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중국어 모어 화자의 한국어 학습자의 쓰기에 나타난 오류 분석 -어휘 오류를 중심으로-
Error Analysis of Chinese Learners of the Korean Language: Focus on Analysis of Vocabulary 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.6 no.5, 2015년, pp.131 - 142  

노병호 (동신대학교 인문사회과학대학 한국어교원학과)

초록
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본 연구는 중국어 모어 화자 한국어 학습자의 쓰기에 나타난 오류 분석을 실시하여 오류의 원인을 살펴보고 이를 분석한 내용을 바탕으로 학습자들이 생산해 내는 오류에 효과적인 교육 방안을 제시하는데 있다. 본 연구의 분석 대상 자료는 '내가 생각하는 한국', '중국과 한국의 문화융합에 대하여', '친구' 등의 주제로 작문한 것을 바탕으로 모든 문장을 입력하고 이들 문장 중에서 어휘 오류를 추출하여 수정한 후, 본 연구자가 설정한 오류 유형의 범주에 의하여 재분류하였으며 분류한 오류의 빈도수를 작성하였다. 연구의 결과, 대치 오류 > 철자 오류 > 오형태 > 누락 오류 > 첨가 오류 의 순으로 오류의 유형이 나타났다. 오류 방지를 위한 교육 방안으로 문법적인 요소나 어휘의 형태적인 면을 제시할 경우에는 그 부분의 제약이 되는 점을 같이 제시해줘야 오류를 미연에 방지할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of study is to present a better teaching strategy to reduce writing errors of Chinese learners of Korean language after finding out what reasons of errors were after analyzing of their writing errors in Korean language. Analyzed contents were writhing in Korean language of 'how I think Korea...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
오류란 무엇인가? Coder(1981)에 의하면 오류(error)란 학습자가 체계적으로 범하는 잘못으로서 학습자의 언어지식이 구조화되어 반복적으로 나타나는 것을 말하며 화자(외국어 학습자) 스스로 수정할 수 없는 경우를 말한다.12) 즉, 오류는 실수(mistake)와는 구별되며, 실수는 오류와는 달리 언어수행 과정에서 발생하는 일회적인 잘못으로 화자 스스로 수정이 가능하다고 한다.
「명사+이다」와 「명사+하다」의 규칙을 과잉 적용시킨 오류의 예시는 무엇인가? [자] 1) 한국의 과학 기술이 정말 선진이에요(→ 발달했어요). 2) 국제에는(→세계에서) 유명입니다(→유명합니다). 3) 한국 노래를 유명입니다(→유명합니다). 4)손님에가 아주 열정합니다(→친절합니다).
오형태를 제외한 오류, 즉 대치, 누락, 첨가, 철자 오류의 주요 원인은 무엇인가? 본 연구의 결과, 대치 오류 > 철자 오류 > 오형태 > 누락 오류 > 첨가 오류 의 순으로 오류의 유형이 나타났다. 오형태를 제외한 오류, 즉 대치, 누락, 첨가, 철자 오류인 경우 모국어 간섭과 불완전한 지식 습득이 주요 원인으로 작용하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 특히 대치 오류와 철자 오류에서는 모국어 간섭이 가장 큰 비중을 차지하고 있었으며, 두 언어권에서 현재 유사하게 사용되고 있는 한자어가 품사, 의미, 용법에 있어서 차이가 있다는 것을 인지하지 못하였을 경우에도 오류를 범하고 있음을 확인할 수 있었다.
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참고문헌 (15)

  1. Gi-Sim Nam, "Korean language education methods and actual for foreigners" Korea National Open University Press, 1999. 

  2. Jung-Hee Lee, "A Reseacch Study on Language production Errors of Korean Learners" Ph.D. dissertation, Kyunghee University, 2002. 

  3. Joo-Yeon Suk, Kyung-Hwa Ahn, "Some Problems of the Error Analysis of Learner Korean", Journal Korean language education, Vol. 14, No. 3, pp. 189-215, 2002. 

  4. Chung-Sook Kim, Ki-Chun Nam, "An analysis of Error in Using Korean Particles by Native Speakers of English", Korean language education, Vol. 13, No. 1, pp. 27-45, 2002. 

  5. Jeong-Eun Kim, "Inter language and error analysis in a Korean education", Journal Korean language education, Vol. 14, No. 1, pp. 29-50, 2003. 

  6. Mi-Ok Kim, "A statistical analysis of lexical errors of Korean language learners", Journal Korean language education, Vol. 14, No. 1, pp. 27-52, 2003. 

  7. Eun-Young Na, "A study on the grammatical errors of Chinese Learning Korean Language", Korean language education, Vol. 72, pp. 27-45, 2006. 

  8. Hyoung-Sun Yoo, "A Study on a Classification Error pattern about Korean Language", Korean Linguistics, Vol. 41, pp. 357-380, 2008. 

  9. Kyong-hwon Kim, "Consideration of the pattern of Korean errors for foreign Learners -Centered on errors shown in the sentences of Chinese college students", Korean language education, Vol. 80, pp. 5-26, 2008. 

  10. min-hee shim, "Error analysis on the liaison of Chinese learners based on optimality theory", korean language and literature, Vol. 115, pp. 55-77, 2012 

  11. Jing-Xi Zhang, "A study on L1 transfer error analysis of Korean writing for Chinese learners", Ph.D. dissertation, Sonsei University, 2012. 

  12. Bo-Kyung Kim, "An Error Analysis of Advanced Korean Language Learners", Ph.D. dissertation, Sangmyung University, 2012. 

  13. Ji-Yeong Kim, "A Study on the Aspects of Errors in Chinese University Student in Korea -Focused on conversation and free writing", The Society of Poetics and Linguistics Vol. 26, No. 1, pp. 7-29, 2014. 

  14. Sang-Mee Han, "An Analysis of Errors on the Usage of Particles in the Discussions of Advanced Korean Language Learners", An Analysis of Errors on the Usage of Particles in the Discussions of Advanced Korean Language Learners, Vol. 57, pp. 223-255, 2014. 

  15. Eun-hee Lee, Hee-Won Lee, "A Study of Korean Language Textbook for Skill-focused Writing of Beginner Level" Studies in Linguistics, Vol. 34, pp. 227-242, 2015. 

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