$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

건축·도시 분야 융복합 교육과정 개발을 위한 기초연구 -실무자 중심의 설문조사를 기반으로

A Fundamental Study on the Development of the Fusion Education Curriculum in the Field of Architecture and Urban: based on Practitioner-oriented Survey

초록

본 연구는 건축 도시 분야의 시장 전망과, 건축 도시 상품 패러다임 변화, 융복합 교육수요 증가에 기초하여 경력자 실무자들을 대상으로 융복합 교육 수요, 교육방법, 교육과정 운영체계 등에 대한 요구를 파악하는데 목적을 두었다. 건축 도시분야의 융복합 교육에 대한 수요자의 전반적인 요구 식별을 위해, 건설분야와 비건설분야 재직자 실무자를 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 교육수요 조사결과는 세 가지로 요약될 수 있다. 첫 번째, 단기적 관점에서 실무환경과 밀접한 연계성을 가진 학문(세부전공 빈도증가율: 금융(716.7%), 경영(633.3%), 기획 및 마케팅(454.5%))과 기존 학문을 융합하는 것이 중요하다. 두 번째, 융복합 교육에 적합한 운영방식에 대한 설문결과가 온 오프라인을 병행해야 한다는 의견이 79%를 차지했다. 이에 따라 오프라인 대학과 사이버 대학의 장점을 상호 보완한 새로운 교육방법이 요구된다. 세 번째, 융복합 교과과정내 교육수요자의 교과과목 선택방식은 한정 자유형이 70.9%로 나타났다. 교육과정 운영체계는 건설 실무의 흐름에 맞추어 직무관련 교과과목을 배치하고, 융복합 교과과목은 선택적으로 수강할 수 있게 구성하는 것이 필요하다.

Abstract

The purpose of this study is to identify demand of fusion education in the field of architecture and urban, according to architecture and urban market changing, product changing, increasing fusion education demand. We conducted online surveys targeting construction and non construction field practitioners so that we want to identify consumer's needs about fusion education in the field of architecture and urban. Research findings can be summarized in three parts. First, practitioners need to fuse business-related majors (Frequency changing ratio : financing(716.7%), management(633.3%), planning(454.5%) etc.) and traditional majors. Second, the survey results show that 79 percent of those questioned were in favor of switching the cyber and off-line operation methods for fusion education. They require the complementary education system between off-line and cyber education based on education accessability. Third, the survey results show that 70.9 percent of those questioned were in favor of limited freestyle(Freedom of choices without required subjects). The curriculum should be arranged according to the flow of construction business process including fusion subjects.

참고문헌 (12)

  1. Patrick Allin et al. "Global Construction 2025", Oxford Economics, 2013 
  2. Wynne Boelt, "World population projected to reach 9.6 billion by 2050 with most growth in developing regions", UN press release, Embargoed until 13, June 2013, 11:00A.M., EDT 
  3. Jong-Suck Song, Yong-Aee Kim, "A study on the improvements of education of an architect in Korea - On the questionnaire responses of educators and practitioners-", Architectural Institute of Korea, v.14, n.8, p118, 1998 
  4. Kwang-Woo Kim, "The Change of Architectural Engineering Education and Its Future", Architectural Institute of Korea, v.50, n.8, p12-14, 2006 
  5. Yang-Ho Park, "Homeland.Urban areas of green growth policy global strategy and action research projects", Ministry of Land, Report, 2011.09 
  6. Ju-Hyeong Kim, "A study on overseas construction labor demand forecasting and supply ways" Industry-University cooperation foundation Hanyang University, Report, 2013 
  7. Yong-Joo Heo, "Convergence problems of university education and improvement navigation", The journal of educational research, v.11,n.1,p.45-79, 2013 
  8. Sung-Kwon Woo, "A study on civil engineering college education trends", Korean society of civil engineers, v.53, n.7, 2005 
  9. Woo-Yong Kim, Bok-Nam Lee, Yoon-Joo Kim, "Domestic construction and technical personnel retraining trends and demand survey", National Humand Resources Development Researcher's Report, 2010 
  10. Woo-Yong Kim, Bok-Nam Lee et al., "A building professional training of 5000 people for entering round to 5 global construction", National Human Resources Development Researcher's Report, 2007 
  11. Yong-Jin Sohn, Direction for the Education of Construction Engineers for Global Market, Architectural Institute of Korea, v.57, n.1, p44-45, 2013 
  12. Sun-Wook Choi, Human Resource Development System for Construction Companies, Hanyang University, Master's thesis, 2014 

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

DOI 인용 스타일