최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.3, 2016년, pp.151 - 164
송찬섭 (금오공과 대학교 경영학과) , 이선규 (금오공과대학교 경영학과) , 김연규 (금오공과 대학교 경영학과) , 강은구 (금오공과 대학교 경영학과)
The purpose of this study was to evaluate the effects of self-efficacy that impacts on personal goal setting.. In addition, in the process of going to achieve the goal, this study was to evaluate the role of self-regulation resources. Specifically, this paper is divided into two groups of self-regul...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자기 효능감이란 무엇인가? | 자기 효능감은 특정한 업무에 대해 자신의 능력을 평가하는 것을 의미한다. 자신이 해당 업무를 충분히 해낼 수 있다고 생각한다면 실제 업무의 성과에 긍정적인 영향을 미치게 된다. | |
목표의 형태는 어떻게 구별할 수 있는가? | 목표는 그 형태에 따라 성과에 미치는 영향이 다르다. 목표의 형태는 크게 학습 목표와 성과 목표로 구별할 수 있다. 학습 목표는 개인이 목표를 설정할 때, 자신의 발전, 성장을 위해 해당 과업에 대한 지식, 기술을 익히는 것을 말하며, 성과 목표는 타인보다 높은 성과를 통해 자신의 우수성을 보이고자 하는 것이다. | |
자아 고갈이란 어떤 현상을 말하는가? | 자아 조절 자원 이론에서 의지력(Willpower)으로 표현되기도 하는 개인의 자아 조절 자원은 그 양이 한정되어 있다. 특정 업무를 하는데 있어 상당한 수준의 노력이나, 인내를 요구하게 되면, 이후 업무를 수행하는데 자아 조절 자원이 부족하게 된다. 이러한 현상을 자아 고갈 (Ego depletion)이라 하며, 이 경우 이후 업무에 있어서 자기 통제에 어려움을 겪는 것을 Muraven, Tice, Baumeister(1998)가 확인하였다[15]. |
Baer, J. S., Holt, C. S., & Lichtenstein, E.. Self-efficacy and smoking reexamined: construct validity and clinical utility. Journal of consulting and clinical psychology, Vol. 54, No.6, pp. 846,.1986.
Bandura, A., & Locke, E. A. Negative self-efficacy and goal effects revisited. Journal of applied psychology, Vol. 88 No. 1, pp. 87. 2003.
Bandura, A.. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, Vol. 84 No.2, pp.191. 1977.
Baumeister, R. F.. Yielding to temptation: Selfcontrol failure, impulsive purchasing, and consumer behavior. Journal of Consumer Research, Vol. 28 No.4, pp. 670-676. 2002.
Bell, B. S., & Kozlowski, S. W.. A typology of virtual teams implications for effective leadership. Group & Organization Management, Vol. 27 No.1, pp. 14-49. 2002.
Boutton, T. W., & Yamasaki, S. I. (1996). Stable carbon isotope ratios of soil organic matter and their use as indicators of vegetation and climate change. Mass spectrometry of soils., pp. 47-82.
Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D.. Validation of a new general self-efficacy scale. Organizational research methods, Vol. 4 No.1, pp 62-83. 2001.
Dweck, C. S., yi Hong, Y., & yue Chiu, C.. Implicit theories individual differences in the likelihood and meaning of dispositional inference. Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 19 No.5, pp. 644-656. 1993.
Fisher, S. L., & Ford, J. K.. Differential effects of learner effort and goal orientation on two learning outcomes. Personnel Psychology, Vol. 51 No.2, pp. 397. 1998.
Hagger, M. S., Wood, C., Stiff, C., & Chatzisarantis, N. L.. Ego depletion and the strength model of self-control: a meta-analysis. Psychological bulletin, Vol. 136 No.4, pp. 495. 2010.
Hsieh, P. H., Sullivan, J. R., Sass, D. A., & Guerra, N. S.. Undergraduate engineering students' beliefs, coping strategies, and academic performance: An evaluation of theoretical models. The Journal of Experimental Education, Vol. 80 No.2, pp. 196-218. 2012.
Katzell, R. A., & Thompson, D. E.. Work motivation: Theory and practice. American psychologist, Vol. 45 No..2, pp.144, 1990.
Lee, F. K., Sheldon, K. M., & Turban, D. B.. Personality and the goal-striving process: The influence of achievement goal patterns, goal level, and mental focus on performance and enjoyment. Journal of Applied Psychology, Vol. 88 No.2, pp. 256. 2003.
Locke, E. A., & Latham, G. P.. Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American psychologist, Vol. 57 No.9, pp. 705. 2002
Miner, J. B.. The expanded horizon for achieving entrepreneurial success. Organizational Dynamics, Vol. 25 No.3, pp. 54-67. 1998.
Muraven, M., & Baumeister, R. F.. Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble a muscle?. Psy chological bulletin, Vol. 126 No.2, pp. 247. 2000
Riggs, M. L., & Knight, P. A.. The impact of perceived group success-failure on motivational beliefs and attitudes: a causal model. Journal of Applied Psychology, Vol. 79 No.5, pp. 755. 1994
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V.. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, Vol. 82 No.1, pp. 33. 1990.
VandeWalle, D., Brown, S. P., Cron, W. L., & Slocum Jr, J. W.. The influence of goal orientation and self-regulation tactics on sales performance: A longitudinal field test. Journal of Applied Psychology, Vol. 84 No. 2, pp. 249. 1999.
Vohs, Kathleen. D., Roy F. Baumeister, and Natalie, J. Ciarocco, "Self-Regulation and Self-Presentation: Regulatory Resource Depletion Impairs Impression Management and Effortful Self-Presentation Depletes Regulatory Resources," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 88, pp. 632-657, 2005
Welsh, D. T., & Ordonez, L. D.. Conscience without cognition: The effects of subconscious priming on ethical behavior. Academy of Management Journal, Vol. 57 No.3, pp.723-742. 2014.
Winne, P. H., Self-regulated learning viewed from models of information processing. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd ed., pp. 153-189).
Bandura, A.. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc. 1986.
Bell, B. S., & Kozlowski, S. W. A typology of virtual teams implications for effective leadership. Group & Organization Management, Vol 27 No 1, pp. 14-49. 2002
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.