$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

애니메이션과 멀티미디어 소프트웨어의 영어 학습 연구
English Learning Application by Animation and Multimedia Software 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.16 no.5, 2015년, pp.707 - 715  

이일석 (Dankook University, Dept. of General Education)

초록

컴퓨터 기술의 발달로 인해 만화로 된 영상과 대화형 삽화를 제공하는 멀티미디어 매체들이 점차 교육용 자료들로 각광받고 있다. 따라서 종전의 전통적인 교육 자료들과 비교했을 때 멀티미디어 자료들이 학습에 더 효율적인지 조사할 필요가 있다. 어떠한 환경가운데 좀 더 효율적인 학습이 될 수 있는지 연구하는 것이 필요하다. 본 연구는 전통적인 영어 읽기와 쓰기 학습방법과 삽화나 애니메이션을 사용하는 교육용 멀티미디어 매체를 기반으로 하는 학습과의 비교 연구를 하고자 한다. 학생들의 실험집단과 통제집단으로 구분하여 6개월간의 실험과 서로 다른 교육 자료를 적용하여 설문조사와 평가를 기반으로 그 결과를 영어 교육에 새로운 접근 방법을 제시하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the development of computer technology, the multimedia mediums that allow for animated videos, conversational illustrations are increasingly receiving attention for materials for educational purposes. Accordingly, there is a need to research whether multimedia resources and material is more eff...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The first group was exposed to former and traditional teaching methods for a set period of time, and the other group learned English using multimedia. This study aims to provide a new direction for English learning based on the results of the before and after testing. In addition, the results of a survey show there is a difference in the level of interest in English learning according to whether the student learned in the group using multimedia storytelling or the group using traditional storytelling.
  • This study shows how animation can be used effectively for English education purposes in multimedia mediums. The strongest advantage of English education using animation is it goes beyond time and space restrictions, and dynamic phenomenon and visualization is possible.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (16)

  1. Betrancourt, M. The animation and interactivity principles, in R. E. Mayer(ed.) Handbook of Multimedia, Cambridge University Press. April 2000. 

  2. Betrancourt, M & Tversky, B. Effect of computer animation on users performance: a review. Le travail Humain, 63(4), 311-330. 2000 

  3. English Mayer & Gallini, J. K. When is an illustration worth ten thousand words? Journal of Educational Psychology, 82, 715-726. 1990 

  4. Hegarty, M., Quilici, J., Narayanan, N. H., Holmquist, S. & Moreno, R. Designing multimedia manuals that explain how machines work:Lessons from evaluation of a theory based design. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 8, 119-150. 1999 

  5. Il-Seok Lee, An innovative Approach to Teaching-learning Process through Multimedia Presentation. Journal of Digital Contents Society. Vol. 15 No. 2. 2014. 

  6. Kaiser, M. K., Proffitt, D. R., Whelan, S. M., & Hecht, H. (1992). Influence of animation on dynamical judgments. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 18, 669-690. 1992 

  7. Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. Incorporating learner experience into the design of multimedia instruction. Journal of Educational Psychology, 92, 126-136. 2000 

  8. Kang Bok Nam. Listening Teaching. Introduction of English Education. Bakyoungsa. Seoul. 1998 

  9. Kim Inseok. The Theory and Reality of Multimedia Elementary English. The Journal of Applied Linguistics. Vol. 14. No.2. 1998 

  10. Levie, W. H. & Lentz, R. Effects of text illustration: a review of research. Educational Communication and Technology Journal, 30, 195-232. 1982 

  11. Lowe, R. K. Animation and learning: selective processing of information in dynamic graphics. Learning and Instruction, 13, 247-262. 2003 

  12. Narayanan, N. H. & Hegarty, M. Multimedia design for communication of dynamic information. International J ournal of Human Computer Studies, 57, 279-315. 2002 

  13. Rieber, L. P. The effects of computer animated elaboration strategies and practice on factual and application learning in an elementary science lesson. Journal of Educational Computing research, 5, 431-444. 1989 

  14. Rieber, L. P. Using computer animated graphics in science instruction with children. Journal of Educational Psychology, 82, 135-140. 1990 

  15. Rieber, L. P. Animation, incidental learning and continuing motivation. Journal of Educational Psychology, 83, 318-328. 1991 

  16. Thompson, S. V. & Riding, R. J. The effect of animated diagrams on the understanding of a mathematical demonstration in 11 to 14-year-old pupils. British Journal of Educational Psychology, 60, 93-98. 1990 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로