$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

개방형 혁신의 관점에서 외부 지식네트워크가 중소기업의 신기술 개발 역량 및 기술 사업화 역량에 미치는 영향에 대한 실증분석
An empirical analysis of the influence of external knowledge network on SMEs' new technology development and technology commercialization capabilities in the perspective of open innovation 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.5, 2016년, pp.149 - 156  

허용석 (영남대학교 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

다양한 분야 간 기술 융복합화와 함께 빠르게 변화하고 있는 오늘날의 사업 환경에서, 신기술 개발 및 기술 사업화 역량은 중소기업의 생존과 성장에 매우 중요하다. 본 연구는 한국의 중소기업으로부터 수집된 2,000개의 데이터를 사용하여 개방형 혁신의 관점을 기반으로 개발된 연구 모형을 실증적으로 검증한다. 본 연구의 실증 분석 결과는 중소기업의 외부 기술협력 네트워크와 외부 정보 네트워크의 다양성이 중소기업의 기술 사업화 역량에 정(+)의 영향을 미치며, 이러한 정(+)의 영향은 중소기업의 신기술 개발 역량에 의하여 완전 매개 된다는 것을 보여준다. 이러한 실증 분석 결과를 바탕으로, 본 연구는 특히 기업가정신을 추구하는 중소기업의 경영자들의 관점에서 의미 있는 시사점을 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In today's rapidly-changing business context with technology convergence among various fields, new technology development and technology commercialization capabilities are very important to the survival and growth of small and medium-sized enterprises (SMEs). This study develops the research model b...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Therefore, this study aims at empirically examining the influence of such an important antecedent as SMEs’ external knowledge network on their new technology development and technology commercialization capabilities.
  • Second, this study focuses on the external technology collaboration network diversity and external information network diversity as the major antecedents to SMEs’ new technology development capability and technology commercialization capability but it will be better for future research to empirically analyze more various antecedents in its research model. Third, this research is a cross-sectional study. Therefore, it can not cover the dynamic influence of SMEs’ external knowledge network over time.

가설 설정

  • (iii) Which SMEs’ external knowledge network, external technology collaboration network or external information network, has more effect on their new technology development and technology commercialization capabilities?
  • H1: SMEs’ external technology collaboration network diversity has a positive influence on their technology commercialization capability.
  • H2: SMEs’ new technology development capability mediates the positive influence of the external technology collaboration network diversity on the technology commercialization capability.
  • H3: SMEs’ external information network diversity has a positive influence on their technology commercialization capability.
  • H4: SMEs’ new technology development capability mediates the positive influence of the external information network diversity on the technology commercialization capability.
  • H5: SMEs’ technology collaboration network diversity has a more positive influence on the technology commercialization capability than their external information network diversity.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. S. A. Shane "Technology Strategy for Managers and Entrepreneurs: Pearson", 2014. 

  2. M. A. Schilling "Strategic Management of Technological Innovation: McGraw-Hill", 2013. 

  3. H. Kim and Y. Park, The effects of open innovation activity on performance of SMEs: the case of Korea, International Journal of Technology Management, Vol. 52, No. 3/4, pp. 236-256, 2010. 

  4. R. K. Singh, S. K. Garg, and S. G. Deshmukh, Strategy development by SMEs for competitiveness: a review, Benchmarking: An International Journal, Vol. 15, No. 5, pp. 525-547, 2008. 

  5. H. W. Chesbrough, The era of open innovation, MIT Sloan Management Review, Vol. 44, No. 3, pp. 35-41, 2003. 

  6. H. W. Chesbrough "Open Innovation - The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press", 2006. 

  7. L. Huston and N. Sakkab, Connect and Develop: Inside Procter & Gamble's New Model for Innovation, Harvard Business Review, Vol. 84, No. 3, pp. 58-66, 2006. 

  8. V. K. Jolly "Commercializing new technologies: Getting from mind to market. Cambridge: Harvard Business School Press", 1997. 

  9. T. M. Nevens, G. L. Summe, and B. Uttal, Commercializing technology: What the Best Companies Do., Harvard Business Review, Vol. 68, No. 3, pp. 154-163, 1990. 

  10. M. J. Nieto, and L. Santamaria, The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation, Technovation, Vol. 27, No. 6-7, pp. 367-377, 2007. 

  11. T. Park and D. Ryu, Drivers of technology commercialization and performance in SMEs: The moderating effect of environmental dynamism, Management Decision, Vol. 53, No. 2, pp. 338-353, 2015. 

  12. P. Trott "Innovation Management and New Product Development: Prentice Hall", 2012. 

  13. T. Park and J. Rhee, Network types and performance in SMEs: the mediating effects of technology commercialization, Asian Journal of Technology Innovation, Vol. 21, No. 2, pp. 290-304, 2013. 

  14. K. Tsai, Collaborative networks and product innovation performance: Toward a contingency perspective, Research Policy, Vol. 38, No. 5, pp. 765-778, 2009. 

  15. J. Watson, Modeling the relationship between networking and firm performance, Journal of Business Venturing, Vol. 22, No. 6, pp. 852-874, 2007. 

  16. R. M. Baron, and D. A. Kenny, The ModeratorMediator Variable Distinction in Social Psychological Research : Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51, No. 6, pp. 1173-1182, 1986. 

  17. M. E. Sobel, Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equations models, Sociological methodology, Vol. 13, pp. 290-312, 1982. 

  18. P. Wynarczyk, P. Piperopoulos and M. McAdam, Open innovation in small and medium-sized enterprises: An overview, International Small Business Journal, Vol. 31, No. 3, pp. 240-255, 2013. 

  19. M.-Y. Kang and I.-O. J, Effect of Small and Medium-sized Enterprises' Technological Competitiveness and Technology Marketing on Commercialization Performance, Journal of Digital Convergence, Vol. 11, No. 12, pp. 213-227, 2013. 

  20. D.-K. Yoon, D.-W. Yang, An emperical study on a cause of the gap between technological success rate and commercialization success rate on the government-funded R&D projects of SMEs, Journal of Digital Convergence, Vol. 11, No. 8, pp. 127-141, 2013. 

  21. Y. S. Hau, External Information Network Diversity and Production Management Capability in IT SMEs in the Age of Digital Convergence : The Mediating Effect of Manufacturing Capability, Journal of Digital Convergence, Vol. 13, No. 9, p. 99-104, 2015. 

  22. S.-W. Choi, J.-T. Jung, and Y.-Y. You, The Effect of Government R&D Subsidies Program Participation Factor for SMEs R&D Performances, Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 5, pp. 171-180, 2014. 

  23. H.-C. Kim and S.-K. Lee, An Empirical Study on the Critical Success Factor of Technological Innovation of Small-Medium Sized enterprises by growth stages - Focusing on the Case Study, Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 10, pp. 1-20, 2014. 

  24. Y.-S. Shin and K.-S. Ha, A Study on the Effects of the Technology Management Capability on the Success of Technology Commercialization, Journal of Digital Convergence, Vol. 10, No. 8, pp. 97-110, 2012. 

  25. M.-G. Huh, Characteristics and Technology Development Mode of Local Hidden Champions in Korea : How are they different?, Journal of Digital Convergence, Vol. 13, Issue 8, pp. 221-233, 2015. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로