[국내논문]문래동 예술촌의 공공예술 실천에 대한 연구: 아도르노의 미메시스(Mimesis)와 벤야민의 '적극적 동반자' 개념을 중심으로 A Study on New Genre of Public Art in Mullae Art Village: Focus on Adorno's Mimesis and Benjamin's Active Companion원문보기
본 연구의 목적은 아도르노의 미메시스와 벤야민의 '적극적 동반자' 개념을 통해 문래동 예술촌의 공공예술 실천에 대해 분석하고, 새로운 장르의 공공예술 가능성을 모색하는 데 있다. 이를 위해 아도르노의 미메시스론과 문화산업 비판론, 벤야민의 미학을 중심으로 이론적 논의를 행하고 공공예술의 개념과 현실 맥락적 특징들을 성찰적으로 검토했다. 이를 바탕으로 예술가 네트워크뿐만 아니라, 지역주민 그리고 철공소 노동자 네트워크에서 새로운 공공예술의 실현 가능성을 발견하고, 그들의 적극적인 개입과 참여를 통한 새로운 공공예술 실천 사례를 심층적으로 분석했다. 이 연구의 의의는 문래동으로 상징되는 공공예술 영역에서 각각의 관계 맺기가 공공예술 실천을 어떻게 가능하게 하는지 분석하고, 나아가 새로운 장르의 공공예술 실천의 가능성을 모색하는 데 있다.
본 연구의 목적은 아도르노의 미메시스와 벤야민의 '적극적 동반자' 개념을 통해 문래동 예술촌의 공공예술 실천에 대해 분석하고, 새로운 장르의 공공예술 가능성을 모색하는 데 있다. 이를 위해 아도르노의 미메시스론과 문화산업 비판론, 벤야민의 미학을 중심으로 이론적 논의를 행하고 공공예술의 개념과 현실 맥락적 특징들을 성찰적으로 검토했다. 이를 바탕으로 예술가 네트워크뿐만 아니라, 지역주민 그리고 철공소 노동자 네트워크에서 새로운 공공예술의 실현 가능성을 발견하고, 그들의 적극적인 개입과 참여를 통한 새로운 공공예술 실천 사례를 심층적으로 분석했다. 이 연구의 의의는 문래동으로 상징되는 공공예술 영역에서 각각의 관계 맺기가 공공예술 실천을 어떻게 가능하게 하는지 분석하고, 나아가 새로운 장르의 공공예술 실천의 가능성을 모색하는 데 있다.
The purpose of this study is to investigate public art in Mullae art Village based on Adorno's Mimesis and explore a wide range of possibilities of new genre of public art. This study found out the new possibility of not only artist network, but also networks of local villagers and iron factory work...
The purpose of this study is to investigate public art in Mullae art Village based on Adorno's Mimesis and explore a wide range of possibilities of new genre of public art. This study found out the new possibility of not only artist network, but also networks of local villagers and iron factory workers, and considered in-depth analysis of new genre public art in Mullae art village focusing on their active participations in art programs. By analyzing the artists' stories through interviews, low-cost rental accommodation brought a influx of artists into the village, and they formed their artist networks working by themselves. At this point, this could be judged a critical phenomenon in accordance with Adorno's mimesis. However, by external pressures such as government policies for setting up Mullae Art factory or downtown redevelopment, artists sought independent role in Mullae-dong and doing active public art programs grounded on mimesis. Artists were seeking a way to cope with the economy mechanism doing new genre of public art based on mimesis, and found out the possibility of formation of relationships with local residents and iron factory workers. This study was seemed to suggest the direction of new genre of public art through Mullae art village case, and considers new political measure plans for culture and art policy.
The purpose of this study is to investigate public art in Mullae art Village based on Adorno's Mimesis and explore a wide range of possibilities of new genre of public art. This study found out the new possibility of not only artist network, but also networks of local villagers and iron factory workers, and considered in-depth analysis of new genre public art in Mullae art village focusing on their active participations in art programs. By analyzing the artists' stories through interviews, low-cost rental accommodation brought a influx of artists into the village, and they formed their artist networks working by themselves. At this point, this could be judged a critical phenomenon in accordance with Adorno's mimesis. However, by external pressures such as government policies for setting up Mullae Art factory or downtown redevelopment, artists sought independent role in Mullae-dong and doing active public art programs grounded on mimesis. Artists were seeking a way to cope with the economy mechanism doing new genre of public art based on mimesis, and found out the possibility of formation of relationships with local residents and iron factory workers. This study was seemed to suggest the direction of new genre of public art through Mullae art village case, and considers new political measure plans for culture and art policy.
"예술은 사실상 존재하지 않는다. 다만 예술가들이 존재할 뿐이다"는 말은 누가 언급했는가?
다만 예술가들이 존재할 뿐이다.” 이는 미학자 곰브리치(Gombrich)가 그의 저서 『서양미술사(The Story of Art)』에서 언급한 말이다(Gombrich, 1950, 15쪽). 이 말은 예술의 존재 여부를 떠나 예술가의 실천이 갖는 중요성을 함축한다.
미디어를 통해 재현되는 미에 대한 인식에도 변화가 요구되는 이유는?
이에 따라 미디어를 통해 재현되는 미에 대한 인식에도 변화가 요구된다. 미디어 수용자의 위상이 근대 합리주의 사회의 중심 수용자로 평가되었던 이성적 주체에서 벗어나 점차 미를 통한 “감각적 주체”로 변화하면서, 이성에 근거한 합리적 사고를 넘어 “미학적 커뮤니케이션”을 실천하는 패러다임이 중요하게 인식되고 있기 때문이다(강진숙, 1998, 109쪽). 이는 다양한 기술적 발전과 미디어의 대중화에 따라 미에 대한 수용 역시 전문가나 비평가들의 전유물이 아니라는 점, 그리고 이성중심의 합리적 사고의 틈새를 미의 수용과 관심을 통해 극복할 수 있는 가능성을 내포한다.
사회미학은 일반적으로 어떤 접근 방식인가?
바로 여기서 예술을 사회미학적으로 접근하는 현대 공공예술의 가능성과 의미가 나타난다. 일반적으로 사회미학은 예술지상주의의 자율성과 무상성에 반발하는 움직임으로서, 예술가들의 사회적 역할과 책임의식에 폭넓은 관심을 유도하고 의미를 강조하는 접근 방식이다(육영수, 2002). 공공예술은 사회미학의 실천방식 중 하나로서, 예술이 대중 속에서 사회적 기능을 수행하는데 그 목적을 두고 있다.
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