최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.27 no.2, 2016년, pp.163 - 172
최경숙 (중앙대학교 간호학과) , 이우숙 (대구과학대학교 간호대학) , 박연숙 (공주대학교 간호학과) , 전명희 (미국 위스콘신대학교 간호대학) , 이소영 (중앙대학교 대학원 간호학과) , 박연우 (중앙대학교 대학원 간호학과) , 박수영 (펜실베이니아대학교 간호대학)
Purpose: This study was conducted to investigate the relationship between cultural competency and the importance of nurses' qualities perceived by undergraduate nursing students. Methods: Researchers developed two tools for this study after reviewing the related literature and conducting research te...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호사들은 사회적 변화에 민감하게 반응하고 그에 맞는 간호사 역량을 강화시켜야 하는 이유는? | 전문직 사명을 구현하기 위하여 간호사들은 사회적 변화에 민감하게 반응하고 그에 맞는 간호사 역량을 강화시켜야 한다[1]. 최근의 인구 구조의 변화와 인구 이동은 전문직 간호사의 역할 및 중요도에 변화를 주고 있다[2]. | |
2014년 기준 국내 전체 혼인에서 국제결혼이 차지하는 비율은? | 1990년대 이후 한국 사회는 외국인 이민자의 국내 유입의 지속적인 증가로 인해 단일 민족사회에서 다민족사회로 향해 빠르게 이동 중에 있다. 2014년 국내 전체 혼인 322,807건 중 국제결혼이 차지하는 비율은 8.0% 수준에 이르고 있다[3]. 2014년 말을 기준으로 국내 체류 외국인은 1,797,618명으로서 전체 국내 인구 대비 국내 체류 외국인의 비율은 2010년 2. | |
지역사회 간호사의 문화역량이 기여하는 것은 무엇인가? | 보건의학 분야에서 사회정의 구현과 문화의 차이에 따른 건강 불균형 감소를 위하여[7], 일선 주민을 돌보는 지역사회 간호사의 문화역량은 더욱 중요하다고 할 수 있다. 이는 간호사의 업무 만족, 지역사회 간호의 질을 향상시킬 뿐만 아니라 지역 사회 대상자의 만족도에도 크게 기여한다고 볼 수 있다[8]. 초기 국내의 다문화간호 실무는 지역사회와 산업체 간호에서부터 시작되었다고 볼 수 있다. |
Hall LW, Moore SM, Barnsteiner JH. Quality and nursing: Moving from a concept to a core competency. Urologic Nursing. 2008;28(6):417-425.
Von Ah D, Cassara N. Perceptions of cultural competency of undergraduate nursing students. Open Journal of Nursing. 2013;03(02):182-185. http://dx.doi.org/10.4236/ojn.2013.32024
Statistics Korea. Current interracial marriagement [Internet]. Seoul: Statistics Korea. 2015 [cited 2015 December 12]. Available from: http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd2430#quick_02;
Korea Immigration Service. KIS Statistics 2014 [Internet]. Seoul: Statistics Korea. 2015 [cited 2015 November 30]. Available from: http://www.immigration.go.kr/doc_html/attach/imm/f2015//20150701229489_1_1.pdf.files/PDFBook.html
Korean Institute for Healthy Family. Contents for multiculture education curriculum for instructor [Internet]. Seoul: Korean Institute for Healthy Family. 2015 [cited 2015 December 13]. Available from: http://www.alio.go.kr
Swider SM, Krothe J, Reyes D, Cravetz M. The quad council practice competencies for public health nursing. Public Health Nursing. 2013;30(6):519-536. http://dx.doi.org/10.1111/phn.12090
MacNeil J, Ryan M. Enacting global health in the nursing classroom. Nurse Education Today. 2013;33(11):1279-1281. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.01.025
Yang SO, Kwon MS, Lee SH. The factors affecting cultural competency of visiting nurses and community health practitioners. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2013;23(3):286-295.
Kim YK, Choi HM, Kim KH, Sung SM. The changes of multicultural families and social welfare policies. Seoul: The Korea Institute for Health and Social Affairs; 2012. Report No.: 2012-41.
The California Endowment. Principles and recommended standards for cultural competence education of health care professionals. Woodland, CA: The California Endowment; 2003. 94 p.
Campinha-Bacote J. The process of cultural competence in the delivery healthcare services: A culturally competent model of care. 4th ed. Cincinnati, OH: Transcultural C.A.R.E. Associates.; 2003. 130 p.
Long TB. Overview of teaching strategies for cultural competence in nursing students. Journal of Cultural Diversity. 2012;19(3):102-108.
Quad Council of Public Health Nursing Organization. Public health nursing: Keeping America healthy. Imprint. 2006;53(1): 28-31.
Kim HS, Kwon MH, Kwon YS, Kwon YC, Kim DO, Kim SH, et al. Community health nursing. Seoul: Pacific Books; 2016. 888 p.
Kelley ML, Fitzsimons, VM. Understanding cultural diversity: Culture, curriculum, and community in nursing. Sudbury: Jones and Bartlett; 2000. 352 p.
Cowan DT, Wilson-Barnett J, Norman IJ. A European survey of general nurses' self assessment of competence. Nurse Education Today. 2007;27(5):452-458.
Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(1):72-75. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.03.019
Vandenberg H, Kalischuk RG. Conceptualizations of culture and cultural care among undergraduate nursing students: An exploration and critique of cultural education. Journal of Cultural Diversity. 2014;21(3):99-107.
Heinrich-Heine-Universitat Dusseldorf. G*power [Internet]. Dusseldorf: Heinrich-Heine-Universitat Dusseldorf. 2016 [cited 2016 March 15]. Available from: http://www.psycho.uni-duesseldorf.de/abteilungen/aap/gpower3/download-and-register
Rew L, Becker H, Cookston J, Khosropour S, Martinez S. Measuring cultural awareness in nursing students. The Journal of Nursing Education, 2003:42(6);249-257.
Medigovich K. Satisfactory, good and outstanding nurses: Perceptions of nurses, their colleagues and patients. Perth: Murdoch University; 2012. 265 p.
Han SS, Lee SC. Nursing and health statistical analysis. Seoul: Hannarae Academy; 2012. 480 p.
Sommer S. Multicultural nursing education. The Journal of Nursing Education. 2001;40(6):276-278.
Han SY. Development of a cultural competence scale [dissertation]. [Gwangju]: Chonnam University; 2014. 85 p.
Hammer J, Swaffar J. Assessing strategic cultural competency: Holistic approaches to student learning through media. The Modern Language Journal. 2012;96(2):209-233. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.2012.01335.x
Cuellar NG, Brennan AMW, Vito K, de Leon Siantz ML. Cultural competence in the undergraduate nursing curriculum. Journal of Professional Nursing. 2008;24(3):143-149. http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2008.01.004
Shin HS. Analysis on an educational needs and importances of nurses' core competency [master's thesis]. [Suwon]: Ajou University; 2010. 68 p.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.