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[국내논문] 중속용 Dual Fuel엔진의 윤활유에 관한 실험적 연구
Experimental Research on Lubricant Oil in Dual Fuel Medium-Speed Engines 원문보기

윤활학회지 = Journal of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers, v.32 no.3, 2016년, pp.82 - 87  

홍성호 (현대중공업 엔진기계사업본부) ,  박창훈 (현대중공업 엔진기계사업본부) ,  박정도 (쉘석유)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We performed an experimental research on lubricant oil in dual fuel medium-speed engines. It is important to select the appropriate lubricant oil because it could significantly affect engine lifetime and performance. We generally recommend the selection of the lubricant oil according to the fuel gra...

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문제 정의

  • 본 연구에서도 dual fuel 엔진에서 가스 모드(연료를 LNG로 시용하는 경우)로 운전되는 경우에 염기 가가 높은 윤활유를 사용하게 되면 침전물 및 마모 등의 문제가 발생하는지에 대해서 살펴보았다. 주로 기계 부품의 분해 검사 및 윤활유 분석을 통해 윤활유의 적합성을 평가하였다.
  • 이런 측면에서 메인 베어링, 로커암 등의 베어링 부분 뿐만 아니라 흡, 배기 밸브, 인젝터, 실린더 라이너에 대해 중점적으로 살펴보았다. 그리고 터보 차저 베어링 부의 손상 유무에 대해서도 살펴보았다. 배기 밸브의 접촉면에 쌓인 침전물은 마모나 균열의 원인이 되기도 하며, 인젝터의 탄소 침전물(carbon deposit)은 노킹이나 마모의 원인이 되기도 한다.
  • 본 연구에서는 다양한 연료를 사용하는 중속용 dual fuel 엔진에서 선택된 윤활유의 적합성을 검증하고자 실험적 연구를 수행하였다. 염기가가 높은 윤활유와 황 함유량이 낮은 연료의 조합으로 운전되는 경우에 잉여 첨가제에 의한 침전물의 문제가 우려된다.
  • 대해 분해점검을 하였다. 실제 선박용 엔진의 경우 100% 의 고부하 조건에서 운전되는 경우는 드물지만 가혹한 운전조건에서 비교적 짧은 시간에 문제점을 파악하고자 이와 같은 조건의 실험을 수행하였다. 이전의 엔진 테스트 경험을 통해 가혹한 부하 조건에서 100시간 정도의 운전조건에서도 침전물 및 마모손상이 많이 발견되는 점을 활용하여, 테스트 시간을 3배 정도인 약 300시간을 부여할 경우 문제 발생 여부를 충분히 파악할 수 있을 것으로 판단하였다.
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참고문헌 (13)

  1. Sayin, C., “Engine Performance And Exhaust Gas Emissions of Methanol and Ethanol-diesel Blend”, Fuel, 89, pp. 3410-3415, 2010. 

  2. Sayin, C., Ilhan, M., Canakci, M., Gumus, M., “Effect of Injection Timing on the Exhaust Emissions of a Diesel Engine Using Diesel-Methanol Blends”, Renew Energy, 34, pp. 1261-1269, 2009. 

  3. Yangyang, L., Chunhua, Z., Wei, Y., Han, W., “Effect of Rapid Burning Characteristics on the Vibration of a Common-Rail Diesel Engine Fueled with Diesel-Methanol Duel Fuel”, Fuel, 170, pp. 176-184, 2016. 

  4. Yaliwal, V. S., Banapurmath, N. R., Gireesh, N. M., Hosmath, T. S., Donateo, T., “Effect of Nozzle and Combustion Chamber Geometry on the Performance of a Diesel Engine Operated on Dual Fuel Mode Using Renewable Fuels”, Renewable Energy, 93, pp. 483-501, 2016. 

  5. Zhang, Q., Li, N., Li, M., “Combustion and Emission Characteristics of an Electronically-Controlled Common-Rail Dual-Fuel Engine”, Journal of the Energy Institute, pp. 1-16, 2015. 

  6. Bora, B. J., Saha, U. K., Chatterjee, S., Veer, V., “Effect of Compression Ratio on Performance, Combustion and Emission Characteristics of a Dual Fuel Diesel Engine Run on Raw Biogas”, Energy Conversion and Management, 87, pp. 1000-1009, 2014. 

  7. CIMAC Guideline – Future Fuel Scenarios and their impact on Lubrication, CIMAC WG 8 Marine Lubricants, pp. 1-19, 2014. 

  8. Hong, S. H., “Review of Studies on Lacquer in Medium-Speed Engines”, Proc. Spring Conference of the Korean Society of Tribologists & Lubrication Engineers, pp. 119-120, 2016. 

  9. Hong, S. H., Park, J. K., Ryoo, Y. S., “Study on Lacquer Formation in Combined of Marine Fuel Oil and Marine Lubricant Oil”, J. Korean Soc. Tribol. Lubr. Eng., Vol. 31, No. 3, pp. 86-94, 2015. 

  10. Buhaug, O., “Investigation of Cylinder Liner Lacquers in the North Sea and Norwegian Sea Regions”, CIMAC Congress, No. 186, pp. 1-10, 2007. 

  11. Guidelines for Diesel Engine Lubrication-Impact of Low Sulphur Fuel on Lubrication of Marine Engines, CIMAC, pp. 1-16, 2007. 

  12. Buhaug, O., "Deposit Formation on Cylinder Liner Surfaces in Medium-Speed Engines", Ph.D. Thesis, pp. 1-289, 2003. 

  13. Dimkovski, Z., Baath, L., Rpsen, S., Ohlsson, R., Rosen, B. G., “Interference Measurements of Deposits on Cylinder Liner Surfaces”, Wear, 270, pp. 247-251, 2011. 

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