최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.12, 2016년, pp.253 - 261
이진화 (배재대학교 유아교육과) , 엄지원 (육아정책연구소)
This study discusses the effective management of mixed-ages classes in kindergarten. For the study, 300 kindergarten teachers in charge of mixed classes for regular courses completed a self-reported questionnaire through a web survey. The data were analyzed by chi-square test and presented by freque...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
혼합연령 학급을 운영하는 이유에 대한 유치원 교사의 응답결과는? | 해당 유치원에서 교육과정시간에 혼합연령 학급을 운영하는 이유에 대해 86.7%의 교사가 동일연령 유아수가 부족해서로 응답하였고 혼합연령 학급의 긍정적인 효과 때문에 5.0%, 교사 수급이 원활하지 않아서 1.7%로 응답하였다. 특히 3복식 학급을 담임하는 교사(92. | |
혼합연령학급 운영 어려움과 지원요수에 대해 조사한 목적은? | 본 연구는 혼합연령학급의 효율적 운영방안을 모색하는 데 목적을 두고, 설문조사를 통해 혼합연령학급 운영의 어려움과 지원 요구에 대해 분석하였다. 본 연구 내용을 간략하게 요약하면 다음과 같다. | |
혼합연령학급의 현황과 학급 운영 조사 결과는? | 그 결과는 다음과 같다. 첫째 유치원의 혼합연령학급 편성이유는 취원 대상 유아의 수가 부족하다는 것이 가장 큰 이유였다. 둘째, 혼합연령학급 운영에서 지원인력의 부족, 교육(연수)제공 및 활용 기회 부족 등이 어려운 점으로 나타났다. 셋째, 혼합연령학급 운영에서 가장 필요한 운영지원으로는 수업인력 지원, 행정인력 지원 순으로 나타났다. 현재 이루어지고 있는 혼합연령학급 인력지원은 수업도우미, 행정도우미 순이었고, 유치원과 관련이 있는 유관 기관으로 지원 유무는 약 23. |
Ministry of Education, "A study of 5-years plan for early childhood education in Korea", 2012a
. E. Y. Bae., Public kindergarten Teacher's awareness and actual utilization of Mixed-Age Class Guide. Unpublished Master's Thesis, JeonNam University, 2013.
J, W. Lee, J. W. Min, & J. W. Eom(2014), "A study of the effective management of mixed-ages classes in kindergartens", Korea Institute Child Care and Education(KICCE). Research no. 2014-04, 2014.
Y. J. Lee, "The context of mixed-ages small classes at kindergarten", Korea Institute Child Care and Education Forum, vol. 27, pp.6-15, 2011.
E. J. Jung, "Action research in effective lesson plans for mixed-age classes at kindergarten". Unpublished Master's Thesis, Ewha Womens University. 2012.
K. C. Kim, and A. N, Kim, "Teacher's life discussed by five teachers of small class of public kindergarten", The Journal of Korean Open Association for Early Childhood Education, vol. 15, no. 1, pp. 1-34, 2010.
Ministry of Education, "Mixed-age preschool classroom management manual reflects the regional and institutional characteristics", 2012b.
. M. H. Park, "Teachers' awareness on the characteristics of national and public kindergarten mixed-age class" Unpublished Master's Thesis, ChungAng University, 2012.
H. S. Cho, and S. H, Park, "Teacher's Perception on characteristics of One-class in Public Kindergartens", Early Childhood Education Research & Review, vol. 16 no. 3, pp.319-340, 2012.
J. H. Bae, and E. H. Kim, "Educational Practices and Difficulties of Early Childhood Teachers in mixed-age Classrooms" The Journal of Eco-Early Childhood Education, vol. 11, no. 2, pp. 189-213, 2012.
J. H. Bae, and I. Hwang, "Chi1dren's use of requests and responses in peer interactions in a mixed-age classroom" Korean Journal of Early Childhood Education, vol. 27, no. 6, pp.187-212, 2007. DOI: https://doi.org/10.18023/kjece.2007.27.6.009
Y J. Lee, and H. J. Kim, "A Study on Difficulty in Task Performance by Teachers in One-class Public Kindergarten", Korean Education inquiry, vol. 28 no. 2, pp.13-33, 2010.
J. R. Kim, "A study on the implementation of the 'Nuri Curriculum for Age 5' in mixed-age classes: focused on mixed-age Classes in Gyeonggi-do", Unpublished Master's Thesis, Duksung Womens University,2013.
Y. J. Lee, and E. S. Kim, "Cooperation network operations for the course substantiality in kindergartens. Ministry of Education at KyunggiDo and Incheon", 2011.
Ministry of Education, "The guide for mixed-ages classes in kindergartens", 2013.
J. E. Lee, "A study on awareness of the preparation and utilization of daily teaching plans among kindergarten teachers", Unpublished Master's Thesis, Pusan University, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.