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우리나라 대형항공사와 저가항공사의 지각위험에 대한 비교분석
The Comparative Analysis of Perceived Risks in South Korean Low Cost Carriers and Full Service Carriers 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.19 no.1, 2011년, pp.49 - 57  

최휴종 (경인여자대학 항공관광과)

초록
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본 연구는 한국항공시장의 지각위험에 대한 실증적 연구이다. 김포국제공항 및 인천국제공항에서 수집한 316부의 설문지를 다중회귀분석, 분산분석, 상관분석, 및 T-test 기법을 동원하여 분석하였다. 연구결과, 대형항공사와 저비용항공사 승객간의 지각위험에는 차이가 있었으며 대형항공사 승객은 재무적 위험에 민감한 반면, 저비용항공사의 승객은 기종 및 물리적 위험에 민감하였다. 따라서 대형항공사에서는 섬세한 서비스 제공이 더욱 요구되며, 저비용항공사가 신항공기를 사용하는 것이 저비용항공사의 안전성 인식 제고에 효과적이라 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper concentrate on the passengers' perception of risks by analyzing data gathered through a field survey in the South Korean air market. Twenty two Koreans were killed in the accident of PMT Air in the Kingdom of Cambodia on June 25th 2007 and This has caused customers to be more concerned ab...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This survey was organized as a structured, self-administered questionnaire to elicit responses from travelers. A Judgment Sampling Technique was employed by small teams of trained personnel to maintain half and half balance between participants who experienced flying with LCC's and those who did with FSC's.

가설 설정

  • As shown in Table. 4, all correlation coefficient values are significant at the 5% Level. Therefore, significantly positive interrelationships between passengers' perceived risks and LCC'S's attributes are to be expected.
  • H.3: Passengers' choices of Full Service Carriers are influenced by their perceived risks.
  • H2: Passengers' choices of Low Cost Carriers are influenced by their perceived risks.
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참고문헌 (21)

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