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고인성 비조질강 샤시부품 개발
Development of Chassis Parts Using High Toughness Micro-alloyed Steel 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.20 no.3, 2012년, pp.1 - 6  

이시엽 (현대자동차 금속재료연구팀) ,  김혁 (현대자동차 금속재료연구팀)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper developed the chassis part as micro-alloyed steel with high toughness. The performance of micro-alloy steels are superior to similar heat treated steels. The strengthening effects of vanadium make micro-alloyed steels particularly suited for high-strength-steel applications. The disadvant...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 기 연구 결과들을 바탕으로 본 개발에서는 단조 가열온도에서도 미고용 상태로 유지가 가능한 티타늄을 첨가하여 고온에서의 오스테나이트 결정 성장을 억제하여 결정립을 미세화 함으로써 인성을 향상시킨 고인성 비조질강을 개발하였다.4-6)
  • 이에 본 개발에서는 자동차 샤시부품에 많이 사용되고 있는 중탄소 조질강과 동등이상의 강도와 인성을 확보한 고인성 비조질강을 개발함으로써 열처리 생략에 의한 원가절감 및 친환경 공정으로의 전환에 일조하고자 하였다.

가설 설정

  • 실제 단조공정에서는 냉각속도를 조절하기 위해 컨베이어 장치를 이용해야 하기 때문에 해석 공정을 Fig. 8의 개략도와 같이 가정하였고, 고온의 단조품이 컨베이어에 장입되어서 추출되기까지의 냉각 과정을 해석하였다.
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참고문헌 (6)

  1. T. Gladman, The Physical Metallurgy of Microalloyed Steels, The Institute Materials, London, 1997. 

  2. G. R. Speich, J. Cuddy and C. R. Gordon, "Formation of Ferrite from Controlled Rolled Austenite," Phase Transformations in Ferrous Alloys, pp.341-389, 1984. 

  3. H. Takada and Y. Koyasu, "Present Status and Future Outlook of Microalloyed Forging Steels," Nippon Steel Technical Report, No.64, pp.7-12, 1995. 

  4. C. J. Van Tyne, D. K. Matlock and J. G. Speer, "Microalloyed Forging Steels," IFC, pp.65-68, 2008. 

  5. Y. K. Lee, J. M. Hong, C. S. Choi and J. K. Lee, "Continuous Cooling Transformation Temperatures and Microstructures of Niobium Bearing Microalloyed Steels," Materials Science Forum, Vols.475-479, pp.65-68, 2005. 

  6. A. B. Cota, F. L. G. Oliveira and A. L. Rocha, "Microstructure and Mechanical Properties of a Microalloyed Steel After Thermal Treatments," Materials Research, Vol.6, No.2, pp.117-121, 2003. 

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