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[국내논문] 저비용 항공사의 웹사이트 품질, e-만족, e-신뢰, e-충성도 간의 구조적 관계 연구
The Relationships of Website Quality, e-Satisfaction, e-Trust, and e-Loyalty in Low-Cost Carriers 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.18 no.10, 2013년, pp.207 - 216  

인옥남 (광주여자대학교 항공서비스학과) ,  김승리 (호남대학교 항공서비스학과)

초록
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최근 정보통신기술의 발달로 대부분 웹사이트의 외관과 디자인이 훌륭하게 제작되고, 이용도 손쉽게 할 수 있도록 제작되고 있다. 특히 저비용 항공사에서는 웹사이트의 품질이 고객의 항공기 예약과 구매에 직결되기 때문에 웹사이트 품질이 고객의 충성도에 중요한 요인으로 작용하게 된다. 저비용 항공사에 대한 고객의 충성도는 긍정적 구전과 재구매와 직결되기 때문에 웹사이트 품질향상에 많은 노력이 필요하다. 본 연구는 저비용 항공사 웹사이트 품질의 속성을 도출하고, 웹사이트 품질이 e-만족, e-신뢰, e-충성도에 영향을 미치는지에 대해서 검증하였다. 또한 e-만족, e-신뢰, e-충성도의 영향 요인을 검증하였다. 가설검증결과 저비용 항공사의 웹사이트 품질, e-만족, 그리고 e-신뢰는 e-충성도에 유의한 영향을 미치고, 웹사이트 품질은 e-만족과 e-신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 연구되었다. 하지만 e-만족은 e-신뢰에 영향을 미치지 않는 것으로 연구되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The A low-cost carriers(LCC)' website represents their public face to the world. Futhermore, distribution through their own websites is generally regarded as the being most cost effective for airlines The Internet website has become an effective marketing vehicle for low-cost carriers(LCC). The obje...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • In this sense, understanding the differences among passengers profile, such as the perception of website quality and its effect on e-satisfaction, e-trust, and e-loyalty, is fundamental for LCC that aim to increase customers’ positive experiences and loyalty to their websites[7]. Therefore, further understanding the relationships between website quality and the related variables which e-satisfaction, e-trust, and e-loyalty, that effect it is the main concern of this study.
  • The purpose of this study is to propose a comprehensive model of the e-loyalty development process by conceptualizing that e-loyalty is influenced by website quality, e-satisfaction, and e-trust. This study tests all of the impacts that these factors can have on each other and in turn on customer e-loyalty, and presents a comprehensive model on their relationship which goes beyond what previous researches have studied.

가설 설정

  • H1: Website quality is positively related to e-satisfaction in LCC’s website.
  • H2: Website quality is positively related to e-trust in LCC’s website.
  • H3: Website quality is positively related to e-loyalty in LCC’s website.
  • H4: E-satisfaction is positively related to e-trust in LCC’s website.
  • H5: E-satisfaction is positively related to e-loyalty in LCC’s website.
  • H6: There is positive and direct relationship between e-trust and e-loyalty in LCC’s website.
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