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베이지안 네트워크를 이용한 기업의 사회적 책임활동과 재무성과
Bayesian Network Analysis for the Dynamic Prediction of Financial Performance Using Corporate Social Responsibility Activities 원문보기

경영과 정보연구 = Management & information systems review, v.34 no.5, 2015년, pp.71 - 92  

선은정 (한남대학교 회계학과)

초록
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본 연구는 기업의 사회적 책임(CSR: corporate social responsibility)활동이 재무성과에 미치는 영향을 베이지안 네트워크를 통해 분석하였다. 본 연구에서는 선행연구에서 널리 사용되어 온 분석방법인 다중회귀분석방법의 종속변수와 설명변수간에 획일적인 선형함수만을 가정하는데에서 나오는 문제점을 극복하고자 한다. 즉, 기업의 재무성과에 영향을 미치는 경영자의 사회적 책임활동간에 존재하는 인과관계를 도출할 필요가 있다. 이는 어떤 변수가 다른 어떤 변수와 직접 또는 간접적 인과관계를 통하여 기업의 재무성과에 영향을 주는지를 의사결정자에게 알려줌으로써 보다 효과적으로 기업의 재무성과를 개선시킬 수 있도록 지원할 수 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 일반 베이지안 네트워크 (GBN: General Bayesian Network)을 제안하고 GBN에서 유도되는 마코프 블랭킷 (Markov Blanket)을 제시한다. 본 연구는 경제정의실천시민연합 산하 경제정의연구소에서 조사한 한국의 대표적 기업 약200개의 2005년부터 2011년까지 경제정의지수(Korean economic justice institute index: KEJI index)를 기초로 실험한 결과 기업성과측정치에 따라 차이는 보이지만 건전성(CSR1_20)과 경제발전기여도(CSR7_10)는 모든 기업의 재무성과에 직접적인 인과관계를 나타내었으며, 소비자보호만족도(CSR4_7), 환경보호만족도(CSR5_10) 및 종업원만족도(CSR6_10)는 각 측정지표간의 직 간접적인 인과관계를 나타내어 서로에게 중요한 영향을 미치고 있음을 나타내었다. 또한, what-if 민감도 분석을 통해 기업재무성과에 직접적인 인과관계가 있는 변수들의 사전확률이 변할 대 사후확률의 변화를 분석하여, 본 연구에서 제안한 방법이 모두 통계적으로 유의한 결과를 제공한다는 것이 실증적으로 검증되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzes the impact of Corporate Social Responsibility (CSR) activities on financial performances using Bayesian Network. The research tries to overcome the issues of the uniform assumption of a linear function between financial performance and CSR activities in multiple regression analys...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • Since they cannot concentrate on all the elements of CSR activities because of limited resources, they need to concentrate on a few CSR activities related to their financial performances. The purpose of this research is to investigate the relationship between CSR activities of a firm and its financial performance. Many studies performed on CSR activities, exhibit two limitations.
  • It particularly investigates how CSR activities are related to each other. This research is believed to be unique as it contributes practically to the efficient decision-making of managers by informing them on which CSR activities to concentrate on for better financial performances. The study also functions as an interdisciplinary study given that research methodology of Management Information System (MIS) is being applied to the study fields (e.
  • This study suggests a Bayesian Network methodology as the effective tool for decision-making for effective CSR activities accompanying enhancement of financial performances.
  • This study, therefore, is purported to identify the hidden causal relationships between CSR activities and financial performances and to overcome the limitations of the preceding studies. To attain this goal, a General Bayesian Network (GBN) is proposed along with the Markov Blanket induced from GBN.
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