최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상약학회지 = Korean journal of clinical pharmacy, v.23 no.3, 2013년, pp.278 - 283
김현아 (아주대학교 약학대학)
Background: Problem-based learning (PBL) has introduced as an important part of pharmacy education in Korea as it is effective method to help students gain and apply knowledge with development of problem-solving, critical-thinking, and decision-making skills. In order to provide the effective PBL, a...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학생들의 PBL 활동은 어떻게 진행되었는가? | 학생들은 시간적 경과에 따라 진행된 환자사례를 제공받았다. 학생들의 PBL 활동은 환자사례를 기반으로, PBL과 S.O.A.P. (Subjective, Objective, Assessment, Plan) 형식이 서로 연결되어 진행되었다. 먼저 기존의 PBL 형식에 맞추어 환자사례 내용을 facts, hypothesis, learning issues로 분류하였고 이는 다시 S. | |
Problem-based learning이란? | Problem-based learning (PBL: 문제중심학습)이란 학생들에게 수업과 관련한 실질적인 문제를 제시하고 학생들의 개별 학습과 협동 과정을 통하여 해결 방안을 만들어는 과정이 학습으로 이루어지는 교육기법이다.1) 이미 미국의 약학대학에서 일반적으로 실행되고 있으며,2-4) 우리나라의 경우 의과 대학에서 PBL 교육기법을 활용하고 있다. | |
우리나라에서 traditional PBL 수업을 진행하기에 가장 큰 문제점은 무엇인가? | 8) 그러나 현실적으로 우리나라 약학대학에서 traditional PBL 수업을 진행하기에는 한계 점이 많은 것이 사실이다. 가장 큰 문제점은 facilitator의 부족이다. 우리나라 약학대학의 한 학년 학생수가 30명~120명임을 고려하고, 학생 6명당 1명의 facilitator 필요하다 가정 시 traditional PBL 수업을 위한 facilitator는 5명~20명이 필요하다. |
Jang R, Solad SW. Teaching pharmacy students problem solving: theory and present status. Am J Pharm Educ 1990; 54: 161-66.
Ross LA, Crabtree BL, Theilman GD, et al., Implementation and refinement of a problem-based learning model: a ten-year experience. Am J Pharm Educ 2007; 71: 17-30.
Strohfeldt K, Grant DT. A model for self-directed problembased learning for renal therapeutics. Am J Pharm Educ 2007; 74: 173-9.
Novak S, Shah S, Wilson JP, et al., Pharmacy students' learning styles before and after a problem-based learning experience. Am J Pharm Educ 2006; 70: 74-81.
Culbertson VL, Kale M, Jarvi EJ. Problem-based learning: a tutorial model incorporating pharmaceutical diagnosis. Am J Pharm Educ 1997; 61: 18-25.
Duncan-Hewitt WC. A focus on process improves problembased learning outcomes in large classes. Am J Pharm Educ 1996; 60: 408-16.
Duek JE, Wilkerson L, Adinolfi T. Learning issues identified by students in tutorless problem-based tutorials. Adv Health Sci Educ 1996; 1: 29-40.
Kim JT, Kim JY, Kim MC, et al., Assessment of problem based learning application in clinical pharmacy education. Kor J Clin Pharm 2013; 23: 65-70.
최정임, 장경원. PBL로 수업하기. 서울: 학지사, 2010: 243-244.
Woods DR, Duncan-Hewitt WC, Hall FL, et al., Tutored versus tutorless groups in problem-based learning. Am J Pharm Educ 1996; 60: 231-8.
Nicholl TA, Lou K. A Model for small-group problembased learning in a large class gacilitated by one instructor. Am J Pharm Educ 2012; 76: 117-22.
Nierenberg DW. The challenge of 'teaching' large groups of learners: strategies to increase active participation and learning. Int J Psychiatry Med. 1998; 28: 115-22.
Brazeau G, Hughes J, Prokai L. Use of problem based discussion sessions in a first year pharmaceutical dosage forms course. Am J Pharm Educ 1998; 62: 123S.
Reddy IK. Implementation of a pharmaceutics course in a large class through active learning using quick-thinks and case-based learning. Am J Pharm Educ 2000; 64: 348-54.
Sims PJ. Utilizing the peer group method with case studies to teach pharmaceutics. Am J Pharm Educ 1994; 58: 78-81.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.