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LPG 연료계통 부품의 이물질 원인분석에 관한 연구
A Study on Contaminants Analysis of Components in LPG Fuel System 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.21 no.3, 2013년, pp.126 - 133  

김재곤 (한국석유관리원 석유기술연구소) ,  임의순 (한국석유관리원 석유기술연구소) ,  정충섭 (한국석유관리원 석유기술연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, it was reported that complaints about problems being experienced with the performance of vehicles operating on autogas in Korea. The problem was being assumed due to contaminants in LPG and an oily material which was being deposited in vaporizer, injector in LPG fuel system. This study is ...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 LP LPG 차량의 엔진꺼짐, 엔진부조화 그리고 시동꺼짐 등에 대한 소비자 민원제기에 의해 제공된 LPG 차량의 연료계통 부품인 기화기, 인젝터 그리고 연료필터로부터 LPG 이물질을 채취하여 성분분석 실험을 통하여 원인을 분석하고 방지책을 고찰하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
LPG 차량 연료계통의 연료필터와 인젝터 등이 이물질에 의해 막힘에 따라 발생하는 현상을 초래할 수도 있는 관련 장치는 무엇인가? 이러한 현상을 초래할 수도 있는 관련 장치는 LPG 차량의 연료공급라인, 인젝터, 연료탱크, 연료 펌프, 연료펌프, 연료필터, 각종밸브와 LPG 연료의 품질 및 기타 외부 등의 요인으로 발생할 수 있을 것으로 추정되나 아직까지 명확한 원인규명 되어있지 않는 실정이다.11-16)
LPG의 장점은 무엇인가? 세계적으로 LPG는 청정성, 안정성 및 자동차 연료로서의 장점 때문에 오래 전부터 사용되어 왔으며 관련 기술의 발전과 기술개발이 이루어져 왔다. LPG는 가솔린 엔진의 큰 개조 없이 LPG 엔진으로 대체하여 사용 가능하기 때문에 그 수요가 매년 증가하고 있은 실정이다.
국내 LPG 차량 및 연료기술이 가진 문제점은 무엇인가? 그러나, 국내 LPG 차량 및 연료기술은 세계적 수준으로 평가되고 있으나, 최근에 실 운행단계에서 규명되지 않은 이물질에 등에 의해 LPG 차량의 엔진부조, 시동 꺼짐 및 시동지연 현상이 발생한다는 문제가 제기되어 왔다. 특히, 한국소비자원과 자동차결함신고센터가 집계한 연도별 LPG 연료 시동 꺼짐과 엔진부조화 현상 신고상황을 보면 2006년 44건, 2007년 136건, 2008년 486건이 보고 된 바 있다.
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참고문헌 (16)

  1. A. Boretti, "Development of a Direct Injection High Efficiency Liquid Phase LPG Spark Ignition Engine," SAE 2009-01-1881, 2009. 

  2. Statistical Review of Global LP Gas 2011, World LPG Association, 2011. 

  3. Energy Statistics 2011, Ministry of Knowledge and Economy, 2011. 

  4. The Ministry of Land, Transport and Maritime, Statistical Information on Land and Transport and Maritime Affairs, http://stat.mltm.go.kr/portal/stat/yearReport.do, 2012. 

  5. I. T. Kim, S. H. Lee, W. J. Lee and J. S. Yoon, "Development of HMC LPI Mono-fuel Vehicle," SAE 2012-01-1314, 2012. 

  6. C. Kim, D. Lee, S. Oh, K. Kang, H. Chol and K. Min, "Enhancing Performance and Combustion of an LPG MPI Engine for Heavy Duty Vehicles," SAE 2002-01-0449, 2002. 

  7. C. L. Myung, H. Lee, K. Choi, Y. J. Lee and S. Park, "Effects of Gasoline, Diesel, LPG and Low-carbon Fuels and Various Certification Modes on Nanoparticle Emission Characteristics in Light-duty Vehicles," Int. J. Automotive Technology, Vol.10, No.5, pp.537-544, 2009. 

  8. J. W. Lee, H. S. Do, S. I. Kweon, K. K. Park and J. H. Hong, "Effect of Various LPG Supply Systems on Exhaust Particle Emission in Sparkignited Combustion Engine," Int. J. Automotive Technology,Vol.11, No.6, pp.793-800, 2010. 

  9. M. Lee, D. Jeong and K. Cha, "A Study on the Characteristics of Direct Injection Spark Ignition Engine Using a Liquefied Petroleum Gas Fuel," Transactions of KSAE, Vol.13, No.2, pp.44-51, 2005. 

  10. Study of the Origin of Unknown Materials in LPG Distribution, Korea LPG Association's Report, 2009. 

  11. Q. Zhuang, J. Yodotani and M. Kato, "Accurate Measurement Method for the Residues in Liquefied Petroluem Gas(LPG)," Fuel, Vol.84, Issue 4, pp.443-446, 2005. 

  12. Investigation of the Cause and Consequences of Contaminants in Autogas Vehicle Systems, Government of Western Australia's Report, 2008. 

  13. Y. G. Kim, "Extraction Property of Plasticizer in LPG High Pressure Rubber Hose," Journal of the Korean Chemical Society, Vol.48, No.2, pp.156-160, 2004. 

  14. Y. G. Kim, "The Component and Compositional Analysis of Trace Materials in LPG," Journal of the Korean Chemical Society, Vol.46, No.4, pp.317-323, 2002. 

  15. C. Kim, C. Park, K. Choi and K. Kang, "Reaction Characteristics of Rubbers and LPG Fuels in LPLi Fuel Supply System," Journal of Ilass-korea, Vol.12, No.2, pp.94-100, 2007. 

  16. C. Kim, S. Oh and K. Kang, "Durability Properties of Liquid Phase LPG Injection System with Various Qualities of LPG Fuels," Transactions of KSAE, Vol.12, No.5, pp.73-78, 2004. 

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