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[국내논문] 증강현실기반 텔레프레즌스 아바타 연구 동향 원문보기

정보과학회지 = Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, v.34 no.12 = no.331, 2016년, pp.39 - 45  

김연준 (한국과학기술원) ,  진태일 (한국과학기술원) ,  이유진 (한국과학기술원) ,  이성희 (한국과학기술원)

초록이 없습니다.

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본고에서는 AR기반 텔레프레즌스 시스템의 구성요소와 특징을 살펴보고 가상 아바타의 연구 동향 및 향후 방향에 대해 논한다. 2절은 비디오기반 텔레프레즌스의 가상 아바타에 대해 알아보고 3절에서 AR 기반 텔레프레즌스, 가상 아바타와 실제 사람의 상호작용 그리고 가상 아바타와 환경 객체의 상호작용에 관한 최근 연구를 소개한다.

가설 설정

  • 그림 5 Beaming 시스템 데모. (a) HMD와 모션 캡처 옷을 입은 Visitor, (b) Destination의 2차원 스크린과 구 형태의 디스플레이 장치. Visitor의 가상 아바타는 캐릭터로 표현됨.
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참고문헌 (14)

  1. K. Tanaka, S. Onoue, H. Nakanishi and H. Ishiguro, "Motion is enough: How real-time avatars improve distant communication," International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS), pp. 465-472, 2013. 

  2. A. Mehrabian, "Silent Message: Implicit Communication of Emotions and Attitudes", book, 1971. 

  3. J. N. Bailenson, N. Yee, D. Merget, R. Schroeder, "The Effect of Behavioral Realism and Form Realism of Real-Time Avatar Faces on Verbal Disclosure, Nonverbal Disclosure, Emotion Recognition, and Copresence in Dyadic Interaction", Teleoperators and Virtual Environments, vol. 15, pp. 359-372, 2006. 

  4. T. Aoki and et. al., "Kobito-Virtual Brownies-", In SIGGRAPH Emerging Technologies, 2005. 

  5. C. Kang and et al., "ARMate: An Interactive AR Character Responding to Real Objects", Edutainment, pp. 12-19, 2011. 

  6. M. Chen, "Leveraging the asymmetric sensitivity of eye contact for videoconference", Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 49-56, 2002. 

  7. A. Maimone and H. Fuchs., "Encumbrance-Free Telepresence System with Real-Time 3D Capture and Display using Commodity Depth Cameras", Proceedings of 10th IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), pp. 137-146, 2011. 

  8. A. Maimone and et. al.., "General-Purpose Telepresence with Head-Worn Optical See-Through Displays and Projector-Based Lighting", Proceedings of 10th IEEE Virtual Reality (VR), pp. 23-26, 2013. 

  9. A. Steed and et. al., "Beaming: An Asymmetric Telepresence System", in IEEE Computer Graphics and Applications, vol. 32, pp. 10-17, 2012. 

  10. O. Oyekoya and et. al., "SphereAvatar: A Situated Display to Represent a Remote Collaborator", Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 2551-2560, 2012. 

  11. Microsoft Research, Holoportation, 2016, https://www.microsoft.com/en-us/research/project/holoportation-3/ 

  12. J. Oh, and et al. "Hand Contact between Remote Users through Virtual Avatars." Proceedings of the 29th International Conference on Computer Animation and Social Agents. ACM, 2016. 

  13. D. Jo, and et al. "Spacetime: Adaptive control of the teleported avatar for improved ar tele-conference experience." Computer Animation and Virtual Worlds. 26(3-4):259-269, 2015. 

  14. Y. Kim, H. Park, S. Bang, and Sung-Hee Lee, "Retargeting Human-Object Interaction to Virtual Avatars." Proceedings of 15th IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), 2016. 

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