기업체 직무교육 참여자의 액션러닝프로그램 경험의미 탐색:F.G.I접근 An Inquiry into the Meaning of Experience of Action Learning Program for Participants in Coporate Job Training: F.G.I Approach원문보기
이 연구는 기업교육 방법의 하나로 실시된 H금융기관 연수원 액션러닝 프로그램에 참여한 성인학습자를 대상으로 액션러닝 프로그램에 대한 경험 의미를 탐색하기 위한 것이다. 연구목적은 액션러닝 프로그램이 학습에 참여한 학습자들의 학습동기 증진과 직무문제해결능력 향상과 액션러닝 프로그램 구성요소 중 학습동기 증진과 직무문제해결능력 향상에 영향을 미치는 핵심 요소를 탐색하는 것이다. 연구방법은 액션러닝 프로그램에 참여한 학습자 9명을 대상으로 학습동기, 직무문제해결능력, 액션러닝의 구성요소관련 중심 질문 3개와 하위질문 15개를 구성한 후 포커스그룹 인터뷰(F.G.I)를 실시하였다. 연구결과, 액션러닝프로그램은 주의집중과 직무관련성이 연계하여 학습동기가 향상되고, 학습 팀 구성 정도가 학습동기 향상의 핵심 요소로 나타났다. 또한 대안개발과 계획/실행을 통하여 참여자의 직무문제해결능력 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 스폰서의 관심과 지지가 직무문제해결능력 향상의 핵심 요소로 탐색되었다. 결론적으로 기업의 직무교육활동에서 액션러닝프로그램은 참여자의 학습동기를 향상시킴으로, 직무교육 참여자의 직무문제해결능력 향상을 위해서는 프로그램 운영 시 주의집중과 직무관련성 강화 그리고 액션러닝 프로그램 구성 요소 중 적절한 학습 팀 구성에 관심과 주의를 기울여할 것이다. 이와 함께 계획/실행력을 증진시키기 위해서는 스폰서가 참여자의 문제인식을 파악하고 이들에 대한 지속적 관심과 지지가 필요하다.
이 연구는 기업교육 방법의 하나로 실시된 H금융기관 연수원 액션러닝 프로그램에 참여한 성인학습자를 대상으로 액션러닝 프로그램에 대한 경험 의미를 탐색하기 위한 것이다. 연구목적은 액션러닝 프로그램이 학습에 참여한 학습자들의 학습동기 증진과 직무문제해결능력 향상과 액션러닝 프로그램 구성요소 중 학습동기 증진과 직무문제해결능력 향상에 영향을 미치는 핵심 요소를 탐색하는 것이다. 연구방법은 액션러닝 프로그램에 참여한 학습자 9명을 대상으로 학습동기, 직무문제해결능력, 액션러닝의 구성요소관련 중심 질문 3개와 하위질문 15개를 구성한 후 포커스그룹 인터뷰(F.G.I)를 실시하였다. 연구결과, 액션러닝프로그램은 주의집중과 직무관련성이 연계하여 학습동기가 향상되고, 학습 팀 구성 정도가 학습동기 향상의 핵심 요소로 나타났다. 또한 대안개발과 계획/실행을 통하여 참여자의 직무문제해결능력 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 스폰서의 관심과 지지가 직무문제해결능력 향상의 핵심 요소로 탐색되었다. 결론적으로 기업의 직무교육활동에서 액션러닝프로그램은 참여자의 학습동기를 향상시킴으로, 직무교육 참여자의 직무문제해결능력 향상을 위해서는 프로그램 운영 시 주의집중과 직무관련성 강화 그리고 액션러닝 프로그램 구성 요소 중 적절한 학습 팀 구성에 관심과 주의를 기울여할 것이다. 이와 함께 계획/실행력을 증진시키기 위해서는 스폰서가 참여자의 문제인식을 파악하고 이들에 대한 지속적 관심과 지지가 필요하다.
The present study is aimed at inquiring into the meaning of experience of action learning program for adult learners who participated in action learning program of H financial company which was carried out as a means of corporate training. The goal of study is to examine the essential factors of act...
The present study is aimed at inquiring into the meaning of experience of action learning program for adult learners who participated in action learning program of H financial company which was carried out as a means of corporate training. The goal of study is to examine the essential factors of action learning program impacting on the increase of motivation for learning and the improvement of job-related problem-solving ability of the learners who participated in the learning as well as on the increase of motivation for learning and the improvement of job-related problem-solving ability among the components of action learning program. As for research method, 3 main questions and 15 sub-questions about motivation for learning, job-related problem-solving ability, and components of action learning were prepared for 9 learners who participated in the action learning program, and then focus group interviews (F.G.I) were conducted. The results show that action learning program increased motivation for learning by combining concentration of attention and relevance to job, and the degree of organization of learning team was a key element to improving motivation for learning. Also, through development of alternatives and planning/execution, it impacted on improving job-related problem-solving ability of participants. And the interest and support of the administrator were key elements to improving job-related problem-solving ability. In conclusion, the results show that action learning program in corporate job training activities improves motivation for learning of the participants. Therefore, in order to improve job-related problem-solving ability of the participants in job training, more focus should be put on concentration of attention and reinforcement of relevance to the job and more interest and support should be given to organization of appropriate learning teams among components of action learning program. Along with this, the administrator needs to grasp participants' awareness of problems and pay attention and give support to the participants to enhance the performance of planning/execution.
The present study is aimed at inquiring into the meaning of experience of action learning program for adult learners who participated in action learning program of H financial company which was carried out as a means of corporate training. The goal of study is to examine the essential factors of action learning program impacting on the increase of motivation for learning and the improvement of job-related problem-solving ability of the learners who participated in the learning as well as on the increase of motivation for learning and the improvement of job-related problem-solving ability among the components of action learning program. As for research method, 3 main questions and 15 sub-questions about motivation for learning, job-related problem-solving ability, and components of action learning were prepared for 9 learners who participated in the action learning program, and then focus group interviews (F.G.I) were conducted. The results show that action learning program increased motivation for learning by combining concentration of attention and relevance to job, and the degree of organization of learning team was a key element to improving motivation for learning. Also, through development of alternatives and planning/execution, it impacted on improving job-related problem-solving ability of participants. And the interest and support of the administrator were key elements to improving job-related problem-solving ability. In conclusion, the results show that action learning program in corporate job training activities improves motivation for learning of the participants. Therefore, in order to improve job-related problem-solving ability of the participants in job training, more focus should be put on concentration of attention and reinforcement of relevance to the job and more interest and support should be given to organization of appropriate learning teams among components of action learning program. Along with this, the administrator needs to grasp participants' awareness of problems and pay attention and give support to the participants to enhance the performance of planning/execution.
동기는 “행동을 시작시키고 방향을 결정하며, 끈기와 강도를 결정하는 힘”으로 노력과 방향의 세기이며[5] 목표 지향 활동이 유발되고 유지되는 심리적 과정이다[44]. 학습자의 학습 동기는 학습을 일어나게 하는 원동력으로써 학습자로 하여금 과제를 선택하게 하고 과제의 해결을 위해 노력하게 하며 학습상의 난관에 부딪힐 때에 인내심을 가지고 학습을 지속하게 하는 것이며[31] 학습활동뿐만 아니라 학습의 능률과 성패를 결정짓는 중요한 요인이다[17].
ARCS모델에서 제시한 학습동기의 하위요인은 각각 무엇을 의미하는가?
첫째, 주의집중은 생리적 각성과 지각적, 지적 호기심 및 새로운 경험을 원하는 감각 추구 등을 통합한 개념이다. 주의집중 에서는 자극에 대한 반응이 학습자마다 다르기 때문에 학습자를 위해 일관성, 변화성, 신기함 등의 변화를 이루는 것이 중요하다.
둘째, 관련성은 기대-가치이론의 기대, 충동이론의 결핍감과 내적, 외적 압력 등이 혼합된 개념이다. 학습자들이 자신과의 관련성을 지각하게 되면 훨씬 더 적극적으로 학습하게 될 것이고 관련성을 고취시키는 전략 및 방법으로 의사소통 내용, 개인적 관심, 교수자의 열정, 학습자의 과거경험 상기 등이 있다.
셋째, 자신감은 통제소재, 귀인, 효능감, 학습된 낙관주의 이론 등에서 자신을 통제할 수 있다고 믿는 개념이다. 자신감의 특성은 학습자들이 목적추구를 위해 능력을 발휘하고 영향을 미칠 수 있다고 믿을 때 동기유발이 잘되기 때문에 학습여건을 조성할 때 기대감을 발달시키는 방법과 평가내용에 대해 이해시키는 것이 필요하다.
넷째, 만족감은 공정성 이론[32]과 인지평가이론[33]이 결합된 개념이다. 학습자들의 내적 강화는 흥미유발과 만족감을 동시에 높일 수 있다. 내적 강화전략은 새롭게 배운 지식이나 기능을 바로 적용할 수 있는 기회를 제공하고 목적달성에 따른 긍정적 피드백을 통해 자존심을 고양하는 것과 외적 강화전략은 돈, 성적, 자격증, 상징물 등을 통해 만족감을 느끼게 하는 것이다. 공정성을 확보하기 위해 교수자의 일관된 언행으로 학습자의 신뢰를 확보하고 교육과정에 참여한 학습자 모두에게 합의된 규칙을 적용해야 만족감을 높일 수 있다.
동기란 무엇인가?
동기는 “행동을 시작시키고 방향을 결정하며, 끈기와 강도를 결정하는 힘”으로 노력과 방향의 세기이며[5] 목표 지향 활동이 유발되고 유지되는 심리적 과정이다[44]. 학습자의 학습 동기는 학습을 일어나게 하는 원동력으로써 학습자로 하여금 과제를 선택하게 하고 과제의 해결을 위해 노력하게 하며 학습상의 난관에 부딪힐 때에 인내심을 가지고 학습을 지속하게 하는 것이며[31] 학습활동뿐만 아니라 학습의 능률과 성패를 결정짓는 중요한 요인이다[17].
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