본 연구의 목적은 국내 최초의 사회복지실천기술 척도를 개발하는데 있다. 사회복지실천기술 관련 국내외 문헌을 기본 자료로 삼아 사회복지사의 실천기술들을 확인하고 선별하였으며 국내의 실천적 특성을 담아내기 위해 현장 전문가의 의견을 반영하여 예비문항을 만들었다. 다양한 실천현장에서 근무하는 370명의 사회복지사를 대상으로 예비문항을 평가하였다. 탐색적 요인분석을 통해 30개 문항이 제거되고 27개 문항으로 구성된 사회복지실천기술 활용 척도가 개발되었다. 척도는 5개의 하위척도로 세분화된다. 탐색적 요인분석을 통해 추출된 사회복지실천기술 척도의 요인구조는 확인적 요인분석에서도 확인되었다. '준비 및 사정 기술' 척도는 사회복지실천의 초기단계에 사용되는 기술, '변화촉진 기술' 척도는 개입단계에서 사용되는 실천기술로 주로 변화에 대한 동기를 강화시켜주는 기술, '종결 및 평가 기술' 척도는 전문적 관계를 종결하고 개입결과를 평가하는 기술, '자원연계 및 활용 기술' 척도는 클라이언트의 문제해결을 위해 지역 내 자원을 적극적으로 활용하는 기술, 그리고 '윤리적 실천기술' 척도는 사회복지 전문직의 가치와 윤리에 부합하는 실천기술을 측정한다. 종합하면, 사회복지실천기술 활용 척도는 시작단계에서부터 종결단계에 이르기까지 일반적 사회복지실천과정에서 필요한 실천기술, 윤리적 실천을 위해 필요한 실천기술, 환경 체계의 활용에 초점을 둔 실천기술을 측정하는 도구이다.
본 연구의 목적은 국내 최초의 사회복지실천기술 척도를 개발하는데 있다. 사회복지실천기술 관련 국내외 문헌을 기본 자료로 삼아 사회복지사의 실천기술들을 확인하고 선별하였으며 국내의 실천적 특성을 담아내기 위해 현장 전문가의 의견을 반영하여 예비문항을 만들었다. 다양한 실천현장에서 근무하는 370명의 사회복지사를 대상으로 예비문항을 평가하였다. 탐색적 요인분석을 통해 30개 문항이 제거되고 27개 문항으로 구성된 사회복지실천기술 활용 척도가 개발되었다. 척도는 5개의 하위척도로 세분화된다. 탐색적 요인분석을 통해 추출된 사회복지실천기술 척도의 요인구조는 확인적 요인분석에서도 확인되었다. '준비 및 사정 기술' 척도는 사회복지실천의 초기단계에 사용되는 기술, '변화촉진 기술' 척도는 개입단계에서 사용되는 실천기술로 주로 변화에 대한 동기를 강화시켜주는 기술, '종결 및 평가 기술' 척도는 전문적 관계를 종결하고 개입결과를 평가하는 기술, '자원연계 및 활용 기술' 척도는 클라이언트의 문제해결을 위해 지역 내 자원을 적극적으로 활용하는 기술, 그리고 '윤리적 실천기술' 척도는 사회복지 전문직의 가치와 윤리에 부합하는 실천기술을 측정한다. 종합하면, 사회복지실천기술 활용 척도는 시작단계에서부터 종결단계에 이르기까지 일반적 사회복지실천과정에서 필요한 실천기술, 윤리적 실천을 위해 필요한 실천기술, 환경 체계의 활용에 초점을 둔 실천기술을 측정하는 도구이다.
The purpose of this study was to develop the first social work skills inventory in Korea. Based upon the literature review of social work skills, the examination of an existing scale, and the comments from professionals in this field, 57 preliminary items were developed. Preliminary items were evalu...
The purpose of this study was to develop the first social work skills inventory in Korea. Based upon the literature review of social work skills, the examination of an existing scale, and the comments from professionals in this field, 57 preliminary items were developed. Preliminary items were evaluated with a total of 370 social workers who were working in various fields of social work in Seoul and surrounding areas. A series of exploratory factor analyses were conducted to find out the optimal structure of the scale. After deleting 30 items with low factor loadings or being cross-loaded, the scale is composed of five factors. Confirmatory factor analysis confirmed the factor structure of the scale obtained by exploratory factor analysis. The first factor was named preparatory and assessing skills to be mostly used in the beginning phase of th social work process, the second factor was named change facilitating skills to be used to strengthen motivation to change, third factor was named ending and evaluating skills to be used to terminate the professional relationship and evaluate the outcome of the relationship, the fourth factor was named resource linking and utilizing skills to be used to utilize resources in order to solve clients' problems and the fifth factor was named ethical practice skills. Each component of the social work skills inventory is found to be reliable and valid. In sum, the social work skills inventory is an instrument encompassing basic skills necessary for social work process, skills for ethical social work practice, and skills necessary for utilizing environmental resources.
The purpose of this study was to develop the first social work skills inventory in Korea. Based upon the literature review of social work skills, the examination of an existing scale, and the comments from professionals in this field, 57 preliminary items were developed. Preliminary items were evaluated with a total of 370 social workers who were working in various fields of social work in Seoul and surrounding areas. A series of exploratory factor analyses were conducted to find out the optimal structure of the scale. After deleting 30 items with low factor loadings or being cross-loaded, the scale is composed of five factors. Confirmatory factor analysis confirmed the factor structure of the scale obtained by exploratory factor analysis. The first factor was named preparatory and assessing skills to be mostly used in the beginning phase of th social work process, the second factor was named change facilitating skills to be used to strengthen motivation to change, third factor was named ending and evaluating skills to be used to terminate the professional relationship and evaluate the outcome of the relationship, the fourth factor was named resource linking and utilizing skills to be used to utilize resources in order to solve clients' problems and the fifth factor was named ethical practice skills. Each component of the social work skills inventory is found to be reliable and valid. In sum, the social work skills inventory is an instrument encompassing basic skills necessary for social work process, skills for ethical social work practice, and skills necessary for utilizing environmental resources.
특히 사회복지실천기술론은 법정 과목으로 지정되어 사회복지학을 전공하는 모든 학생들이 기본적 실천기술을 배우고 익히고 있다. 지난 10여 년간 출판된 사회복지실천기술 관련 국내 교재들도 수십 종에 이를 정도인데, 교재들마다 특성은 있으나 대체로 실천단계, 실천대상, 또는 실천모델에 따른 실천기술을 상세히 소개하는 공통점을 가지고 있다.
사회복지 실천기술은 어떻게 정의되고 있는가?
사회복지 실천기술은 다양하게 정의되고 있다. 예를 들면, 기술은 “지식과 가치를 행동으로 전환하는 사회복지실천의 구성요소”로서 “특정 목표나 활동을 위해 취해지는 행동”(Johnson, 1995), “특정 프로그램이나 서비스에 담겨진 사회복지실천의 목적 달성에 필요한 과정을 촉진시키는 방법을 사용할수 있는 사회복지사의 능력”(Smalley, 1967), “특정 시간에, 특정 목적을 위해, 특정 방식으로 사회복지사가 사용하는 일련의 행동 또는 과업”(Henry, 1981), “지식과 개입 기법을 효과적으로 사용하는 능력”으로 정의된다(재인용 Cournoyer, 2011: 7). 또한 『The Social Work Skills Workbook』의 저자로 저명한 Cournoyer는 “사회복지실천기술은 연구 기반 지식, 사회복지 가치와 윤리, 필수적인 촉진적 자질 또는 “핵심 조건”, 전문성의 특징, 실천의 단계나 과정의 맥락에서 합리적인 사회복지실천 목적과 일치하는 일련의 인지적이고 행동적인 행위들”(Cournoyer, 2011: 7)로 정의한다.
사회복지 실천기술론은 무엇의 도입으로 법정과목으로 지정되었는가?
사회복지사 국가자격증 제도의 도입으로 사회복지 실천기술론이 법정과목으로 지정되면서 다수의 사회복지실천기술론 교재가 출간되었다. 본 연구를 설계할 당시만 해도 약 30여종이 될 정도로 교재들이 많았는데 이들 교재 중 교육현장에서 상대적으로 널리 사용되는 교재들(본 연구를 설계할 당시 개정판이 출간된 교재들 중에서 상대적으로 널리 사용된다고 판단된 교재들을 선별하였음)에 포함된 실천기술들을 분석하였다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.