$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

충북지역 학교급식 영양(교)사의 직무만족 및 몰입도
Job Satisfaction and Engagement of School Food Service Dietitians and Nutrition Teachers in Chungbuk 원문보기

한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.43 no.6, 2014년, pp.943 - 954  

김준영 (충북대학교 교육대학원) ,  이영은 (충북대학교 식품영양학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 충북지역 학교급식의 영양(교)사를 대상으로 영양(교)사의 직무만족도와 직무몰입 조직몰입을 조사함으로써 향후 학교급식의 질적 향상에 기초가 되는 자료를 제공하고자 하였다. 조사대상 영양(교)사의 일반사항에 대해 살펴보면 연령은 30대가 경우가 39.7%, 40대 이상 35.0%였고, 대학교 졸업 이상이 86.9%였고, 경력은 1년 미만이 57.5%였고, 1~5년 미만이 24.39%였으며, 고용형태는 정규직이 51.9%로 나타났고, 학교형태는 초등학교가 52.8%로 가장 높게 나타났으며, 고등학교가 24.3%, 중학교가 22.9% 순으로 나타났고 근무지역은 도시가 55.6%로 나타났다. 영양(교)사의 직무만족도를 분석하기 위해 46개의 속성을 직무자체, 임금(보수), 승진, 동료와의 관계, 감독, 근무환경, 업무 관련 정책, 전문성 신장의 8개 영역으로 구분 후 각 직무만족 및 영역의 점수를 조사한 결과 직무만족 영역별 점수는 직무 자체 영역은 평균 3.21점, 동료와의 관계 영역은 3.31점, 감독 영역은 3.21점, 근무환경 영역은 3.08점, 전문성신장 영역은 3.40점으로 8개 영역 중 5개 영역에서 3점대로 보통 수준이었으나, 임금 영역은 2.43점, 승진 영역은 2.00점, 업무 관련 정책 영역은 2.59점으로 나타났다. 영양(교)사의 직무 및 조직 몰입도를 분석하기 위해 17개 속성을 직무몰입, 조직몰입의 2개의 영역으로 구분 후 몰입도 영역별 결과 직무몰입이 3.53점으로 나타났으며, 조직몰입이 3.12점, 전체적인 몰입도가 3.29점으로 나타나 직무 및 조직 몰입도는 보통 수준을 나타내는 것으로 분석되었다. 직무만족도 요인과 직무 및 조직몰입도 간의 상관관계를 분석한 결과 직무만족도 관련 영역과 직무몰입도 관련 영역 간에는 양(+)의 방향으로 유의한 상관관계가 있었으며 각 변인들의 상관관계는 0.128~0.957로 나타났다. 8개의 영역으로 구성된 직무만족도에 관한 설문에서 직무 자체, 동료와의 관계, 감독, 근무환경, 전문성 신장의 5개 영역의 직무만족도는 3점대로 보통 수준이었으나, 임금, 승진, 업무 관련 정책영역은 2점대로 '만족하지 않는다'로 나타나 만족도가 낮은 것으로 분석되었다. 고용형태와 학교유형에 따라 영양(교)사의 직무만족도는 유의한 차이를 나타냈으며(P<0.001) 비정규직보다 정규직이, 중학교와 고등학교보다 초등학교 집단의 만족도가 높게 나타났다. 직무몰입의 평균값은 3.53점, 조직몰입의 평균값은 3.12점, 전체적인 몰입도는 3.29점으로 나타나 직무 및 조직 몰입도는 보통 수준인 것으로 나타났다. 직무만족도 관련 영역과 직무몰입도 관련 영역간에는 양(+)의 방향으로 유의한 상관관계를 보였다. 학교급식에서 동일한 업무를 하고 있는 영양(교)사들에게 있어 정규직과 비정규직의 임금이 3.20점과 1.60점으로 임금에 대한 직무만족의 격차가 매우 크고 영역별 직무만족에서도 임금에 대한 만족도가 낮았다. 임금과 몰입도의 상관관계에서는 유의적인 양적 상관관계로 나타나 임금에 대한 만족여부가 직무, 조직몰입에도 영향을 미치고 있었다. 이에 임금에 대한 비정규직 영양사들의 바람직한 급식의 실시와 효율적인 인력관리를 위하여 임금체제의 개선이 이루어져야 한다. 또한 영양교사는 초등학교에 많이 배치되어 있고 비정규직 영양사들은 중학교와 고등학교에 집중적으로 배치되어 있는 것이 1일 1배식과 2, 3배식의 차이로 나타나 동일한 업무를 더 많이 수행해야 하는 2, 3식에 대한 임금 개선 역시 필요하다. 영양교사는 부장

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to gather basic data and measure job satisfaction and job engagement of dietitians and nutrition teachers in Chungbuk area. This study was conducted on 20 August, 2010. Out of 336 questionnaires, 266 were completed and made available for the purpose of statistical evalu...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 현재 학교급식 영양(교)사의 직무만족도 연구는 초등학교와 고등학교의 만족도 비교, 직무스트레스와 직무만족도 분석, 조직문화와 직무몰입도에 따른 직무만족도 분석, 정규직 영양사와 비정규직 영양사의 직무만족도 비교 등의 연구가 이루어져 왔으나 이는 일정 지역을 대상으로 한 직무만족도 연구(3-7,9,10, 12,14-16,18-20,22,24)가 대부분이었고 충북지역의 영양 (교)사만을 대상으로 한 직무만족도 및 직무 및 조직 몰입도에 관련한 연구는 전무하였다. 이에 본 연구에서는 충북지역 학교 영양(교)사를 대상으로 직무만족도와 직무 및 조직 몰입도를 조사하고 배경변인에 따라 비교하며 직무만족도와 직무 및 조직 몰입도의 상관관계를 분석함으로써 학교급식을 효율적으로 관리하고 급식의 질 향상을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. Im HJ, Lee YE. 2010. Job satisfaction of school foodservice employees in Chungbuk province. MS Thesis. Chungbuk National University, Cheongju, Korea. p 11-20. 

  2. Ko HS. 2003. The study on job satisfaction of dietitians in school foodservices (focus on Daejeon and Chungnam of dietitians in school foodservice). MS Thesis. Kongju National University, Gongju, Korea. p 21-24. 

  3. Jang MR, Kim MH. 2003. Job satisfaction of dietitians between elementary school and high school. J Korean Diet Assoc 9: 13-21. 

  4. Park EJ, Kim KN. 2002. Job achievement and job satisfaction of dietitian in elementary school. J Korean Diet Assoc 8: 163-174. 

  5. Hwang HJ. 2005. A study on work stress and job satisfaction of dietitians: focus on elementary schools in Daegu. MS Thesis. Yeungnam University, Gyeongsan, Korea. p 12-31. 

  6. Kim HK. 2007. Job analysis and satisfaction of dietitian in school foodservice for job efficiency: focused on Gwangju and Jeonnam areas. MS Thesis. Kongju National University, Gongju, Korea. p 20-22. 

  7. Bu YJ. 2007. Analysis of school foodservice managers' job satisfaction by organizational culture and commitment in Jeju. MS Thesis. Jeju National University, Jeju, Korea. p 43-48. 

  8. Bae BK. 2008. A study of nutritionist's working environment and satisfaction of job enrichment. MS Thesis. Kosin University, Busan, Korea. p 17-22. 

  9. Seong KH. 2008. A comparison analysis on job satisfaction between permanent dietitians and temporary dietitians in Gyeongsangnam area. MS Thesis. Kyungnam University, Changwon, Korea. p 31-37. 

  10. An BY. 2008. A study on job performance and job satisfaction of nutrition teacher in Jeon-buk province. MS Thesis. Wonkwang University, Iksan, Korea. p 20-23. 

  11. Lee KH. 2008. A study on job satisfaction and job perception of nutrition teachers. MS Thesis. Kookmin University, Seoul, Korea. p 40-43. 

  12. Park MR. 2009. The study on job satisfaction of dietitians in school foodservices (focus on Pusan of dietitians school foodservices). MS Thesis. Inje University, Gimhae, Korea. p 40-49. 

  13. Hong JR. 2008. Job performance and job satisfaction of dietitians in contract food service. MS Thesis. Wonkwang University, Iksan, Korea. p 17-32. 

  14. Park IS. 2009. A study on job satisfaction of school dietitians depending on employment status in Gwangju area. MS Thesis. Dongshin University, Naju, Korea. p 31-35. 

  15. Shin WM, Han JI, Kim SA. 2009. Factors influencing job satisfaction of dietitians (nutrition teachers) of school foodservice in Daejeon/Chungnam province. MS Thesis. Chungnam National University, Daejeon, Korea. p 22-27. 

  16. Oh MR. 2009. Job analysis and degree of job satisfaction of nutritionists (nutrition teachers) according to general characteristics and working environment in Busan. MS Thesis. Kosin University, Busan, Korea. p 33-34. 

  17. Lee MN. 2009. A study on working conditions and job satisfaction of contingent dietitians in school foodservice in Kyounggi-do Whasoung and Suwon area. MS Thesis. Kyonggi University, Suwon, Korea. p 21-25. 

  18. Im JE. 2009. A study on working conditions and job satisfaction factors of contingent school foodservice dietitian in Jeonbuk area. MS Thesis. Wonkwang University, Iksan, Korea. p 35-39 

  19. Hwang SH. 2009. Job satisfaction of nutrition teacher in elementary schools in Seoul. MS Thesis. Dankook University, Yongin, Korea. p 18-21. 

  20. Oh JM. 2011. Study on job stress and satisfaction of the dietitians on works in Chungnam. MS Thesis. Kongju National University, Gongju, Korea. p 41-44. 

  21. Yang IS, Lee JM, Cha JA, Yoon JS. 1997. Relationship among job satisfaction, job characteristics, and organizational commitment of dietitians in hospital, school, and industry foodservices. J Korean Diet Assoc 3: 9-22. 

  22. Sin EK, Lee YK. 2003. Effects of personal job characteristics on organizational commitment and job satisfaction of Daegu, Gyeongbuk area dietitians by foodservice employment type. Korean J Dietary Culture 18: 75-88. 

  23. Um YH. 2008. A study on the job satisfaction and organization commitment of employees according to the school food service environments. Korean J Culinary Res 14: 357-367. 

  24. Park MH. 2010. Impact of the emotional leadership of school nutritionists on the job satisfaction organizational commitment and organizational performance of the culinary staff. MS Thesis. Inha University, Incheon, Korea. p 13-15. 

  25. Park MC. 2002. A study on the impact of individual characteristics and perception of human resources management in organization on job involvement and organizational commitment-with the moderator as the acceptance rate to performance based compensation system. MS Thesis. Hankuk University of Foreign Studies, Seoul, Korea. p 23-41. 

  26. Ministry of Education. 2005. Elementary and secondary education act. Article 6. 

  27. Ministry of Education. 2010. Elementary and secondary education regulations. Article 7. 

  28. Ministry of Education. 2011. Materials for current status of school foodservice. p 5. 

  29. Chungcheongbukdo Office of Education. 2011. Basic guideline on school health care. p 3-21. 

  30. Yi NY, Lee KE. 2009. Requirements and self-evaluation of knowledge en skills necessary for effective nutrition teachers perceived by school foodservice dietitians. Korean J Community Nutr 14: 190-205. 

  31. Jeong KH, Oh JS. 2010. Theory and practice of internal marketing. Gyeongsang National University Press, Jinju, Korea. p 24-27. 

  32. Smith PC, Kendall LM, Hulin CL. 1969. The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Rand McNally & Co., Chicago, IL, USA. p 15-17. 

  33. Park WY. 2002. (A) Study on the channels through which the job satisfaction affects the job commitment and the organizational commitment. MS Thesis. Kyung Hee University, Seoul, Korea. p 12-24. 

  34. Won KH. 2003. A study on the job satisfaction of nursesfocus on general hospitals and university hospitals. MS Thesis. Daejeon University, Daejeon, Korea. p 44-45. 

  35. Lim SM. 2005. A study of on the job satisfaction of educational administrative official. MS Thesis. Kumoh National Institute of Technology, Gumi, Korea. p 33-42. 

  36. No JY. 2007. A study of the job satisfaction of educational administrative official. MS Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. p 23-25. 

  37. Lee YK. 2008. A study on the effects of human resource development on the job satisfaction and organizational commitment of the employee: focus on the small and medium enterprises in Chungnam region. MS Thesis. Kongju National University, Gongju, Korea. p 45-47. 

  38. Lee JM. 2009. A study on job satisfaction of employees in community child centers: focus on Daegu and Gyeongsangbuk-do area. MS Thesis. Keimyung University, Daegu, Korea. p 34-36. 

  39. Ministry of Education. 2007. Materials for management regulation on jobs from school accounts. p 5-7. 

  40. Ministry of Education. 2003. Elementary and secondary education act. Article 6. 

  41. Ministry of Education. 2010. Public official for education promotion act. Article 2. 

  42. Ministry of Employment and Labor. 2010. Short-term and part time workers protection act. Article 4. 

  43. Ministry of Education. 2010. School lunch program act. Article 9. 

  44. Chungcheongbuk-do Office of Education. 2010. Basic guideline on school foodservice. 

  45. Kim BR. 2013. The study on the relationship among organization communication satisfaction, job commitment, job performance. MS Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. p 61. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로