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350km/h급 고속전차선로 보호선의 선종결정 기법에 관한 연구
A Study on the Protection Wire Type Decision of Catenary System in the 350km/h High Speed Line 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.64 no.12, 2015년, pp.1818 - 1823  

이학표 (Woomin Electric Corporation) ,  서기범 (Division of Railroad System Engineering, Woosong University) ,  박재영 (Division of Railroad System Engineering, Woosong University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, we analyzed the optimal configuration of protection wire that have been installed in the electric railway power supply system. Protection wires are to suppress the ground potential rise when the short circuit fault between contact wire-rail(C-F), and protect the electronics equipments...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 고장전류가 가장 큰 전차선-레일간 단락사고시 발생하는 대전류가 보호선에 흐르게 되므로 단락시 허용전류를 고려한 보호선에 대한 선종결정 기법과 선로조건에 따른 최적 구성방안을 제시하고자 한다.

가설 설정

  • 급전시스템에서 발생할 수 있는 사고의 유형으로는 크게 지락사고, 단락사고 등으로 나눌 수 있지만 단락사고가 지락사고보다 고장전류가 크고, 사고의 파급효과가 크기 때문에 단락사고를 가정하여 모의 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
철도의 전철화에서 요구되어지는 사항은? 철도의 전철화는 전류의 흐름에 따라 전자계 현상이 발생하기 때문에 위험에 대처하고 사람과 장비보호를 위한 대책을 정하여 설계하도록 요구하고 있다.
가선(도체, 인접한 금속체와 접지)의 전위는 무엇에 따라 변하는가? 가선(도체, 인접한 금속체와 접지)의 전위는 전원과 차량운행 거리에 따라 변한다. 이 전위는 유도 또는 도체에서 전류 교번에 비례하는 전기결합에 의해 발생한다.
가선(도체, 인접한 금속체와 접지)의 전위는 무엇에 따라 발생하는가? 가선(도체, 인접한 금속체와 접지)의 전위는 전원과 차량운행 거리에 따라 변한다. 이 전위는 유도 또는 도체에서 전류 교번에 비례하는 전기결합에 의해 발생한다. 이 전기적 결합의 원인으로 발생하는 현상을 막기 위한 보호방법의 결정은 모든 금속구조물과 설비 배열의 선정방법과 관계되어 도출할 수 있다.
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참고문헌 (7)

  1. S.H Chang, "Technical Considerations Relation to the Protection Wire Type Decision of Catenary System in the High Speed Line", Spring Conference Proceeding of the Korean Society for Railway, 2014. 5 

  2. S.H Chang, et al., "A Study on the stability of electric railway power feeding system", KRRI, 2001. 12 

  3. H.B Ryoo, J.O Eim, et al., "Distribution of Fault Current and Potential by Ground Fault Test at the Common Grounding System of the Electric Railway", Spring Conference Proceeding of the Korean Society for Railway, 2012.5 

  4. H.M Lee, G.D Kim, et al., "Unbalance Analysis on Electric Railway System using PSCAD/EMTDC", ICEE 2005 

  5. H.M Lee, G.S Jang, et al., "Fault Analysis of AC Electric Railway System using EMTDC", ICEE 2004 

  6. J. kim, et. al., "Development of Integrated Simulator for AC Traction Power Supply System", Trans. KIEE. Vol 59, No. 1, pp. 76-81, 2010 

  7. Hansang Lee, Changmu Lee, et al., "A Study for Fault Location Scheme Using the 9-Conductor Modeling of Korean Electric Railway System", Autumn Conference Proceeding of the KIEE, 2006. 11 

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