$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아의 그림책 홀로 읽기 활동이 읽기 행동에 미치는 영향 : 어머니-유아의 그림책 읽기 상호작용의 효과
The Influence of Children's Independent Picture Book Reading on Reading Activity: The Effect of Mother-children Interaction 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.25 no.4, 2014년, pp.619 - 628  

김영희 (한경대학교 아동가족복지학과) ,  박지현 (성균관대학교 아동청소년학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzes whether children's independent picture book reading affects their reading activities and whether the mother-child interaction during this reading improves their reading activities. The study provides basic data and policy implications for developing children's reading ability. Da...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 홀로 읽기 활동이 유아의 책읽기 행동에 어떠한 영향을 주는지 또 유아의 홀로읽기 활동이 어머니 그림책 읽기 상호작용에 의해 책읽기행동 증진에 영향을 미치는를 분석하여 유아의 읽기능력 발달을 위한 활동의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울, 경기지역 어린이집과 유치원에 다니는 만 4-5세 유아 191명과 그들의 어머니, 교사를 대상으로 유아의 그림책 읽기 정도, 유아의 홀로 읽기 활동, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을 측정하였다.
  • 5세 누리과정 의사소통의 내용 안에는 책 보는 것을 즐기고 소중히 다루며 궁금한 것을 책에서 찾아볼 수 있도록 명시하고 있다. 이처럼 유아의 책읽기 행동은 유아의 발달에 가치가 높은 것으로 평가되고 있는 것이 알려져 있는 바, 본 연구는 홀로 읽기 활동이 유아의 책읽기 행동에 어떠한 영향을 주는지 또 유아의 홀로읽기 활동이 어머니-유아의 책읽기 상호작용 요인에 의해 읽기 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아의 읽기능력 발달을 위한 활동의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
성인의 역할이 아동의 문해발달 촉진에 중요한 이유는? 하지만, 유아들의 경우 책읽기 능력이 충분히 발달되지 않아 홀로 책읽기가 어렵기 때문에 많은 연구들은 책읽기 활동에서 성인들의 역할을 강조하고 있다. 즉, 유아들이 아직 글을 못 읽더라도 성인을 통하여 구체적이고 세부적인 것들을 관찰할 수 있는 기회를 제공받는다면 유아의 문해 및 사고와 관련된 기술을 자연스럽게 습득하고 정교하게 할 수 있기 때문에(Burke 1990) 부모나 교수 등 성인의 역할이 문해발달 촉진의 중요 변인이라고 하였다. 특히, 가정에서 경험하는 지속적이고 빈번한 책읽기 활동은 유아의 구어능력 및 문해능력에 도움이 되는데(Mcgee & Richgels 2000), 성인과의 책읽기 활동은 유아의 읽기를 자극하기도 하고, 발달의 견인차 역할을 하며 긍정적 영향을 준다.
읽기란 무엇인가? 읽기는 단순한 문자언어를 글자의 발음만 올바르게 하는 것이 아니라 문자 언어가 상징하는 바를 처리하여 그 의미를 해독, 해석하는 과정이다. 즉, 의미 파악이 필요 없을 때라도 아무 의미가 없는 음절을 읽을 수 있는 능력과 읽는 것의 의미를 이해하는 능력이다(Noh et al. 1999).
책을 읽어주는 성인과 이를 듣는 유아 사이에 이루어지는 과정에 더 관심을 두어야 하는 이유는? 즉, 유아에게 책을 읽어주는 횟수 그 자체 보다는 책을 읽어주는 과정에서 성인의 역할이 더 중요하며 책을 읽어주는 성인과 이를 듣는 유아 사이에 이루어지는 과정에 대해 더 관심을 가져야 한다는 것이다. 왜냐하면 어머니의 책읽기 활동은 일상적인 대화에서 사용하는 것보다 더 다양한 어휘를 접할 수 있게 하고 대화를 통해 생각과 경험을 공유할 수 있게 하는 등 유아의 언어발달을 위한 이상적인 방식을 제공하기 때문이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. Anderson V, Chan CK. Henne R(1995) The effects of stategy instruction on the literacy model of reading and writing-delayed middle school students. In K. A. Hinchman, D.J. Leu & C.K. Kinzer(Eds.), Forty Fourth Year Book of the National Reading Conference 44. 180-189 

  2. Burke EM(1990) Literature for the youngchild. Boston: Allyn and Bacon 

  3. Cho HS (2004) The perception of kindergarten teachers and parents about reading & writing education for early childhood. Unpublished master's thesis, The graduate school of Ewha Womans University, Seoul, Korea 

  4. Cho JS (1990) A study on teaching reading to young children. Unpublished Doctoral's thesis, The graduate school of Chungang University, Seoul, Korea 

  5. Cho JY(2008) Brain-scientific understanding and educational implication of 'read-aloud'. Unpublished master's thesis, The graduate school of Seoul National University Of Education, Seoul, Korea 

  6. Choi MH (2009) The effects of the activities through reading on vocabulary, vocabulary expression & interest in reading of young children's in rural areas. Unpublished master's thesis, The graduate school of Sungshin Womans University, Seoul, Korea 

  7. Choi NY (2011) The effects of an expressive activities program using picture books on the literacy abilities of children from multi-cultural families. Korean J Hum Dev 3. 107-118 

  8. Coody B(1983) Using literature with young children. Iowa : W.C. Brown 

  9. Day RR, Bamford J(2004) Extensive reading activities for teaching language. New York: Cambridge University Press 

  10. Durkin(1986) Language development in the school years. London : Croom Helm 

  11. Han YM, Kim HS, Kwon HK, Yang YS, Park SJ(2006) Language arts for young children. Seoul: Hakjisa 

  12. Hindman AH(2008) Schol-family partnership and early learning: The role of schol outreach and family involvement prescholer's literacy and learning-related social skills. Unpublished Doctoral dissertation, University of Michigan 

  13. Huckin T, Haynes M(1993) Summary and future directions. In T. Huckin, M Haynes, & J. Coady (Eds), Second language reading and vocabulary Learning. Norwood. NJ: Ablex 

  14. Hwang HH (2005) Influence of the family income, children's language ability and home literacy environment. Unpublished master's thesis, The graduate school of Yonsei University, Seoul, Korea 

  15. Hyun EJ(1990) Effects of parents' repeated reading of a storybook on young children's independent reading. Korean Assoc Child Studies 11(1), 1-14 

  16. Kim HJ(2002) The effect of English story reading on writing abilities. Unpublished master's thesis, The graduate school of Busan National University of Education. Busan, Korea 

  17. Kim JA(1996) The young Children's stress behaviors according to the communicative form of mother. Unpublished master's thesis, The graduate school of Wonkwang University, Jeonbuk, Korea 

  18. Kim KJ (2000) The toddler-mother interaction types and toddler language development. Unpublished Doctoral's thesis, The graduate school of Duksung Women's University, Seoul, Korea 

  19. Kim MJ (2008) The effect of storybook reading styles on young children's story comprehension, vocabulary learning, and their Interests in reading. J Korea Open Assoc Early Child Educ 13(3). 69-91 

  20. Kim MS (1999) Mother's belief in the reading and writing development of young children and home literacy environment. Institute of Living Improvement and Practical Science 13, 120-131 

  21. Lee MS(2011) Studying factors influencing preschoolers' emergent english literacy skills as a second language : on the basis of maternal language behavior of picture book reading. Unpublished Doctoral's thesis, The graduate school of Yonsei University, Seoul, Korea 

  22. Lee YS, Kim DS (2002) The effects of parent education program for mothers' speaking style through picture book reading on children's reading ability, reading comprehensions. J Future Early Child Educ 9(1). 1- 28 

  23. Mason B, Krashen S(1997) Extensive reading in English as a foreign language. System 25(1), 91-102 

  24. McGee LM, Richgels DJ(2000) Literacy's beginnings: Supporting young readers and writers(Third Edition). Needham, MA: Allyn and Bacon 

  25. Morrow LM(1993) Home and school correlate of early interest in literature. J Educl Res 76, 221-230 

  26. Noh MH, Lee CS, Cho JS (1999) Young children's language education. Seoul: KNOU - Press 

  27. Park JH, Kim H (2014) The effects of repeated reading picture books in various methods on the reading interest and story comprehension of young children.. Korean Soc Child Lit Educ 15(1). 77-96 

  28. Pepper J, Weitzman E (2002) It takes two to Talk: A practical guide for parents of children with language delays. The Hanen Centre, Canada 

  29. Routman R(1999) Transitions: From literature to literacy. A Division of Reed Publishing Inc 

  30. Son SH (2012) Children's reading ability of environmental print : development of the scale and differences according to children's age and parent's literacy interaction types. Unpublished Doctoral's thesis, The graduate school of Duksung Women's University, Seoul, Korea 

  31. Song YH, KIM MJ (2010) The effect of word play activity following picture-book reading on children's vocabulary development and reading attitude. J Educ 41(2). 83-113 

  32. Trelease J(2006) The Read Aloud Handbook. Seoul:Bookline 

  33. Xue Y(2002) The influence of early literacy instruction on children's learning in kindergarten. Unpublished Doctoral dissertation, University of Michigan. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로