대부분의 도로 포장은 아스팔트 콘크리트와 시멘트 콘크리트 등의 불투수성 포장 재료에 의한 전면포장으로 직접 유출에 의한 도시 하천의 홍수량이 증가 및 지하수 고갈 등의 문제가 대두되고 있다. 최근에는 홍수에 의한 침수 피해를 방지하고 지하수자원을 확보하기 위하여 투수 및 배수성 포장에 관한 연구가 많이 진행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 결합력이 높은 불포화 폴리에스터수지, 굵은 골재로써 재생골재 및 충전재로 화산재, 플라이 애시 및 고로슬래그 미분말을 활용한 투수 포장을 위한 다공성 폴리머 콘크리트를 개발하여 물리, 역학적 특성을 구명하고자 하였다. 사용된 바인더의 양 및 채움재의 종류에 관계없이 모든 배합에서 투수성 아스팔트의 공극율 기준 8%를 상회하는 것으로 나타났으며, 공극율은 채움재의 양이 증가할수록 감소하는 경향을 나타내었다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 압축강도 및 휨강도는 바인더의 양이 증가할수록 증가하는 경향을 나타내었으며, 투수성 콘크리트의 압축강도 기준 18MPa를 상회하는 것으로 나타났다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 바인더의 양에 따른 다공성 폴리머 콘크리트의 투수계수는 각각 $4.8{\times}10^{-1}cm/s{\sim}6.4{\times}10^{-2}cm/s$, $3.1{\times}10^{-1}cm/s{\sim}2.7{\times}10^{-2}cm/s$ 및 $2.9{\times}10^{-1}cm/s{\sim}1.8{\times}10^{-2}cm/s$의 범위를 나타내었다. 모든 배합에서 동결융해 300 사이클 후 표면에서 어떠한 변화도 나타나지 않았다.
대부분의 도로 포장은 아스팔트 콘크리트와 시멘트 콘크리트 등의 불투수성 포장 재료에 의한 전면포장으로 직접 유출에 의한 도시 하천의 홍수량이 증가 및 지하수 고갈 등의 문제가 대두되고 있다. 최근에는 홍수에 의한 침수 피해를 방지하고 지하수자원을 확보하기 위하여 투수 및 배수성 포장에 관한 연구가 많이 진행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 결합력이 높은 불포화 폴리에스터수지, 굵은 골재로써 재생골재 및 충전재로 화산재, 플라이 애시 및 고로슬래그 미분말을 활용한 투수 포장을 위한 다공성 폴리머 콘크리트를 개발하여 물리, 역학적 특성을 구명하고자 하였다. 사용된 바인더의 양 및 채움재의 종류에 관계없이 모든 배합에서 투수성 아스팔트의 공극율 기준 8%를 상회하는 것으로 나타났으며, 공극율은 채움재의 양이 증가할수록 감소하는 경향을 나타내었다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 압축강도 및 휨강도는 바인더의 양이 증가할수록 증가하는 경향을 나타내었으며, 투수성 콘크리트의 압축강도 기준 18MPa를 상회하는 것으로 나타났다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 바인더의 양에 따른 다공성 폴리머 콘크리트의 투수계수는 각각 $4.8{\times}10^{-1}cm/s{\sim}6.4{\times}10^{-2}cm/s$, $3.1{\times}10^{-1}cm/s{\sim}2.7{\times}10^{-2}cm/s$ 및 $2.9{\times}10^{-1}cm/s{\sim}1.8{\times}10^{-2}cm/s$의 범위를 나타내었다. 모든 배합에서 동결융해 300 사이클 후 표면에서 어떠한 변화도 나타나지 않았다.
Most roads are paved with impermeable materials such as asphalt concrete and cement concrete, problems arise such as increased flooding due to rainwater flowing into city rivers and the depletion of underground water. In recent years there has been a great deal of ongoing research concerning water p...
Most roads are paved with impermeable materials such as asphalt concrete and cement concrete, problems arise such as increased flooding due to rainwater flowing into city rivers and the depletion of underground water. In recent years there has been a great deal of ongoing research concerning water permeability and drainage in pavements in an effort to prevent flood damage and secure underground water resources. Accordingly, in this research, a porous polymer concrete was developed for permeable pavement by using unsaturated polyester resin with a high binding force, recycled aggregate as coarse aggregate, volcanic ash, fly ash and blast-furnace slag as filler, and its physical and mechanical properties were investigated. Regardless of the type of filler and amount of binder in use, the standard void ratio of 8% specified in the mixture of permeable asphalt was exceeded in any and all mixes, and the void ratio tended to decrease as the amount of binder increased. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, compressive strength and flexural strength increased as the amount of binder increased, and the standard compressive strength for permeable concrete of 18 MPa was exceeded. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, the permeability coefficient of the porous polymer concrete depending on the amount of binder was $4.8{\times}10^{-1}cm/s{\sim}6.4{\times}10^{-2}cm/s$, $3.1{\times}10^{-1}cm/s{\sim}2.7{\times}10^{-2}cm/s$ and $2.9{\times}10^{-1}cm/s{\sim}1.8{\times}10^{-2}cm/s$, respectively. In all mixes after 300 cycles of freezing-thawing, no change occurred to the surface of the porous polymer concrete, regardless of the amount of binder.
Most roads are paved with impermeable materials such as asphalt concrete and cement concrete, problems arise such as increased flooding due to rainwater flowing into city rivers and the depletion of underground water. In recent years there has been a great deal of ongoing research concerning water permeability and drainage in pavements in an effort to prevent flood damage and secure underground water resources. Accordingly, in this research, a porous polymer concrete was developed for permeable pavement by using unsaturated polyester resin with a high binding force, recycled aggregate as coarse aggregate, volcanic ash, fly ash and blast-furnace slag as filler, and its physical and mechanical properties were investigated. Regardless of the type of filler and amount of binder in use, the standard void ratio of 8% specified in the mixture of permeable asphalt was exceeded in any and all mixes, and the void ratio tended to decrease as the amount of binder increased. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, compressive strength and flexural strength increased as the amount of binder increased, and the standard compressive strength for permeable concrete of 18 MPa was exceeded. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, the permeability coefficient of the porous polymer concrete depending on the amount of binder was $4.8{\times}10^{-1}cm/s{\sim}6.4{\times}10^{-2}cm/s$, $3.1{\times}10^{-1}cm/s{\sim}2.7{\times}10^{-2}cm/s$ and $2.9{\times}10^{-1}cm/s{\sim}1.8{\times}10^{-2}cm/s$, respectively. In all mixes after 300 cycles of freezing-thawing, no change occurred to the surface of the porous polymer concrete, regardless of the amount of binder.
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