuracy and fluency. System, 16, 29-35. 

  10. Kent, D (2004). CALL initiatives and the Korean cultural learning context. In Son J.B. (Ed.) Computer- assisted language learning. Concepts, contexts and practice (Chapter 4). New York:i Universe. 

  11. Krajka, J. (2000). Using the internet in ESL writing instruction. The internet TESL Journal,6(11). 

  12. Moir, J. (1996). Task awareness and learning effectiveness: a case study of ten learners' perceptions of a vocabulary learning task, unpublished MA paper, LALS, Victoria University of Wellington. 

  13. Nation, I. S. P. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. UK: Cambridge University Press. 

  14. Nozawa, K. (2004). Computer assisted English language learning in Japan. In Makarova, V. & Rodgers, T .(Eds.) English language teaching: the case of Japan. Lincom: E. C. (chapter 13). 

  15. Peterson, M. (2004). Moo vitual worlds in CMS-based CALL: defining an agenda for future research. In Son, J.B. (Ed.)Computer-assisted language learning: Concepts, contexts and practice (Chapter 4). New York: I Universe. 

  16. Saminy, K. & Brutt-Griffler, J. (1999). To Be a native or Non-Native Speaker: Perceptions of "Non-Native" Students in a Graduate TESOL Program. In Braine, G. (Ed.). (1999). Non-native Educators in English Language Teaching (Chapter 9). Mahwah, NJ:Erlbaum. 

  17. Williams, R. (1985). 'Teaching vocabulary recognition strategies in ESP reading', ESP Journal, 4, 121-131. 

  18. Wyatt, D. H. (1988). What can research tell us about CALL? System 16:2. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로