$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

일본 의과대학에서의 전통의학 교육의 현황 조사연구
Education for a Traditional Medicine in Medical Schools in Japan 원문보기

Korean journal of acupuncture, v.33 no.1, 2016년, pp.12 - 17  

명예슬 (대전대학교 한의과대학) ,  안수연 (대전대학교 한의과대학) ,  손창규 (대전대학교 대전한방병원 간-면역연구센터)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적 : 본 연구는 일본 의과대학에서의 전통의학의 교육 현황에 대한 개괄적 정보를 생성하기 위함이다. 방법 : 연구자들은 그 동안의 발표된 논문을 비롯한 일본 의과대학에서 웹사이트에 공지된 내용 및 각 의과대학의 행정부서와의 전자메일을 통해서 취득한 정보를 통하여 전통의학 교육에 대한 분석을 하였다. 결과 : 2001년 일본 문부성이 의과대학생의 전통의학에 대한 교육의 당위성을 고지한 이후에, 대부분의 일본의 의과대학에서는 전통의학의 과목을 신설하기 시작하였다. 본 연구에서 자세한 정보를 확보한 의과대학의 전통의학 교육에 대한 분석 결과, 약 90%의 일본 의과대학에서 정규과목으로서 전통의학 관련 교육을 실시하고 있었다. 교육내용은 대부분이 전통의학 개론에 대한 것으로, 61.9%가 4학년 학생들에게 실시되고 있으며, 평균 강의시간은 $16.2{\pm}8.8$ 시간이었다. 결과 : 본 연구의 결과는 향후 한국한의학의 국제화를 비롯한 대외적 경쟁력 확보 전략의 수립에 중요한 기초자료로 활용되길 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study aimed to overview the current education status of a traditional medicine by medical schools in Japan. Methods : We surveyed the literatures regarding a traditional medicine education in Japan, and get the information via email-interview with an officer of medical schools in J...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This study has limitation of restricted data because Japanese literatures might be missed and the number of medical schools with full information was small. Nevertheless this study helped us to understand the current status of Japanese traditional medicine education and their trial for development of Japanese traditional medicine. These results would be basic information for an establishment of a strategy regarding the enhancement of national competitiveness of traditional Korean medicine.
  • This study surveyed the current status of education of traditional medicine in medical schools in Japan regarding the subjects and hours of classes.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Korean Medical Association. The Trend of CAM Study in USA: Yesterday and Today. Symposium. 2010. 

  2. Report from Global Industry Analysts, Inc. Alternative Medicine: A Global Outlook. Global Industry Analysts. 2012. 

  3. Consortium of Academic Health Centers for Integrative Medicine. Curriculum in integrative medicine: a guide for medical educators. Available at: http://www.imconsortium.org 

  4. Gaster B, Unterborn JN, Scott RB, Schneeweiss R. What should learn about complementary and alternative medicine. Acad Med 2007 ; 82 : 934-938. 

  5. Hyoung Kyu Kim. For standardization of the integrativemedicine curriculum. Korean J. medical education. 2008 ; 20 : 95-97. 

  6. Cha medical school. Available at: http://gam.cha.ac.kr/college/college_main.aspx 

  7. Available at: http://medicine.catholic.ac.kr/html/about/class_main.jsp?nav_class_codeCC001&nav_major_codeBMC013 

  8. Chang BH. Complementary and Alternative Medicine(CAM) Education and Medical Students' Attitudes toward CAM. Hanyang medical reviews. 2010 ; 30(2) : 136-141. 

  9. Ryu GC, Lee HW, Oh SJ, Park CJ. International competitiveness and tasks of Korean traditional medicine from the perspective of international comparison of curricula and research. Korean Institute for Health and Social Affairs. 2005 ; 25(2) : 107-146. 

  10. Shin HK, Lim BM. Research institutes on traditional medicine in East Asia countries and USA. Korean J. Oriental Med. 2002 ; 8(2) : 67-74. 

  11. Choi BR, Jo YJ, Son CG. Study on the State of Kampo Medical Services in Japan. J. Int. Korean Med. 2014 ; 35(3) : 309-316. 

  12. Shin HK. A study on the current status and prospect of CAM world market. Institute of Korean Traditional Medicine. 2007 ; 226-228. 

  13. Kim KW, Park HK. The study of 'Hou se-pai'. J. Korean Medical Classics. 2006 ; 19(3) : 198-199. 

  14. A therapeutic following confirming symptom 

  15. Kim KW, Park HK. The study of 'Zhe zhong-pai'. J. Korean Medical Classics 2007 ; 20(3) : 121-141. 

  16. Kim KW, Park HK. The study of 'Kao Zheng Pai'. J. Korean Medical Classics. 2007 ; 20(4) : 211-250. 

  17. Joe KH. Japanese Kampo medicine. Seoul. Gunja publisher. 2008. 

  18. Institute of Korean traditional medicine. Report: Current status of Kampo medicine education and Kampo medicine specialist. 2009. 

  19. Motoo Y, Seki T, Tsutani K.Traditional Japanese medicine, Kampo: its history and current status. Chin J. Integ. Med. 2011 ; 17(2) : 85-87. 

  20. Imau Y, Kim SJ, Odaguchi H, Yanagisawa H, Sakiyama T. The current Kampo education at 80 University faculties of medicine. Kampo. Med. 2012 ; 63 (2) : 121-130. 

  21. Arai M, Katai S, Muramatsu S, Namiki T, Hanawa T, Izumi S. Current status of Kampo medicine curricula in all Japanese medical schools. BMC Complement Altern Med. 2012 ; 12(207) : 207. 

  22. Oka T: The role of Kampo(Japanese traditional herbal) medicine in psychosomatic medicine practice in Japan. International Congress Series 2006 ; 1287 : 304-308. 

  23. Gao P, Munakata K, Zhan R, Imazu Y, Matsuura K, Aiso S, Watanabe K. Comparison traditional medicine educational systems in Japan and China. Kampo med. 2012 ; 2 : 131-137. 

  24. Japan Society for Oriental medicine. Available from: http://www.jsom.or.jp/index.html 

  25. Nishimura K, Plotnikoff GA, Watanabe K. Kampo medicine as an integrative medicine in Japan. JMAJ. 2009 ; 52 : 147-149. 

  26. Motoo Y, Arai I, Hyodo I, Tsutani K: Current status of Kampo (Japanese herbal) medicines in Japanese clinical practice guidelines. Complement Ther Med. 2009 ; 17(3) : 147-154. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로