$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

잠재성장모형을 활용한 청소년 전환기 내면화 및 외현화 문제행동과 관련변인에 관한 연구
A Study on Adolescents' Internalizing and Externalizing Problem Behaviors and Related Variables in Transition with Latent Growth Model 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.33 no.1, 2015년, pp.1 - 17  

김연주 (Department of Family and Housing Studies, Yeungnam University) ,  이지민 (Department of Family and Housing Studies, Yeungnam University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated how variables of internalizing and externalizing problematic behaviors change according to gender and as time passes by and how the variables influence adolescent problematic behaviors. The variables selected for the analysis are personal variables, parent variables, peer and...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년 전환기에 어떤 경험을 하게 되는가? , 2002). 또한, 부모와의 관계에서는 보호와 의존을 필요로 하면서도 정서적으로는 독립하고자 하는 욕구간의 갈등을 경험하게 되고, 권위에 대한 반항과 비판의 태도를 통해 주체성을 확립하고자 하는 등 급격한 성장과 변화를 경험하게 된다. 게다가 중학교로의 진학은 학제의 변화로 인해 초등학교 때와는 달라진 수업방식과 부담감이 커진 학업, 새로운 규칙과 의무 등 상급학교로의 진학에 대한 기대감과 걱정 등의 다양한 감정을 갖게 된다.
청소년 전환기의 아동이 중학교로 진학하면서 어떤 감정을 갖게 되는가? 또한, 부모와의 관계에서는 보호와 의존을 필요로 하면서도 정서적으로는 독립하고자 하는 욕구간의 갈등을 경험하게 되고, 권위에 대한 반항과 비판의 태도를 통해 주체성을 확립하고자 하는 등 급격한 성장과 변화를 경험하게 된다. 게다가 중학교로의 진학은 학제의 변화로 인해 초등학교 때와는 달라진 수업방식과 부담감이 커진 학업, 새로운 규칙과 의무 등 상급학교로의 진학에 대한 기대감과 걱정 등의 다양한 감정을 갖게 된다. 청소년 전환기는 이러한 내적인 변화와 함께 외적인 변화로 인해 심리적으로 혼란함과 과도기적인 불안정한 상태로 우울과 불안, 갈등을 경험하게 되면서 다양한 문제 상황에 놓이게 된다(C.
청소년 전환기의 특징은 무엇인가? 청소년 전환기는 아동기에서 청소년기로 전환되는 과도기적인 시기로, 이 시기는 2차 성징의 발현과 함께 성적 호기심과 성적욕구가 증가하고, 폭넓고 고차원적인 사고의 발달과 함께 자아개념이 성숙하는 시기이다(J. Kim et al.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (46)

  1. Ahn, H, W. (2007). Moderating effects of parental attachment and parental monitoring on the relationship between adolescent's stress and problem behavior. Unpublished master's thesis. Sook myung Women's University, Seoul, Korea. 

  2. Brody, G. H., Kim, S., Murry, V. M., & Brown, A. C.(2004). Protective longitudinal paths linking child competence to behavioral problems among African American siblings. Child Development, 75(1), 455-467. 

  3. Caughy, M. O., Nettles, S. M., O'Campo P. J., & Lohrfink, K. (2006a). Neighborhood matters: Racial Socialization of African-American Children Child Development 77(1), 1220-1236. 

  4. Cha, Y. H. & Kim, Y. H. (2010). Developmental trajectories of children's Internalizing and externalizing problem behaviors and their predictors. The Journal of Korea Home Association, 48(5), 25-48. 

  5. Cho, Y. J. (2010). A study of longitudinal changes and the variables related to stress in early adolescents: the use of a latent growth model. Human Development, 17(3), 17-35. 

  6. Chung H. J. (2011). Reciprocal influences between bullying and problem behavior in childhood : Focused on developmental trajectories and predictors. Unpublished doctoral dissertation. Catholic University, Seoul, Korea. 

  7. Compas, B., Howell, D., & Phraes, V. (1989). Perspectives on child behavior problems: comparisons of children's self-reports with parent and teacher reports, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57(1), 68-71. 

  8. Galambos, N. L., Barker, E, T., & Almeida D. M. (2003). Parents do matter: Trajectories of change in externalizing and internalizing problems in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594. 

  9. Government Youth Commission. (2007). 2007 adolescence white paper. 

  10. Han, S. C., Lee, S. Y., Lim, S. S., Rue, S. H., & Kim, Y. C. (2012). Youth Psychology and Counseling, Korea Jungminsa. 

  11. Jang, H. S. (2005). Adolescent-mother conflicts and their related variables. Development Psychology, 18(1), 97-113. 

  12. Jo. M. J. & Kim, M. J. (2014). An study of gender differences on Influencing factors of internalizing/externalizing problem behaviors of adolescents: Focusing on marital conflict and attachment of parents. Journal of Critical Social. Policy, 1(45), 267-303. 

  13. Jo, Y. J. (2010). A study of longitudinal changes and the variables related to stress in early adolescents: The use of a latent growth model. The Korea Journal of Human Development, 17(3), 17-35. 

  14. Jung, J. K. (2005). The effect of parental monitoring and adolescents' self-control on adolescents' problem behavior. The Journal of Korea Home Economics Association, 43(2), 1-17. 

  15. Jung, O. B. (2008). Theories of life-Span development. Seoul, Korea: Hakjisa. 

  16. Jwa, H. S. & Byeon, G. Y. (2010). The developmental trajectories and factors associated with internalizing problem from late childhood to early adolescence. School Social Work, 1(19), 113-140. 

  17. Jwa, H. S. & Oh, S. H. (2011). Gender differences in developmental trajectory and predictors of internalizing problem. Journal of Adolescent Welfare, 13(4), 9-147. 

  18. Kim, G. S. (2009). Amos/Lisrel. Seoul, Korea: Hannara. 

  19. Kim, H. H. (2002). Implication of peer support the relation between bullying-victimization and adolescents' self-esteem. The Journal of Korea Home Economics Association, 40(9), 47-61. 

  20. Kim, H. J. (2001). Does gender socialization matter children's problem behavior and parenting style. The Korea Journal of Woman Psychology, 6(2), 81-95. 

  21. Kim, S. H. (2010). A longitudinal study of changes in adolescents' self-esteem and psychological maladjustment. Unpublished master's thesis. Kemyung University, Deagu, Korea. 

  22. Kim, J. C., Lee, J. S & Seog, G. J. (2012). Impact of parents abuse on children's emotion during adolescence: Moderating effect of parent participation in children's education. Journal of Educational Research, 20(1), 119-139. 

  23. Kim, J. H. (2002). Risk and problem behaviors of youth. Seoul, Korea: Hakjisa. 

  24. Kim, J. C., Lee, J. S. & Seog, G. J. (2011). Impact of parent's abuse on children's emotion during adolescence: moderating effect of parent participation in children's education. Panel aterial of The 4th Korea Welfare Panel Conference. 

  25. Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, apprasal, and coping. New York: Springer. 

  26. Lee, A. Y. & Y, S. K. (2011). Influences of exposures to marital violence and child abuse on aggression of early adolescents: Findings from korean youth panel study(KYPS). Journal of Adolescent Welfare, 13(2), 225-245. 

  27. Lee, C. M. & Yang, M. S. (2006). A study on adolescent problem behaviors in transition: Focused on family and school environments. The Korea Journal of Counseling, 7(3), 865-883. 

  28. Lee, J. R. (2008). Trajectories of change in internalizing and externalizing problems in elementary school students: Latent growth curve modeling. Journal of Korean Council for Children & Rights, 12(4), 503-523. 

  29. Lee, M. J. (2003). A study on the ecosystematic variables of bullying behavior among elementary school students. Unpublished doctoral dissertation. Seoul Women's University, Seoul, Korea. 

  30. Midgley, C. M. (2002). Goals, goal structures, and patterns of adaptative learning. Mahwah, NJ: Erlbaum. 

  31. Ministry of education and science technology (2012). 6th youth's health types online investigation. 

  32. Ministry of gender equality & family (2011). 2011 Adolescence white paper. 

  33. Oh, J. H. & Seon, H. Y. (2013). The study on the factors related to academic stress of elementary and middle school students. Korea Journal of Counseling, 14(3), 1981-1994. 

  34. Oh, Y. J. (2010). Predictors of developmental tajectory change and clustering related to adolescents' internalizing & externalizing problem behaviors. Unpublished doctoral dissertation. Chung buk, National University, Cheong-ju, Korea. 

  35. Paulos, S. K. (2007). Examining the role of family environment and internal study. Unpublished doctoral dissertation. Texas University, Texas at Austin. 

  36. Roeser, R. W., Marachi, R., & Gelhbach, H. (2002). A goal theory perspective on teachers' professional identities and the contexts of teaching. In Midgley, C. M. (Ed.), Goals, goal structures, and patterns of adaptative learning. (pp. 205-241). Mahwah, NJ: Erlbaum. 

  37. Scaramella, L. V., Conger, R. D., Spoth, R. & Simons, R.L. (2002). evaluation of a social contextual model of delinquency: Across-study replication. Child Development, 73(1), 175-195. 

  38. Seo, M. K. (2004). Comparative study on parenting attitude and adolescent's self-esteem perceived delinquent and normal adolescents. Unpublished master's thesis. Kemyung University, Korea. 

  39. Shaffer, L. (2002). Adolescence' working models and styles for relationships with parents, friend, and romantic partners. Child Development, 73(1), 241-255. 

  40. Shin, J. Y. & Hwang, H. W. (2006). The stress of early adolescents and the effects of selected eco system protective factors on the psychological and social adjustments. Korea Youth Research Association, 13(5), 123-154. 

  41. Shin, H. S. & Kim, B. Y. (2001). Stress coping and its relationship to adjustment in korean adolescents. The Korea Journal of Youth Counseling, 9(1), 189-225. 

  42. Song, S. & Oh, S. Y. (2014) The effect of self-esteem, problem behavior and mother-child communication to adolescent's school adjustment. Journal of Korea Entertainment Industry, 8(1), 93-103. 

  43. Stattin, H., & Kerr, M. (2000). Parental monitoring: a reinterpretation. Child Development, 71(4), 1072- 1085. 

  44. Wentzel, K. R. (1994). Relations of social goal pursuit to social acceptance, classroom behavior and perceived social support. Journal of Educational Psychology, 86(2), 173-182. 

  45. Wentzel, K. R. (1997). Student motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of Educational Psychology, 89(1), 411-419. 

  46. Yoo, S. H. (2007). Student expectations and perceptions of the transition from elementary to middle school. Journal of Elementary Education, 20(1), 355-375. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로