$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

비합리적 신념이 유치원 교사의 직무 스트레스에 미치는 영향
Influence of Irrational Beliefs on Job Stress in Kindergarten Teachers 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.4 = no.82, 2016년, pp.1089 - 1097  

양연실 (부경대학교) ,  이희영 (부경대학교) ,  최태진 (중부대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationship between irrational beliefs and job stress in kindergarten teachers and explore specific irrational beliefs that influence kindergarten teachers' job stress. One hundred ninety one kindergarten teachers participated in the study and comple...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 유치원 교사의 비합리적 신념과 직무 스트레스의 관계를 알아보고, 이에 기초해서 인지적 심리 치료나 교육을 위해 유치원 교사의 높은 직무 스트레스를 예언해 줄 수 있는 구체적인 비합리적 신념을 밝혀보고자 하였다. 연구 결과에 기초하여 논의하면 아래와 같다.
  • 그동안 유치원 교사의 직무 스트레스에 영향을 주는 개인 변인과 관련하여 교사효능감(Choi, Eun-Hye, 2015; Chung, Un-Ae, 2001; Kim, Hyue-Jung, 2002), 교직선택동기(Ha, Soo-Yeun, 2015), 성격(Kim, Sun-Young & Lee, Ji-Young, 2004; Lee, Hye-Reon, Kang, Jin-Ryung & Park, Jooryung, 2014), 대처방식(Lee, Sang-Bok & Do, Myung-Ae, 2010), 갈등관리유형(Kim, Dong-Choon & Song, Mi-Sun, 2005) 등이 연구된 바 있다. 본 연구에서는 이러한 연구의 연장선상에서 교사의 신념 특히 비합리적 신념이 유치원 교사의 직무 스트레스에 어떤 영향을 미치는가를 살펴보고자 한다.
  • 교육이나 상담 등을 통해 스트레스를 완화 시키는데 도움을 주고자하는 측면에서 유치원 교사의 비합리적인 신념을 찾아내는 것은 의미가 있다고 본다. 이에 본 연구에서는 비합리적인 신념이 유치원 교사의 직무스트레스에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
Ellis가 제시한 비합리적인 신념에는 어떤 것들이 있는가? 비합리적 신념은 Albert Ellis(1962)가 창시한 합리적 정서적 행동치료(Rational Emotive Behavioral Therapy: REBT)의 핵심 개념으로 이 이론에 의하면, 인간의 모든 적응문제는 개인이 가지고 있는 왜곡되고 비현실적인 신념체계, 즉 비합리적 신념체계(Irrational Belief System)로 인해 발생한다고 한다. 비합리적 신념은 비논리적 이고 비실제적이며 아무런 근거도 없으면서 인간이 건전한 행동을 지속하는데 지장을 초래하는 신념들로, Ellis가 제시한 비합리적 신념들은 인정의 욕구, 자기기대감, 비난 경향성, 파국화 또는 좌절반응경향, 정서적 무책임감, 과잉불안염려, 문제회피, 의존성, 무력감, 완벽주의 등이다. 이러한 신념들이 스트레스로 작용하여 정신․신체상의 장애를 초래하게 된다.
스트레스의 일반적인 정의는? 현대인들은 직무와 관련된 활동을 통해서 많은 스트레스를 겪는다. 스트레스에 대한 정의는 다양하나, 일반적으로 위협적인 환경에 대한 인간의 반응으로 환경의 요구가 지나쳐 인간의 대처 한계를 벗어날 때 발생하는 불균형 상태로 정의 되며, 환경으로부터의 외적 자극과 인간 내부의 성향적 특징과의 상호작용을 통해 나타난다(Kim, Ju-Youn & Kim, Kung-Sook, 2011). 스트레스가 적정수준을 넘게 될 경우 개인적으로는 두통, 위장병, 고혈압 등의 생리적 증후가 유발될 수 있고, 조직차원에서는 결근, 전직, 직무만족도 및 조직 몰입도의 저하는 물론 교육 활동에서 교사들이 학생들을 무시하거나 냉대하게 되고, 우울, 분노, 과민성 및 위축을 초래하게 되며(Hobfoll & Shirom, 1993), 교육 전반에 부정적 영향을 끼치게 되어 교육의 질을 저하시킬 우려가 있다(Kim, Ok-Boon, 1998).
유치원 교사들이 초․중등교사보다 더 심한 스트레스를 받는 원인으로 어떤 것이 있는가? 특히 유치원 교사들의 경우 초․중등교사에 비해 과중한 업무시간과 저임금, 휴식시간의 부족및 부족한 행정적 지원체계로 더욱 심한 스트레스를 받고 있다(Cho, Song-Yon & Koo, Hyun-Ah, 2005). 유치원 교사들이 경험하는 스트레스가 미치는 부정적인 영향을 고려해 볼 때 이들이 직면 하는 스트레스의 실태, 과정, 결과, 대처방안 등에 관심을 가져야 할 필요가 있으며 그들이 겪는 직무스트레스는 무엇이며 이에 영향을 미치는 변인에는 어떠한 것들이 있는지 알아보는 것은 중요한 문제라고 본다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. Ban, Young-Ran(1999). Kindergarten annexed to elementary school teachers' job stress and coping strategies. Master's thesis, Yeungnam University. 

  2. Beon, Young-Joo(1994). Study of relationship between parenting attitude and adolescents' irrational beliefs. Master's thesis, Yonsei University. 

  3. Cho, Song-Yon & Koo, Hyun-Ah (2005). A job stress and self-efficacy of child care teachers. Korean Journal of Child Studies, 26(4), 55-70. 

  4. Choi, Eun-Hye(2015). The effect of private kindergarten teacher's teacher efficacy and communication competence on job stress. Korean Journal of Childcare and Education, 11(2), 39-57. 

  5. Chung, Eun-Ae(2001). A study on the relation between organizational climate, teachers' sense of efficacy and job stress of kindergarten. Master's thesis, Taegu University. 

  6. Clark, E. H(1980). An analysis of occupational stress factors as perceived by public school teachers. Unpublished doctoral dissertation, Auburn University. 

  7. D'Arienzo, R. V.(1981). Stress in teaching: A comparison of perceived occupational stress factors between special education and regular classroom teachers. Unpublished doctoral dissertation, Auburn University. 

  8. DiGiuseppe, R., Leaf, R., Exner, T., & Robin, M. W.(1988). The development of a measure of rational/irrational thinking. Paper presented at the World Congress of Behavior Therapy, Edinburgh, Scotland, September. 

  9. Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stuart, Inc. 

  10. Ha, Soo-Yeun(2015). The effects of kindergarten teachers' motivation of choosing a teaching profession on job stress. Journal of Educational Culture, 21(4), 335-356. 

  11. Hobfoll, S. E., & Shirom, A. (1993). Stress and burnout in work organizations. In R. T. Golembiewski(Ed.) Handbook of organization behavior(pp. 41-61). New York: Dekker. 

  12. Im, Myung-Hyuk(2006). Irrational belief and stress of educational evangelist. Master's thesis, Dankook University. 

  13. Kang, Myeong-Seon & Lee, Hee-Yeong(2012). Mediating effect of coping strategies on the relationship between job stress and burnout of kindergarten teachers. Journal of Humanities, 6, 289-307. 

  14. Kim, Dong-Choon & Song, Mi-Sun(2005). The relationship between styles of handling conflict and job stress as perceived by kindergarten teachers. Journal of Future Early Childhood Education, 12(4), 261-280. 

  15. Kim, Hyue-Jung(2002). The relationships among organizational climate, teacher's sense of efficacy and occupational stress in the kindergartens. Master's thesis, Ewha Women's University. 

  16. Kim, Ji-Hyeon(1995). A study on the relationship between teachers' job-stress and educational activities in the kindergarten. Master's thesis, Sookmyung Women's University. 

  17. Kim, Ju-Youn & Kim, Kyung-Sook (2011). Early childhood teachers' practices and stresses in teaching physical activities. Journal of Eco-Early Childhood Education, 10(1), 151-174. 

  18. Kim, Moon-Jeong & Lee, Hee-Yeong (2014). Irrational beliefs and parenting stress of parents with young children: Moderating effects of individualism and collectivism. Journal of North-East Asian Cultures, 43, 171-185. 

  19. Kim, Nam-Hee(1993). A study on the organization climate and teachers' job-stress in kindergarten. Master's thesis, Korea National University of Education. 

  20. Kim, Ok-Boon(1998). Analysis of school stress in elementary teachers. Master's thesis, Ajou University. 

  21. Kim, Sun-Young & Lee, Ji-Young(2004). The relationship between kindergarten teachers' personality types and job stress in teaching. Journal of Future Early Childhood Education, 11(3), 305-330. 

  22. Kwon, Kee-Tae(1990). A study on the occupational stress and methods of coping with stress among teachers. Master's thesis, Kyungpook National University. 

  23. Lee, Hee-Yeong & Si, Mi-Hee(2011). Relationship between irrational beliefs and parenting stress of mothers with early children. Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 23(3), 400-410. 

  24. Lee, Hye-Reon, Kang, Jin-ryung & Park, Jooryung(2014). The relationship of private kindergarten teacher's job stress and their ways of coping by neuroticism and conscientiousness. Korean Journal of Teacher Education, 30(2), 273-294. 

  25. Lee, Hyun-Jin(2001). A study on occupational stress experienced by beginning teachers at early childhood education institutions. Master's thesis, Chung-Ang University. 

  26. Lee, Ji-Young(2008). The relationship between early childhood teachers' self-esteem and occupational stress. Master's thesis, Kyungwon University. 

  27. Lee, Ki-Young(2007). The relation between teachers' child-rearing and educational beliefs, efficacy of child care and teaching, job stress, infant temperament and teacher-infant interaction. Master's thesis, Kyung Hee University. 

  28. Lee, Sang-Bok & Do, Myung Ae(2010). Comparison of the job stress of the teachers in child care centers and the kindergarten. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 107-135. 

  29. Lim, Jin-Hyung(2000). The relations among kindergarten beginning teacher's self-efficacy, social support and occupational stress. Master's thesis. Ewha Women's Univeristy. 

  30. Oh, Hyun-Jin(2013). Impacts of elementary school teachers' work stress on job satisfaction and teacher efficacy. Master's thesis, Seoul National University of Education. 

  31. Park, Hyun-Jung(2000). A study on the relationship between teachers' job stress and job satisfaction in public kindergarten. Master's thesis, Kyong-gi University. 

  32. Seo, Su-Gyun(2009). Development and validation study of the general attitude and belief scale-Korean version. The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, 21(1), 113-130. 

  33. Seok, Eun-Jo & Shin, Sheng-Chel (2008). Occupation stress and stress-coping style of early childhood teacher according to organization climate perceived by early childhood teacher. Journal of Future Early Childhood Education, 15(1), 327-347. 

  34. Sung, Kee-Hoon(2004). A study of the relationship between principles' leadership types in kindergarten and teachers' task stress. Master's thesis, Kwandong University. 

  35. You, Sun-Mi(2008). The effect of college students' success-failure attributional style and irrational beliefs on career stress. Master's thesis, Myongji University. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로