$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

기술혁신형 중소·중견기업의 성장단계별 핵심성공요인에 관한 실증연구 - 사례연구를 중심으로
An Empirical Study on the Critical Success Factor of Technological Innovation of Small-Medium Sized enterprises by growth stages - Focusing on the Case Study 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.12 no.10, 2014년, pp.1 - 20  

김홍철 (금오공과대학교 컨설팅학대학원) ,  이선규 (금오공과대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

국내 중소기업 대부분이 요소기술 확보 및 운영 혁신의 어려움에 처해있다. 글로벌 시장진출 역량부족 등으로 인해 성장정체를 겪고 있으며, 이는 경기 침체, 고용불황, 성장동력 상실 등 악순환 반복을 유발하고 있다. 본 연구는 중소 중견기업의 통계 데이터분석과 중견기업의 사례분석을 통하여, 이를 극복하기 위해 기업의 성장단계별 중소기업 기술혁신 변곡점을 확인하고 중소기업이 중견기업으로, 중견기업이 대기업으로 성장하기 위한 성장단계별 기술혁신관점의 핵심성공요인을 제시하고 지속가능성장을 위한 기술전략을 제시하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

For the most domestic small and medium sized enterprises, having found no solution of the growth. For most companies do overcome stagnation phenomenon in the growth phase, stratagy of the technical innovation is very important. In this paper, we will study the concept of growing pains and stagnation...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
고객연계를 통해 기대할 수 있는 현상은? 둘째, 고객연계는 고객을 대상으로 하는 외부 네트워크 활동으로 기업은 고객연계 활동을 통해 기술혁신에 대한 아이디어를 얻을 수 있다. 즉, 고객의 요구를 반영한 제품이나 서비스를 공급한다면 그 기업은 시장에서의 경쟁우위를 확보할 수 있게 되고 이러한 경쟁우위는 기업의 지속적인 생존과 연결될 수 있다. 따라서 기업은 고객 연계 활동을 통해 기술혁신 활동이나 성과에 대체로 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다.
중견기업이란? 중견기업이란 중소기업과 대기업 사이에 있는 기업을 말하며, 중견기업의 범위는 업종별 상시 근로자수, 자산 자기자본 등 다양한 기준을 가지고 있다. 업종 규모에 따라 다음 조건을 충족한 다음연도부터 3년이 지난 기업의 경우 중견기업으로 분류한다.
기술혁신이란? 기술혁신은 조직의 기술체계에 영향을 주는 총체적인 활동이라 할 수 있으며, 새로운 시장 및 고객을 창출하거나 시장 점유율을 높이기 위하여 새로운 제품을 개발하거나 기존의 제품을 개선하는 연구 활동들의 집합으로 구체화 가능하다. 기술혁신은 연구개발 투자를 통해 기업이 제품의 생산 공정을 개선하거나 신제품 개발을 수행하는 과정으로 정의 할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Kim JL. Structural Change and SMEs in Korea. Korea Small Business Institute. 2006 

  2. Soon-Sin Lee, An analysis of ESL learners' discourse patterns. Ph.D. dissertation, McGill University. 2000. 

  3. Kim BS. Executives of mid-sized businesses and the role of global strategy. Journal of The Korean Academic Association of Business Administration. 2011; 24: 1539-1564. 

  4. Kim HJ, Jang SM, Kim GS. Characterization and development of national plans of mid-sized businesses. Korea Technology Innovation Society. 2007 

  5. Improvement plan of growth inhibition taxation of medium-sized companies. KOREA MEDIUM INDUSTRIES ASSOCIATION. 2012 

  6. Chin H. Success factors of leading mid-sized businesses. Samsung Economic Research Institute. 2005 

  7. Rothwell, R.(1977). "The characteristics of successful innovators and technologically progressive firms : with some comments on innovation research", R&D Management, Vo1.7, pp.191-206. 

  8. Dosi, G.(1988), "Sources, Procedures, and Microeconomic Effects of Innovation," Journal of Economic Literature, 26, pp.1120-1171. 

  9. Miller, D. & Friesen, P.H.(1982), "nnovation in conservative and entrepreneurial firms : two models of strategic momentum", Strategic- Management Journal, Vo1.3, pp.1-25. 

  10. Kets de Vries" M. F. R. (1977), "The entrepreneurial personality : a person at the crossroads", Journal of Management Studies, Vol.14, pp.34-57 

  11. Kim L.& Utterback, J. M.(1983), "The evolution of organizational structure and technology in a developing country", Management Science, Vol.29, pp.1185-1197. 

  12. Miller, D. & Friesen, P.H.(1982), "nnovation in conservative and entrepreneurial firms : two models of strategic momentum" StrategicManagement Journal, Vol.3, pp.1-25. 

  13. Souitaris, V.(2002), "Technological trajectories moderators of firm-level determinants of innovation,"Research policy, Vol.31, pp. 877-898. 

  14. Noyun-Park (1998), "Factors Affecting Technological Innovation in Small Business Relationship," Small Business Research, Volume 20, No. 2, pp.119-147. 

  15. Sangho-Song (1995), "Enterprise integration between types and influencing factors Innovation Theory," Business Research, 24, No. 3, pp.177-213. 

  16. Tushman, M. & Nadler, N. (1986), "Organiung for innovation", California Management Review , Vo1.28, No.3, pp.74-92. 

  17. Utterback, J.M. & Abernathy, W.J. (1975) "A dynamic model of process and product innovation ", Omega, Vo1.3, pp.639-656, 1975. 

  18. KKamien, M.1.& Schwartz, N. L. (1982) Market Structure and Innovation, Cambridge University Press, New York. 

  19. Jongtae-Bea. Jinwoo-Jeong (1997), "national technical cooperation activities and achievements of SMEs regarding the relationship between research," Small Business Research, 19 (2), 273-296. 

  20. Taegyeong-Seong (2006), "Determinants of innovation activity: a comparison of Korean manufacturing companies and service companies analysis", Management Research, 21 (4), pp.283-304. 

  21. Jingyo-Shin, Jaehyeon-Lim (2008), "IT small venture companies in research and development, market orientation, innovation and performance," Venture Business Research, Volume 11, No. 2, pp.25-39. 

  22. Burns, T.& Stalker, G.(1961), The Managemen to f Innovation, Tavistock Publications, London. 

  23. Kohli, A. K., and B. J. Jaworski (1990), "Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications," Journal of Marketing, Vol. 54 (April), pp.1-18. 

  24. Kohli, A. K.,B. J. Jaworski, A. Kumar (1993), "MARKOR: A Measure of Market Orientation,"Journal of Marketing Research, XXX, pp.467-477. 

  25. Narver, J. C., and S. F. Slater (1990), "Additional Thoughts on the Measurement of Market Orientation: A Comment on Deshpande and Farley," Journal of Market-Focused Management, Vol. 2, No. 3 (October), pp.233-236. 

  26. Narver, J. C., and S. F. Slater (1994), "The Effect of a Market Orientation on Business Profitability," Journal of Marketing, Vol. 54 (October), pp.20-35. 

  27. Seungjin-Kim, yijungwoo(2011), market orientation and innovation in SME Exploratory Study of the relationship: the moderating effects of external cooperation, SME Research, Vol.33, No.3, 135-148 

  28. Youngjo-Kim (2005), "SMEs' technological innovation and technical co-operation activities and the impact on financial performance," Small Business Research, Volume 27, No. 3, pp.123-153. 

  29. Hagedoorn, J. & Schakenraad, J. (1994), "The Effect of Strategic Technology Alliances on Company Performance," Strategic Management Journal, 15,291-309. 

  30. Hagedoorn, J. (1993), "Understanding the Rationale of Strategic Technology Partnering: Interorganizational Modes of Cooperation and Sectoral Differences," Strategic Management Journal, 14, 371-385. 

  31. Suil-Gwak & Youngil-Chang (1998), "SMEs' technological innovation in networking and Empirical Study," Small Business Research, 20 (2), 51-71. 

  32. Barkema, H. G., Baum, J. A. C., and Mannix, E. A.(2002), "Management Challenges in a New Time." Academy of Management Journal, 45(5), pp.916-930. 

  33. O'Regan, N., Ghobadian, A., and Sims, M.(2006), "Fast Tracking Innovation in Manufacturing SMEs. Technovation, 26(2), pp.251-261. 

  34. Youngbae-Kim (2005). "Innovation Business STEPI" 

  35. Dosi, G.(1988), "Sources, Procedures, and Microeconomic Effects of Innovation," Journal of Economic Literature, 26, pp.1120-1171. 

  36. Kets de Vries" M. F. R. (1977), "The entrepreneurial personality : a person at the crossroads", Journal of Management Studies, Vol.14, pp.34-57 

  37. Kim L.& Utterback, J. M.(1983), "The evolution of organizational structure and technology in a developing country", Management Science, Vol.29, pp.1185-1197. 

  38. Pavitt (1984), Sectoral patterns of technical change: Towards a taxonomy and a theory, Research Policy 13, pp. 343-373/ 

  39. Schumpeter, J. A(1942), Capitalism, Socialism, and Democracy, New York: Harper. 

  40. Souitaris, V.(2002), "Technological trajectories moderators of firm-level determinants of innovation," Research policy, Vol.31, pp. 877-898. 

  41. Youngjo-Kim (2005), "SMEs' technological innovation and technical co-operation activities and the impact on financial performance," Small Business Research, Volume 27, No. 3, pp.123-153. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로