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NTIS 바로가기大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.50 no.1, 2013년, pp.59 - 68
송하철 (국립목포대학교 조선공학과) , 나승수 (국립목포대학교 조선공학과) , 조두연 (국립목포대학교 조선공학과) , 심천식 (국립목포대학교 조선공학과) , 이강현 (국립목포대학교 대학원 선박해양공학과) , 정솔 (국립목포대학교 대학원 선박해양공학과) , 허주호 (STX조선해양 기술연구소) , 정태석 (STX조선해양 기술연구소) , 이철호 (STX조선해양 기술연구소) , 조영천 (STX조선해양 기술연구소) , 김동춘 (STX조선해양 기술연구소)
Nowadays, optimum structural design techniques based on CSR have been developed and applied to the preliminary design stage focused on minimum weight and minimum construction cost of ship structure. Optimum structural design algorithm developed before could minimize weight and cost on fixed compartm...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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선체 기본설계의 단계는 어떻게 진행되는가? | , 2006; Jo, 2010)은 확정된 구획배치를 기반으로 중량이나 건조비를 최소화할 수 있도록 개발이 진행됐으나, 구조설계 단계에서는 구획배치와 횡강도 부재 보강 형식을 제어할 수 없다는 한계를 가지고 있다. 기본설계는 선형설계, 구획배치, 구조설계 등 여러 단계로 진행되는데 이중 구조설계는 일반적으로 구획이 확정된 다음에 진행하며, 이 단계에서 최적설계 기법을 동원하면 잘 설계된 경험설계 안에 대비하여 중량 또는 건조비 측면에서 약 2~3% 정도의 효과를 거둘 수 있다고 보고되고 있다 (Jang, et al., 1997; Na, 2005; Shin, et al. | |
선체 구조설계 단계의 한계는? | 지금까지 개발된 최적 구조설계 기법 (Na, 2005; Shin, et al., 2006; Jo, 2010)은 확정된 구획배치를 기반으로 중량이나 건조비를 최소화할 수 있도록 개발이 진행됐으나, 구조설계 단계에서는 구획배치와 횡강도 부재 보강 형식을 제어할 수 없다는 한계를 가지고 있다. 기본설계는 선형설계, 구획배치, 구조설계 등 여러 단계로 진행되는데 이중 구조설계는 일반적으로 구획이 확정된 다음에 진행하며, 이 단계에서 최적설계 기법을 동원하면 잘 설계된 경험설계 안에 대비하여 중량 또는 건조비 측면에서 약 2~3% 정도의 효과를 거둘 수 있다고 보고되고 있다 (Jang, et al. | |
최적 구조설계에 대한 국내외 연구 중 다목적함수 최적화기법은 누가 언급한 것인가? | 다목적함수 최적화기법은 이탈리아의 경제학자인 Pareto가 그 개념을 언급하였으며, 1970년대에 연구가 활발하게 진행되어 그 이론적 배경이 정립되었다. Stadler (1977)가 자연적인 구조물의 형상을 결정하기 위해 Pareto optimality를 구조물의 설계에 도입한 이후, Cohen (1978), Koski and Silvennoinen (1982)과 Hajela and Shin (1990) 등에 의해 많은 연구가 진행되었다. |
Byun, Y.C. Lee, K.Y. & Lee, K.H., 1997. A study on the expert system to support compartment arrangement in preliminary ship design. Proceedings of the Annual Autumn Meeting, SNAK, Seoul, 13-14 November 1997, pp.79-82.
Cohen, J.L., 1978. Multi-objective Programming and Planning. Dover Pubns: America.
Hajela, P. & Shin, C.J., 1990. Multi-objective Optimum Design in Mixed Interger and Discrete Design Variable Problems. AlAA Journal, 28(4), pp.670-675.
Han, S.N. & Lee, K.Y., 2000. A study on the optimum compartment layout design for the naval ship. Proceedings of the Annual Autumn Meeting, SNAK, Ulsan, 9-10 November 2000, pp.74-79.
Han, S.N. Lee, K.Y. & Roh, M.I., 2001. A Study on the Optimal Facility Layout Design Using an Improved Genetic Algorithm. International Journal of CAD/CAM, 6(3), pp.174-183.
Jang, C.D. Jung, J.J. & Shin, C.H., 1997. Minimum weight design of mid-ship section of double hull oil tanker by hybrid evolution strategies. Proceedings of Asian Technical Exchange and Advisory Meeting on Marine Structures.
Jang, C.D. & Na, S.S., 1987. On the minimum structural weight design of oil tankers by generalized slop deflection method. Proceedings of 3rd International Symposium on Practical Design & Mobil Units, Norway.
Jang, C.D. & Na, S.S., 1996. Minimum Weight Design of Transverse Frames of Oil Tankers by Generalized Slope Deflection Method. Transactions of the Society of Naval Architects of Korea, 33(3), pp.103-111.
Jo, Y.C., 2010. Optimum structural design system for double hull oil tanker based on elementary plate panel considering common structural rules. Ph.D. Seoul National University.
Kim, K.H., 1994. Optimum structural design by using multi-objective function method with genetic algorithm. Ph.D. Seoul National University.
Knowles, J.D., 1999. The Pareto Archived Evolution Strategy: A New Baseline Algorithm for Pareto Multi-objective Optimization. IEEE.
Korean Register of Shipping, 2009. Common Structural Rules for Double Hull Oil Tankers (Part 12).
Koski, J. & Silvennoinen, R., 1982. Pareto Optima of Iso-static Trusses. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 31(3), pp.265-279.
Lee, K.H. & Lee, K.Y., 1996. Knowledge-based approach to a compartment division design of double hull tanker. Proceedings of the Annual Spring Meeting, pp.29-32.
Na, S.S. Min, K.S. Urm, H.S. & Shin, D.H., 1985. Minimum Weight Design of Transverse Strength Member by using Finite Element Method. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 22(3), pp.27-37.
Shin, S.H. Song, H.C. & Jang, C.D., 2006. Optimum Structural Design of Tankers Using Multi-objective Optimization Technique. Ships and Offshore Structures, 1(3), pp.213-219.
Song, H.C. Na, S.S. & Jo, D.Y., 2012. Development of Optimum Structural Design System for Compartment Arrangement Based on CSR. Final Report of Joint Research between Mokpo National University & STX Offshore & Shipbuilding Co.
Stadler, W., 1977. Natural Structural Shapes of Shallow Arches. Journal of Applied Mechanics, 44(2), pp.291-298.
Stidsen, T.J. Caprani, O. & Michalewicz, Z., 1999. A Parabolic Operator for Parameter Optimization Problems. IEEE.
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