최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.13 no.11, 2012년, pp.4984 - 4993
This study was initiated with the need of studies to promote learning and use of collaboration skills that learners should have in collaborative learning in CSCL. The researcher carried out research on 96 students taking the course of 'educational methods and educational technology' in K collage to ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
CSCL환경은 무엇인가? | CSCL(Computer Supported Collaborative Learning, 이하 CSCL)환경은 컴퓨터를 기반으로 여러 학습자가 협력학습을 하도록 지원하는 환경을 뜻한다. 학습자들이 활발히 상호작용하고, 서로의 지식을 공유하면서 공동의 목표를 달성해나가는 것을 목적으로 한다[8]. | |
CSCL환경의 목적은 무엇인가? | CSCL(Computer Supported Collaborative Learning, 이하 CSCL)환경은 컴퓨터를 기반으로 여러 학습자가 협력학습을 하도록 지원하는 환경을 뜻한다. 학습자들이 활발히 상호작용하고, 서로의 지식을 공유하면서 공동의 목표를 달성해나가는 것을 목적으로 한다[8]. 서로의 지식을 공유하기 위해서는 무엇보다 지속적인 상호작용과 지식공유 활동이 중요하기에, 협력학습활동 과정에 다양한 도움이 필요하다. | |
서로의 지식을 공유하기 위해 필요한 것은 무엇인가? | 학습자들이 활발히 상호작용하고, 서로의 지식을 공유하면서 공동의 목표를 달성해나가는 것을 목적으로 한다[8]. 서로의 지식을 공유하기 위해서는 무엇보다 지속적인 상호작용과 지식공유 활동이 중요하기에, 협력학습활동 과정에 다양한 도움이 필요하다. 특히 협력학습활동이 생소하거나 방법에 서툰 학습자의 경우 단순한 수준의 상호작용만이 일어나기에[9] 효과적인 협력학습을 기대하기가 어렵다. |
Bowers, J. A., & Salas, E. Reflection on shared cognition. Journal of Organizational Behavior, 22(2), 195-202, 2001.
Burry-Stock, J. A. Expert science teaching educational evaluation model instruments. U.S department of education(GrantNo.R117Q0047) Reasearch Report. 1995.
Cooke, N. J., Salas, E., Kiekel, P. A., & Bell, B. Measuring team cognition. HumanFactors, 42, 151-173, 2000.
Dillenbourg, P. Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design. In P. A. Kirschner (Ed.), Three worlds of CSCL. Can we support CSCL(pp.61-91): Open Universiteit Nederland, 2002.
Kobbe, L., Weinberger, A., Dillenbourg, P., Harrer, A., Hamalainen, R., Hakkinen, P., et al. Specifying computer-supported collaboration scripts International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. 2007.
Levesque, L. L., Wilson, J. M., & Wholey, D. R. Cognitive divergence and shared mental models in software development project teams. Journal of Learning Science, 12(3), 361-40, 2001.
Lipponen, L. Exploring Foundations for Computer-Supported Collaborative Learning. proceedings of CSCL 2002.
Makitalo, K., Weinberger, A., Hakkinen, P., & Fischer, F. Online collaborative learning: Will collaboration scripts reduce uncertainty? Educational technology, 45(5) ,25-29, 2005.
Meier, A., Spada, H., & Rummel, N. A rating scheme for assessing the quality of computer-supported collaboration processes. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 2. 2007.
Nevgi, A., Virtanen, P., & Niemi, H. Supporting students to develop collaborative learning skills in technology-based environments. British Journal of Educational Technology, 37(6). 2006.
Novak, J., Gowin, D., & Johansen, G. The use of concept mapping and knowledge Vee mapping with Junior high school science students. Science Education 67, 625-645, 1983.
Rummel, N., & Spada, H. Learning to Collaborate: An Instructional Approach to Promoting Collaborative Problem Solving in Computer-Mediated Settings. The Journal of The Learning Sciences, 14(2), 201-241, 2005.
Rummel, N., Spada, H., & Hauser, S. Learning to collaborate while being scripted or by observing a model. Computer-Supported Collaborative Learning 4,69-92, 2009.
Wecker, C., & Fischer, F. Fading scripts in CSCL :therole of distributed monitoring. Paperpresented at the Mice,Mindsand Society :CSCL conference. 2007
Weedman, J. Conversation and community: The potential of electronic conferences for creating intellectual proximity in distributed learning environments. Journal of the American Society for Information Science, 50(10), 907-928, 1999.
Weinberger, A. CSCL Scripts. Germany:VDM. 2003.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.