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펌프용 소형 BLDC 모터의 원가절감을 고려한 회전자 최적화 설계
Optimized Design of Rotor Considering Cost-Reduction of Small BLDC Motor for the Water Pump 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.62 no.4, 2013년, pp.495 - 501  

김회천 (경남대학교 전기공학과) ,  정태욱 (경남대학교 전기공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the present study, a BLDC motor for a pump in which a neodymium PM is replaced with a Ferrite PM has been developed in preparation for the cost increase and to ensure the stability of the resource supply. One of the currently used motors for pumps is a BLDC motor having an interior PM wherein a r...

주제어

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문제 정의

  • 본 논문에서는 희토류 영구자석의 자원 수급문제를 해결하기 위해 희토류 영구자석을 사용하고 있는 펌프용 BLDC 모터의 회전자를 링형 본디드 페라이트 영구자석으로 대체하는 연구을 진행하였다. 희토류 영구자석에서 페라이트 영구자석을 채용한 회전자로 대체하기 위한 주요설계 조건인 출력특성과 영구자석의 감자 안정성을 만족하며, 대체 가능한 설계결과를 도출하였다.
  • 하지만 새로운 소재가 개발되기 전까지의 기간은 알 수 없다[2][3]. 본 연구에서는 희토류 영구자석을 사용한 펌프용 BLDC 모터를 경제성이 우수한 페라이트(Ferrite) 영구자석으로 대체하여 동일한 성능을 가지는 펌프용 BLDC 모터를 개발하고자 한다[4]. 페라이트 자석은 희토류 자석에 비해 잔류자속밀도가 낮으나 보자력 특성이 우수하다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
BLDC 모터의 개발이 가능했던 이유는 무엇인가? 최근 에너지 측면에서 사회적 관심과 영향이 커짐에 따라 회전자에 영구자석을 채용한 BLDC 모터의 사용이 증가하고 있다. 또한 고효율 및 고성능 BLDC 모터의 개발이 가능했던 가장 큰 원인은 매우 높은 자속밀도를 지닌 희토류의 가격 안정성과 경제성이 확보되었기 때문이다.
페라이트 영구자석 사용의 단점은 무엇인가? 본 논문에서는 페라이트 영구자석을 사용한 SPM 형태의 BLDC 모터를 설계하였으며, 기존의 펌프용 BLDC 모터의 고정자 형상은 동일한 조건으로 설계를 진행하였다. 하지만 희토류 대신 페라이트 사용은 모터의 역기전력 감소, 최대출력 저하, 영구자석의 불가역감자 등 모터의 성능을 저하시키는 현상이 발생하게 된다[4][5]. 이와 같은 단점의 개선을 통하여 대체 가능한 BLDC 모터 설계를 진행하였다.
페라이트 자석의 특징은 무엇인가? 본 연구에서는 희토류 영구자석을 사용한 펌프용 BLDC 모터를 경제성이 우수한 페라이트(Ferrite) 영구자석으로 대체하여 동일한 성능을 가지는 펌프용 BLDC 모터를 개발하고자 한다[4]. 페라이트 자석은 희토류 자석에 비해 잔류자속밀도가 낮으나 보자력 특성이 우수하다. 그리고 가격이 저렴하고 온도에 대한 안정성이 뛰어난 장점을 가지고 있다.
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참고문헌 (10)

  1. H. J. Kim, S. M. Kim, "Rare Earth Dispute and Trend in Development of NdFeB Anisotropic Bonded Magnets", Journal of the Korean magnetics society, v.22 no.3, pp.109-115, 2012 

  2. J. G. Lee, J. H. Yu, H. J. Kim and T. S. Jang , "Trend in Research and Development Related to Motors and Permanent Magnets for Solving Rare-earth Resources Problem", Journal of the Korean Magnetics Society, Vol 22, No 2, April, 2012 

  3. Jung-Pil Yang, "The Current Status and Future Outlook of the Bonded Rare-earth Magnet", Journal of the Korean Magnetics Society, Vol 21, No 4, August 2011 

  4. Jung-Goo Lee, Youn-Kyoung Baek, Ji-Hun Yu and Chul-Jin Choi, "Trend in Research and Development Related to Lean Heavy Rare-earth Permanent Magnets for Next-generation Motors", J. Kor. Powd. Met. Inst., Vol. 19, No. 2, 2012 

  5. Su-Jin Lee, Sung-Il Kim, Jung-Pyo Hong, Byoung-Young Song, Jong Won Park, "Characteristic Analysis of the Water Pump Motor considering Polar Anisotropic Ferrite Bonded Magnet", Electrical Machines and Systems(ICEMS), pp1242-1245, Oct. 2010 

  6. Byeong-woo Kim, Hyun-dock Cho, Do-hee Lee, "Characteristic Analysis of BLDC Motor for Vehicle Compressor Based on High Voltage", Transactions of Korean Society of Automotive Engineers, v.16 no.3, pp.44-51, 2008 

  7. Duane Hanselman, "Brushless Permanent Magnet Motor Design", The Writers' Collective, 2003. 

  8. S. Zeze, T. Todaka, and M. Enokizono, "Improvement of Rotor Structure of Concentrated Surface Permanent Magnet Synchronous Motor", Electrical Machines and Systems(ICEMS), pp1-6, Nov., 2009 

  9. Jang-Young Choi, Hyung-Il Park, Seok-Myeong Jang and Sung-Ho Lee ,"Design and Analysis of Surface-Mounted PM Motor of Compressor for Electric Vehicles Applications according to Slot/Pole Combinations", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.60 no.10, pp.1846-1857, 2011 

  10. Masayuki Sanada, Yukinori Inoue and Shigeo Morimoto, "Rotor Structure for Reducing Demagnetization of Magnet in a PMASynRM with Ferrite Permanent Magnet and its Characteristics", Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE), 2011 IEEE, pp.4189-4194, Sept. 2011 

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