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동작인식을 이용한 탁구 스윙 분석
Analysis of Table Tennis Swing using Action Recognition 원문보기

제어·로봇·시스템학회 논문지 = Journal of institute of control, robotics and systems, v.21 no.1, 2015년, pp.40 - 45  

허건 (서울과학기술대학교 기계공학과) ,  하종은 (서울과학기술대학교 자동차공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, we present an algorithm for the analysis of poses while playing table-tennis using action recognition. We use Kinect as the 3D sensor and 3D skeleton data provided by Kinect for further processing. We adopt a spherical coordinate system and feature selected using k-means clustering. W...

주제어

AI 본문요약
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* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • HMM은 동일하게 동작인식에 사용할 수 있다. 기본적으로 마코프 프로세스(Markov process)를 기반으로 순차 데이터를 분류하는 것이 목적이다. 동작 인식에서 순차데이터는 개별동작들이 모인 시퀀스에 해당된다.
  • 본 논문에서는 Kinect를 이용하여 탁구 동작을 분석하는 알고리듬에 대해 다루도록 한다. Lu Xia et al.

가설 설정

  • 상태전이는 한 방향으로만 가능하도록 설정하였다. 상태전이행렬 A 는 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
오인식율 줄이기 위한 방법은? 오인식율을 줄이기 위해 탁구 동작 이외의 다른 다양한 동작을 학습시 추가하였다. 구분한 탁구자세에서 자동으로 시작, 중간, 마무리단계의 3단계로 특징치를 이용하여 구분하는 방법을 제안하도록 한다.
Lu Xia et al. [9]의 동작인식 방법에서 동작 구분을 위한 특징점을 어떻게 추출하는가? [9]의 동작인식 방법을 따르며 탁구 동작 분석을 시도하였다. 구면좌표로 변환한 관절정보는 LDA 차원축소와 k-means 클러스터링을 통해서 동작 구분을 위한 특징점을 추출한다. 동작 인식은 HMM을 이용하여 수행하며 본 논문에서는 탁구 동작을 두개의 동작으로 구분하도록 한다.
동작 인식은 무엇을 통하여 수행하는가? 구면좌표로 변환한 관절정보는 LDA 차원축소와 k-means 클러스터링을 통해서 동작 구분을 위한 특징점을 추출한다. 동작 인식은 HMM을 이용하여 수행하며 본 논문에서는 탁구 동작을 두개의 동작으로 구분하도록 한다. 전체적인 시스템 구성은 그림 1과 같다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (12)

  1. J. Shotton, A. Fitzgibbon, M. Cook, T. Sharp, M. Finocchio, R. Moore, A. Kipman, and A. Blake, "Real-time human pose recognition in parts from a single depth image," IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, Jun. 2011. 

  2. L. R. Rabiner, "A tutorial on hidden Markov models and selected applications in speech recognition," Proc. of the IEEE, vol. 77, no. 2, pp. 257-285, 1989. 

  3. A. Bobick and J. Davis, "The recognition of human movement using temporal templates," IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 23, no. 3, pp. 257-267, 2011. 

  4. J. W. Davis and A. Tyagi, "Minimal-latency human action recognition using reliable-inference," Image and Vision Computing, vol. 24, no. 5, pp. 455-472, 2006. 

  5. H. Fujiyoshi and A. Lipton, "Real-time human motion analysis by image skeletoniation," In IEEE Workshop on Applications of Computer Vision, pp. 15-21, 1998. 

  6. E. Yu and J. K. Aggarwal, "Human action recognition with extremities as semantic posture representation," International Workshop on Semantic Learning and Applications in Multimedia (SLAM, in conjunction with CVPR), Jun. 2009. 

  7. M. Z. Uddin, N. D. Thang, J. T. Kim, and T. S. Kim, "Human activity recognition using body joint-angle features and hidden Markov model," ETRI Journal, vol. 33, no. 4, pp. 569-579, 2011. 

  8. W. Li, Z. Zhang, and Z. Liu, "Action recognition based on a bag of 3D points," IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition Workshop, 2010. 

  9. L. Xia, C.-C. Chen, and J. K. Aggarwal, "View invariant human action recognition using histograms of 3D joints," IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition Workshop, 2012. 

  10. X. Yang and Y. Tian, "Eigen Joits-based action recognition using naive-bayes-nearest-neighbor," in Second international workshop on human activity understanding from 3d data in conjunction with CVPR, pp. 14-19, 2012. 

  11. L. Xia, C.-C. Chen, and J. K. Aggarwall, "Human detection using depth information by Kinect," International Workshop on Human Activity Understanding from 3D Data in conjunction with CVPR (HAU3D), Jun. 2011. 

  12. J. Sung, C. Ponce, B. Selman, and A. Saxena, "Human activity detection from RGBD images," In AAAI workshop on Pattern, Activity and Intent Recognition (PAIR), 2011. 

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