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NTIS 바로가기통신위성우주산업연구회논문지 = The Journal of Korea Society of Communication and Sapce Technology, v.9 no.3, 2014년, pp.53 - 58
윤혜주 (공주대학교 전기전자제어공학과 나노무선시스템연구실) , 이일규 (공주대학교 전자전자제어공학부) , 정용준 (공주대학교 정보통신공학과)
The global automotive radar is regulated to use the 22GHz~26GHz band. However, it plans to move to the 77~81GHz band of a broadband radar in the millimeter wave for the high resolution of pedestrian sensing and blind spot. On the other hand, the 71~275GHz band is regulated to use a radio astronomy s...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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밀리미터파 센서의 장점은 무엇인가? | 밀리미터파 대역은 주파수가 30㎓이상 300㎓이하의 범위이며, 파장의 길이가 밀리미터 정도이므로 밀리미터파라고 정의하였다. 밀리미터파 센서는 초음파 센서, 마이크로파 센서와 비교하여 온도, 습도 등의 기후 조건에 영향을 적게 받고 안개, 연기 등에 대한 투과력이 높으며 소형·경량화 특성의 장점을 지닌다[1]. 특히 차량용 레이더 분야는 차량의 안전 및 보행자의 보호에 대한 핵심 요소로 현재 전 세계적으로 연구가 꾸준하게 진행 중이며, 이를 운용하기 위한 추가 주파수 분배를 논의 중에 있다. | |
전파천문 업무에서는 어떤 대역을 사용하는가? | 국제적으로 71~275㎓대역은 현재 전파천문우주 연구를 위한 업무로 사용하도록 규정되어 있다. 국내의 경우도 국제 분배와 동일하며, 77. | |
밀리미터파 대역의 범위는 어떻게 되는가? | 최근 무선통신 산업의 발전에 따라 밀리미터파 대역 기술은 단거리 통신, 실내 통신, 초고속 광대역 통신, 차량용 레이더 등 여러 분야에 폭 넓게 응용되고 있다. 밀리미터파 대역은 주파수가 30㎓이상 300㎓이하의 범위이며, 파장의 길이가 밀리미터 정도이므로 밀리미터파라고 정의하였다. 밀리미터파 센서는 초음파 센서, 마이크로파 센서와 비교하여 온도, 습도 등의 기후 조건에 영향을 적게 받고 안개, 연기 등에 대한 투과력이 높으며 소형·경량화 특성의 장점을 지닌다[1]. |
Yonghun K, "Development of 24㎓ and 77㎓ Millimeter wave FMCW Radar Systems for Car Collision Warning Applications", The Institute of Electronics and Information Engineers,1996.
ITU-R M.1452-2, "Millimetre wave vehicular collision avoidance radars and radiocommunication systems for intelligent transport system applications", May. 2012.
Hyeonsu J, "Spectrum allocation between radio astronomy service of over 70 GHz band and other service, and spectrum selection for EESS and space research service of over 70 GHz band, and other service sharing probability", Korea Communication Agency, 2000.
Mingu G, "A study of Investigation and analysis for prohibition frequency bands of emission release" ,Korea Communication Agency, Jul. 2002.
ITU-R, "Considerations related to compatibility between the radio astronomy service and automotive applications of the radiolocation service in the 76-81 ㎓ band", Aug. 2013.
ITU-R, "System characteristics and automotive radars operating in the frequency band 77.5-78 ㎓ for sharing studies", Jun. 2013.
ITU-R, "System characteristics of automotive radars operating in the frequency band 76-81 ㎓ for intelligent transport systems applications, Annex 24 to Working Party 5A Chairman's Report", Jun. 2013.
ETSI EN 302 264-1 V1.1.1, "Short Range Radar equipment operating in the 77 ㎓ to 81㎓ band", 20pp, Jun. 2009.
ITU-R, "Levels of data loss to radio astronomy observations and percentage-of-time criteria resulting from degradation by interference for frequency bands allocated to the radio astronomy on a primary basis", 2003.
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