[국내논문]장부(臟腑)와 삼음삼양(三陰三陽)으로 살펴본 소갈(消渴) 병기(病機) 연구 Study on the Mechanism of Wasting-thirst in Viewpoint of 'Viscera and Bowels' and 'Three Yin and Three Yang'원문보기
The applicability of Diabetes Mellitus(DM) in Oriental Medicine might be placed under the category in Wasting-thirst(消渴, WT). However, because of WT having so various concepts, classification, and names in Oriental Medicine, this resulted in confusion in applying WT treatment to DM. WT occurs mainly...
The applicability of Diabetes Mellitus(DM) in Oriental Medicine might be placed under the category in Wasting-thirst(消渴, WT). However, because of WT having so various concepts, classification, and names in Oriental Medicine, this resulted in confusion in applying WT treatment to DM. WT occurs mainly due to dryness-heat(燥熱) which by depleting 'Fluid and Humor'(津液) makes symptoms of thirst(口渴) swift digestion with rapid hungering(消穀善饑) frequent urination(小便頻數) according to the "Internal Classic"(內經). WT was also called Sodan(消癉), Bidan(脾癉), or Sojoong(消中) in the "Internal Classic", which was caused by not only the disorder of 'five viscera' (五臟), but also the failure of 'three yin and three yang'(三陰三陽). However, the doctors of those days had a tendency to manage WT (including DM) with herbal drugs of dryness-heat or with drugs that recover the pancreas and the kidney, that have a tendency to appreciate that WT is the disease of 'five viscera'(五臟). Accoding to the "Internal Classic"(內經) and "Jinguiyaolue"(金匱要略), WT was appreciated that WT is also due to the disorder of Meridian including 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory. Disorder of 'yang brightness'(陽明) or 'reverting yin'(厥陰) would cause Wasting-thirst(消渴), so the 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory should be considered in WT treatments. Furthermore, 'yang brightness'(陽明) and 'reverting yin'(厥陰) all belong to 'the door'(闔) in the bolt-door-pivot(關闔樞) theory, and the mean of 'the door'(闔) is the function of storage, so we could understood WT is the wasting disease due to the disorder of 'the door'(闔) system in Meridian. WT should also be understood by the point of the bolt-door-pivot(關闔樞) theory in addition to the 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory.
The applicability of Diabetes Mellitus(DM) in Oriental Medicine might be placed under the category in Wasting-thirst(消渴, WT). However, because of WT having so various concepts, classification, and names in Oriental Medicine, this resulted in confusion in applying WT treatment to DM. WT occurs mainly due to dryness-heat(燥熱) which by depleting 'Fluid and Humor'(津液) makes symptoms of thirst(口渴) swift digestion with rapid hungering(消穀善饑) frequent urination(小便頻數) according to the "Internal Classic"(內經). WT was also called Sodan(消癉), Bidan(脾癉), or Sojoong(消中) in the "Internal Classic", which was caused by not only the disorder of 'five viscera' (五臟), but also the failure of 'three yin and three yang'(三陰三陽). However, the doctors of those days had a tendency to manage WT (including DM) with herbal drugs of dryness-heat or with drugs that recover the pancreas and the kidney, that have a tendency to appreciate that WT is the disease of 'five viscera'(五臟). Accoding to the "Internal Classic"(內經) and "Jinguiyaolue"(金匱要略), WT was appreciated that WT is also due to the disorder of Meridian including 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory. Disorder of 'yang brightness'(陽明) or 'reverting yin'(厥陰) would cause Wasting-thirst(消渴), so the 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory should be considered in WT treatments. Furthermore, 'yang brightness'(陽明) and 'reverting yin'(厥陰) all belong to 'the door'(闔) in the bolt-door-pivot(關闔樞) theory, and the mean of 'the door'(闔) is the function of storage, so we could understood WT is the wasting disease due to the disorder of 'the door'(闔) system in Meridian. WT should also be understood by the point of the bolt-door-pivot(關闔樞) theory in addition to the 'three yin and three yang'(三陰三陽) theory.
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문제 정의
消渴에 관련된 陽明과 厥陰을 關闔樞로 살펴보면 모두 闔에 해당하여 闔의 이상으로 消渴이 발현됨을 추정할 수 있다. 그러므로 消渴의 생리병리적 기전을 파악하기 위해 『內經』의 소갈 용어를 정리하고 장부적 해석을 한 뒤 삼음삼양이 소갈에 미치는 영향을 정리하고자 한다.
제안 방법
이렇게 膏粱珍味 등으로 內熱이 발생하면 三焦火가 치성하게 되어 消渴이 되는 병기가 만들어졌다. 이후 三焦의 상중하 구분에 따라 消渴의 분류가 上中下로 나뉘게 되어 『동의보감』, 『경악전서』 등에서 上中下 三消 개념을 사용하였다.
성능/효과
위의 내용을 종합하면 陽明經과 厥陰經은 모두 闔이 되어서 저장 역할을 한다. 陽明은 水穀精微(氣)를 저장하고 厥陰은 精血을 저장하게 된다.
그리고 三陰에서는 음식물의 精微가 몸 밖으로 빠져나가지 못하게 빗장 역할을 하는 태음의 작용에 이상이 생기면 설사하는 병(洞泄)이 생기고 기운이 부족해질 것이며(少氣), 감정을 적절히 표현하는 문짝 역할을 하는 궐음의 작용에 이상이 생기면 즐겁고 슬픈 등의 감정표현이 부적절해지며(喜悲), 지도리 역할을 하는 소음의 작용에 이상이 생기면 맥에 맺힌 곳이 생겨 통하지 않게 된다(脈有所結而不通)고 하였다65). 이러한 내용을 종합하여 보면 三陰은 내부의 영양분과 神氣를 보호, 저장, 순환 시키므로 氣血 중 血的 작용(津液, 精, 血 포함)이 강조됨을 알 수 있다. 따라서 陽明과 厥陰은 같은 闔 작용에 해당하지만 각각 氣血 表裏의 주관하는 바가 다르면서 상호 영향을 주고받는다66).
이상을 살펴보면 『黃帝內經』에서 제시된 ‘消渴’은 초기에 ‘消癉病’의 한 證候였으나 이것이 仲景 이후 후세로 내려오면서 ‘消渴’만을 病名으로 사용하여 『黄帝内經』의 消癉病을 대체하였고 이로 인해 ‘消癉’, ‘脾癉’ 등의 명칭은 그다지 사용되지 않게 되었는데31) 消癉과 消中에 비해 脾癉은 직접 장부를 언급하고 있으므로 해당 장부에 병리적 작용이 있음을 추정할 수 있다.
후속연구
三陰三陽 關闔樞의 관점을 적용하면 소갈을 방어, 영양(저장), 순환의 의미로 구분할 수 있으며 소갈의 증상이 영양(저장)에 이상이 생긴 만성 소모성 질환이지만 원인 분류에 따라서 燥熱에 의한 증후와 내부 영양물질의 關闔樞에 따른 구분에 따른 증후를 구분하여 접근할 필요가 있다. 이에 대해서는 추가적인 연구가 필요하리라 사료된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
소갈에 대한 인식은 어떠한가?
일반적인 消渴에 대한 인식은 五臟의 脆弱으로 인해 발현되는 것20)으로 脾臟(膵臟) 등의 장부병으로 인식되고 있다21). 그러나 내경에서 消渴에 해당하는 용어는 膈消⋅脾癉⋅消渴⋅消癉⋅肺消⋅食亦⋅消中 등 다양한 용어로 제시되고 있는데 이들 용어를 살펴볼 때 모두 장부병을 설명하는 것으로 볼 수는 없다.
消란 어떤 뜻인가?
‘消渴’은 『素問․陰陽別論』에 “二陽結謂之消”라고 처음 언급된 이후 대부분의 綜合醫書에서 다루고 있는 중요한 질환이다. ‘消’는 消穀, 消爍, 消耗, 消瘦의 뜻이고, ‘渴’은 口渴引飮의 뜻으로서 多飮, 多食而消瘦, 多尿而頻數, 或混濁, 或尿甛 등의 증상을 동반한다1).
消渴의 증상은 무엇인가?
消渴을 구체적으로 살펴보면 대부분 ‘燥熱’로 인하여 津液을 말림으로써 口渴⋅消穀善飢⋅小便頻數의 증상을 보이며18), 『聖濟總錄』에서도 “消癉病은 고량진미를 많이 먹는 사람의 병으로 기름진 음식이 과하게 쌓이면 脾癉이 되고 癉病이 이미 이루어지면 바로 체중이 마르게(消中) 되는데 모두 양만 있고 음이 없어 邪熱이 편승한 까닭”이라고 했다19).
참고문헌 (36)
조선영 외. 朝鮮 前.中期의 消渴 인식에 관한 연구. 한국의사학회지 18(2):229-244, 2005.
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