[국내논문]리더의 리더십 역량이 직무성과에 미치는 영향에 관한 심리적 임파워먼트의 조절효과 Moderating effects of psychological Empowerment in the Relationships between Leadership Competency and Job Performance원문보기
본 연구의 목적은 제조업의 경영 관리직 구성원 331명이 지각한 리더의 리더십 역량이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향을 살펴보고 리더십 역량이 심리적인 임파워먼트에 대한 인식정도에 따라 직무만족, 조직몰입에 어느 정도의 영향력을 가지는 지를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 먼저 리더십 역량이 심리적 임파워먼트의 네 가지 하위분야인 영향력, 효능감, 자율결정권, 과업의미성에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 리더십 역량이 높게 인식될수록 직무성과의 하위개념인 직무만족, 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 심리적 임파워먼트의 네 가지 하위분야가 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향에 대한 조사에서는 영향력, 효능감, 자율결정권은 직무만족과 조직몰입에 대한 영향이 없었으며 과업의미성은 직무만족과 조직몰입에 영향력이 있었다. 리더십 역량과 직무 만족간의 관계에서 심리적 임파워먼트의 조절효과 분석에서는 직무만족에는 유의한 영향이 없었다. 또한 리더십 역량과 조직몰입과의 관계에서 심리적 임파워먼트의 자율결정권을 제외하고는 조직몰입에 대한 조절효과가 없는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 제조업의 경영 관리직 구성원 331명이 지각한 리더의 리더십 역량이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향을 살펴보고 리더십 역량이 심리적인 임파워먼트에 대한 인식정도에 따라 직무만족, 조직몰입에 어느 정도의 영향력을 가지는 지를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 먼저 리더십 역량이 심리적 임파워먼트의 네 가지 하위분야인 영향력, 효능감, 자율결정권, 과업의미성에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 리더십 역량이 높게 인식될수록 직무성과의 하위개념인 직무만족, 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 심리적 임파워먼트의 네 가지 하위분야가 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향에 대한 조사에서는 영향력, 효능감, 자율결정권은 직무만족과 조직몰입에 대한 영향이 없었으며 과업의미성은 직무만족과 조직몰입에 영향력이 있었다. 리더십 역량과 직무 만족간의 관계에서 심리적 임파워먼트의 조절효과 분석에서는 직무만족에는 유의한 영향이 없었다. 또한 리더십 역량과 조직몰입과의 관계에서 심리적 임파워먼트의 자율결정권을 제외하고는 조직몰입에 대한 조절효과가 없는 것으로 나타났다.
The goals of this study are to identify perceived leadership competency effects on job satisfaction, organizational commitment and to verify the moderating effects of psychological empowerment in the relationships between leadership competency and job performance through empirical survey. To achieve...
The goals of this study are to identify perceived leadership competency effects on job satisfaction, organizational commitment and to verify the moderating effects of psychological empowerment in the relationships between leadership competency and job performance through empirical survey. To achieve the goals, 331 questionnaires were analyzed with spss 18.0. The results of the survey can be summarized as follows. Leadership competency has positive effect on impact, self-efficacy, self-determination, meaning, which are subdivision of psychol. The goals of this study are to identify perceived leadership competency effects on psychological empowerment, and the higher leadership competency is perceived, the more positive effect it has on job performance. In the survey on the effectiveness of empowerment on job performance, it has partial positive effect. The hypothesis that empowerment moderates the relationships between leadership competency and job satisfaction was not accepted, between leadership competency and organizational commitment was partly accepted This study provides academic and practical implications by investigating modulating factors of leader's competency and effects of psychological empowerment the different level.
The goals of this study are to identify perceived leadership competency effects on job satisfaction, organizational commitment and to verify the moderating effects of psychological empowerment in the relationships between leadership competency and job performance through empirical survey. To achieve the goals, 331 questionnaires were analyzed with spss 18.0. The results of the survey can be summarized as follows. Leadership competency has positive effect on impact, self-efficacy, self-determination, meaning, which are subdivision of psychol. The goals of this study are to identify perceived leadership competency effects on psychological empowerment, and the higher leadership competency is perceived, the more positive effect it has on job performance. In the survey on the effectiveness of empowerment on job performance, it has partial positive effect. The hypothesis that empowerment moderates the relationships between leadership competency and job satisfaction was not accepted, between leadership competency and organizational commitment was partly accepted This study provides academic and practical implications by investigating modulating factors of leader's competency and effects of psychological empowerment the different level.
리더는 제한된 자원을 효과적으로 활용함으로서 조직성과에 기여하게 된다. 특히 조직구조, 인사제도 등 구조적 시스템 요인들 보다는 시스템들이 제대로 작동하도록 하는 인적 요인이 기업 성과에 더 중요한 핵심역량으로 작용하게 된다.
리더십이란 무엇인가?
특히 자신의 역량을 잘 개발하고, 자신의 감정을 잘 관리하며, 구성원들의 욕구를 충족시킴으로서 직무에 대한 몰입과 헌신을 이끌고 조직으로 하여금 높은 성과를 달성할 수 있어야 한다(노현재외, 2011). 리더십이란 조직의 목적을 달성하기 위하여 비전과 용기와 영향력으로 구성원을 설득하고, 조직 안팎의 인적, 물적 자원을 동원하는 것이기 때문이다(김양희, 2009)
리더십 혁신을 위해 리더가 신뢰를 확보하기 위한 첫 번째 요인은 무엇인가?
진정으로 리더십 혁신을 위해서는 리더가 먼저 부하의 신뢰를 확보해야하고 부하의 신뢰를 얻기 위해서 중요한 것이 리더십 역량이다. 리더가 신뢰를 확보하는 방법은 다양한 요인이 있지만 첫 번째 요인이 리더십 역량이다(Schoorman 1995). 리더십 역량(competency)이란 상사가 특정 직무에 요구되는 지식, 기술, 태도의 집합이다.
참고문헌 (20)
조직과 인사관리연구 노현재 35 3 199
상업교육연구 박계홍 24 2 105
경영학연구 박원우 26 1 115
조직과 인사관리연구 배상욱 33 2 1
경영사학 송병식 21 41 187
조직과 인사관리연구 이도화 35 3 39
조직과 인사관리연구 차동옥 29 4 179
Organizational Behavior and Human Decision Processes Bandura, A 38 92 10.1016/0749-5978(86)90028-2
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